Kampanja kannustaa ottamaan kannabiksen puheeksi nuoren kanssa

Alkoholin ja tupakan käyttö nuorten keskuudessa on tutkimusten mukaan vähentynyt tai pysynyt ennallaan. Vaikka myönteistä kehitystä on tapahtunut nuorten päihdekulttuurissa, ovat kannabiskokeilut kuitenkin lisääntyneet.

Yhä useampi nuori on kokeillut kannabista, mutta vanhemmilla, opettajilla ja muilla nuorten parissa toimivilla ammattilaisilla on edelleen huonot valmiudet keskustella nuorten kanssa kannabiksen käytöstä. Tuore kampanja kannustaa ottamaan kannabiksen rohkeasti puheeksi.

”Kannabiksesta puhuminen koetaan haastavana. Moni vanhempi tai nuorten parissa toimiva ammattilainen pelkää ottaa asiaa esille. Kannabiksen käytöstä olisi kuitenkin hyvä puhua ennakoivasti nuoren kanssa”, sanoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n projektipäällikkö Kim Kannussaari Kannabisinterventio nuorille kannabiksen käyttäjille -hankkeesta.

Kannussaari näkee, että puhumattomuuden taustalla on tiedon puutetta ja hämmennystä siitä, miten aiheeseen tulisi suhtautua tai miten siitä pitäisi puhua.

”Kannabis on aiheena hyvin latautunut ja siihen liittyy paljon ennakkoluuloja ja tietämättömyyttä. Moni esimerkiksi kuvittelee, että jos nuori puhuu kannabiksesta, täytyy taustalla ilman muuta olla käyttöä. Pahinta mitä voi tehdä, on olla tarttumatta aiheeseen, jos nuori nostaa sen esille”, Kannussaari sanoo.

On luonnollista, että vaikeista asioista keskusteleminen jännittää. Tämä voi kuitenkin helposti johtaa siihen, että keskustelua lykätään tai se jätetään kokonaan käymättä. Silmien sulkeminen ei silti auta, sillä aihe koskettaa nykyään yhä suurempaa joukkoa. Tuoreen kouluterveyskyselyn mukaan 13,8 % lukion 1. ja 2. luokan oppilaista ja 19,7 % ammattikoululaisista on kokeillut kannabista. Tämän vuoksi on tärkeää, että puhetta käydään ennakoiden myös aikuisten kesken.

”Aikuisten kannattaa hankkia tietoa ja keskustella kannabiksesta myös muiden aikuisten kanssa. Kannattaa miettiä etukäteen oma suhtautuminen aiheeseen. Jos sitten käy niin, että ilmenee käyttöepäily esimerkiksi oman nuoren kohdalla, on valmiimpi keskustelemaan asiasta”, Kannussaari muistuttaa.

EHYT ry:n ja YAD ry:n yhteinen Puhu nuorelle kannabiksesta -kampanja käynnistyy Ehkäisevän päihdetyön viikolla. Viikon teemana on tänä vuonna kannabis. Kampanja kuuluu 4. – 17.11. useilla radiokanavilla (Suomipop, Aalto, Rock, Loop, HitMix ja Helmi) ja näkyy myös sosiaalisessa mediassa. Lisäksi kampanjaan kuuluu viisi podcast-jaksoa, missä tunnetut henkilöt keskustelevat kannabiksesta Kim Kannussaaren johdolla. Mukana on mm. näyttelijä, muusikko Antti Reini, Huono äiti -blogista tuttu Sari Helin ja Egotripin laulaja, kaupunginvaltuutettu Mikki Kauste.

Kampanjan tarkoituksena on herätellä vanhempia ja nuorten parissa toimivia ottamaan kannabis puheeksi. ”Pysähdy kuuntelemaan ja puhu nuorelle kannabiksesta!”, tiivistää Kannussaari kampanjan viestin.

Kim Kannussaari | Projektipäällikkö
Kannabisinterventio nuorille kannabiksen käyttäjille -hanke