Kampanja muistuttaa Rikosuhripäivystyksen palveluista

Rikosuhripäivystys kampanjoi alkuvuoden aikana valtakunnallisella Apua ja oikeutta -kampanjalla. Kampanja muistuttaa, että rikosten uhreille on tarjolla tukipalveluita ja rikosten uhrit ja heidän läheiset saavat tukea ja neuvontaa Rikosuhripäivystyksestä.

Kaikki haavat eivät parane laastarilla - Apua ja oikeutta RIKU.fi
Siirry videokanavalle

Rikosuhripäivystys on toiminut nyt kaksi vuotta EU:n rikosuhridirektiivin mukaisten yleisten rikosuhripalveluiden toteuttajana Suomessa.

− Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Rikosuhripäivystys tarjoaa tukea ja neuvontaa kaikkien rikosten uhreille ja heidän läheisilleen. Suurin osa meidän asiakkaista on tällä hetkellä erilaisten väkivaltarikosten uhreja. Toivomme, että esimerkiksi omaisuus- ja liikennerikosten uhrit löytäisivät palveluumme paremmin. Palveluiden pitäisi saavuttaa myös miehet ja maahanmuuttajat nykyistä paremmin, kertoo Rikosuhripäivystyksen toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg.

Rikosuhripäivystyksen kampanjavideot on ohjannut palkittu elokuvaohjaaja J-P Valkeapää. Kampanjavideot on nähtävissä: https://www.youtube.com/Rikosuhripaivystys

Auttava puhelin päivystää myös ruotsiksi

Vuoden 2018 alusta lähtien Rikosuhripäivystyksen Auttava puhelin päivystää myös ruotsiksi. Ruotsinkielinen päivystys on joka keskiviikko klo 13–17. Soittaminen Auttavaan puhelimeen on maksutonta ja soittaa voi myös nimettömänä.

– Rikosuhripäivystys palvelee tällä hetkellä 30 eri paikkakunnalla ympäri maata ja keväällä aukeaa uusi palvelupiste Maarianhaminaan Ahvenanmaalle. Asiakkaat voivat olla Rikosuhripäivystykseen yhteydessä verkossa, puhelimitse ja kasvokkain. Nyt avattu Auttavan puhelimen ruotsinkielinen päivystys lisää mahdollisuuksiamme tarjota palveluita ruotsinkielisille asiakkaille. Kaikki palvelumme ovat aina asiakkaille maksuttomia ja yhteyttä voi ottaa myös nimettömänä, muistuttaa Åberg.

toiminnanjohtaja Leena-Kaisa Åberg
050 3378 703, leena-kaisa.aberg@riku.fi

Rikosuhripäivystys (RIKU) parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita.
RIKUn palvelut on käytettävissä 30 palvelupisteessä ympäri maata – kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Palvelut ovat maksuttomia ja RIKUun voi ottaa yhteyttä myös nimettömänä.

KANSAINVÄLISTÄ RIKOSUHRIVIIKKOA VIETETÄÄN 18. - 24.2.2013. Perheväkivalta helmikuun teemana Rikosuhripäivystyksen nuorten hankkeessa18.2.2013 09:05Tiedote

Rikosuhripäivystyksessä (RIKU) panostetaan kuluvana vuonna nuorten rikoksen uhrien asemaan. Tavoitteena on mm, että rikoksen uhriksi joutuvat nuoret löytäisivät helposti tarvitsemansa tiedon, tulisivat autetuiksi ja selviytyisivät paremmin kokemastaan. Tiedon levittämiseksi avattiin vuoden alussa nuorille verkkosivut osoitteessa www.riku.fi/nuoret. Lisäksi julkaistiin opas Rikosprosessitietoa nuorille rikoksen uhreille. Opas on ladattavissa myös verkkosivuilta. Perheväkivalta satuttaa nuorta Arvioiden mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista nuorista asuu kodeissa, missä käytetään väkivaltaa. Perheessä tapahtuva väkivalta jää valitettavan usein kodin seinien sisäpuolelle eikä siitä useinkaan ilmoiteta poliisille. RIKU kehittää palveluita nuoria kuuntelemalla Väkivaltaisen kodin ilmapiiri vie voimia ja energiaa, sanovat sitä kokeneet nuoret. Tutkimukset osoittavat, että väkivaltaa kotonaan todistaneilla nuorilla on samankaltaisia ongelmia kuin niillä nuorilla, joita on fyysisesti pahoinp