Kampanjen Flagga för barnet uppmanar till flagghissning 20.11.

Barn- och familjeorganisationerna tillsammans med barnombudsmannen uppmanar alla att flagga för barnets rättigheter måndagen den 20 november. Kampanjen finns på adressen www.liputalapselle.fi.

Barn- och familjeorganisationerna tillsammans med barnombudsmannen uppmanar alla att flagga för barnets rättigheter måndagen den 20 november. Såväl privatpersoner, skolor och daghem som företag och sammanslutningar kan delta i kampanjen Flagga för barnet. Kampanjen finns på adressen www.liputalapselle.fi. I år är dagen för barnets rättigheter samtidigt en engångsflaggdag för Finland 100 år.

Flaggkampanjen syftar till att öka medvetenheten inte bara om barnets rättigheter, utan framför allt om FN:s Barnkonventionsdag, som firas årligen den 20 november. Kampanjens mål är att aktivera skolor, daghem, individer, företag, sammanslutningar och kommuner att flagga för barnen och samtidigt uttrycka sitt deltagande genom att skicka ett meddelande till kampanjens webbplats liputalapselle.fi.

Inrikesministeriet har redan i flera år förordat statens ämbetsverk att flagga och ge en allmän flaggningsrekommendation. Det är Helsingfors universitets almanacksbyrå som beslutar om Barnkonventionsdagen ska läggas till som en etablerad flaggdag i kalendern.

Barnorganisationerna har redan längre drivit på att Barnkonventionsdagen ska bli en etablerad flaggdag. Initiativet till flaggdag togs i maj 2013 av barnombudsmannadelegationen som bistår barnombudsmannen.

Barnkonventionsdagen firas för att uppmärksamma FN:s konvention om barnets rättigheter. FN:s barnkonvention är världens mest ratificerade människorättskonvention. I Finland trädde FN:s barnkonvention i kraft år 1991. De fyra grundläggande principerna i konventionen är samma rättigheter och lika värde, barnets bästa, barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling samt rätt att uttrycka sin mening och få den respekterad.

Kontaktuppgifter:

Kommunikationskoordinator Janne Kettunen,

Centralförbundet för Barnskydd

janne.kettunen@lskl.fi

Lastensuojelun Keskusliitto on lastensuojelualan keskusjärjestö, joka kehittää lastensuojelua ja edistää lasten oikeutta hyvään ja turvalliseen elämään.

Järjestöt paikkaavat julkisten palveluiden jättämiä aukkoja20.11.2017 07:50Tiedote

Järjestöjen vahvuus on niiden kyvyssä tukea ihmisiä elämän siirtymissä, sanoo tutkija, tietokirjailija Petri Paju. Tänään julkaistava teos Syliä tähteeksi – Järjestöjen elämää ja elämää järjestöissä sisältää 43 järjestöelämäkerrallista haastattelua. Niiden kautta tutkija on pyrkinyt vastamaan kysymykseen: mikä on järjestöjen merkitys ihmisille. On olemassa monia, jotka eivät olisi ehkä selvinneet yllättävästä elämänmuutoksesta ilman järjestöjen tarjoamaa vertaistukea, kirjailija sanoo.

”Lapsilisä pitäisi voida jakaa vanhempien kesken” – Poliittiset päättäjät ja virkamiehet haluaisivat muuttaa vuoroasumista koskevaa lainsäädäntöä20.11.2017 04:00Tiedote

EMBARGO 20.11. klo 04:00 Valtaosa poliittisista päättäjistä ja lapsi- ja perheasioita hoitavista virkamiehistä haluaisi helpottaa vuoroasuvien lasten tilannetta, kertoo Lastensuojelun Keskusliiton teettämä asennekysely. 76 % vastaajista oli sitä mieltä, että lapsilisä pitäisi voida jakaa vanhempien kesken, jos lapsi vuoroasuu. 66 % vastaajista olisi sitä mieltä, että vuoroasuminen pitäisi huomioida asumistuen määrässä. Tukea oltaisiin valmiita antamaan myös vuoroasuvien vammaisten lasten asunnon muutostöihin molemmissa kodeissa.