Kamppi Helsinki

Kamppi Helsinki pysyi keskustan vilkkaimpana kauppakeskuksena

Kauppakeskus Kamppi Helsingissä vieraili viime vuonna lähes 17 miljoonaa kävijää. Kauppa kävi vilkkaasti, sillä Kampin myynti neliötä kohti nousi noin 5 000 euroon.
Kamppi Helsinki (kuva: Anders Portman)

Kamppi Helsinki säilytti viime vuonna asemansa Helsingin keskustan vilkkaimpana kauppakeskuksena. Kamppi Helsingissä vieraili 16,9 miljoonaa kävijää vuonna 2021.

Viime vuotta varjostivat koronapandemiaan liittyvät rajoitukset, mutta etenkin loka–joulukuussa kauppakeskuksen kävijämäärä kasvoi nopeasti. Vuoden viimeisellä neljänneksellä kävijämäärä kasvoi 32 prosenttia ja myynti 30 prosenttia edellisvuodesta.

Kamppi Helsinki on jo pitkään erottunut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen tilastoissa edukseen kauppakeskuksena, jossa myynti neliötä kohden on korkea. Viime vuonna myynti neliötä kohti nousi 5 000 euroon, missä oli kasvua 4,1 prosenttia. Kauppakeskuksen kokonaismyynti nousi 159 miljoonaan euroon.

”Luvut luovat uskoa siihen, että asiakkaat ovat palaamassa Helsingin keskustaan. Viime vuonna toimialoina menestyivät erityisesti koti ja elektroniikka, muoti sekä kauneus ja terveys”, kauppakeskusjohtaja Tiina Fågel sanoo.

Innovaationa verkko-ostamisen tapahtumia

Kamppi Helsinki toteutti lokakuusta alkaen uudenlaisia teemoitettuja verkko-ostamisen tapahtumia, joissa yhdistettiin livelähetys, chat, verkko-ostaminen ja kauppakeskuselämys toisiinsa. Kuudessa Live Shopping -tapahtumassa tutustuttiin juontajien ja liikkeiden asiantuntijoiden kanssa Kamppi Helsingin liikkeisiin ja niiden tuotteisiin.

Kamppi Helsinki tuki Live Shopping -lähetyksien verkko-ostamisen mahdollisuutta luomalla Kampin oman verkko-ostokanavan. Myydyt tuotteet olivat Kampin myymälöiden tuotteita.

”Tarjosimme lisäostoskanavan ja inspiroimme teemajaksoista innostuneita katsojia ostoksille Kamppi Helsinkiin. Innovaatio otettiin hyvin vastaan, sillä lähetykset ja tallenteet ovat keränneet yli 9 000 katselukertaa”, Fågel kertoo.

Jätteiden kierrätys ja uudelleenkäyttö tehostui

Kamppi Helsinki jatkoi kunnianhimoisia vastuullisuustoimiaan, jotka vuonna 2020 toivat kauppakeskukselle BREEAM In-Use -ympäristösertifikaatin harvinaisen Excellent-tason. Vuonna 2021 kauppakeskus keskittyi etenkin jätehuollon parantamiseen ja seurantaan.

Kamppi Helsingin jätteistä yli 93 prosenttia menee kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön. Luku nousi kuusi prosenttiyksikköä vuodesta 2020. Jätteiden hyötyasteen kehitys on Kamppi Helsingissä ollut erittäin hyvä, sillä jätteiden kokonaismäärä kasvoi viime vuonna yli neljänneksellä.

”Olemme suunnitelleet jätehuollon tarkasti ja niin, että kaikkeen on varauduttu. Vastuullisuuden vaalimisessa on pitkälti ollut kyse yhteistyöstä yrittäjiemme kanssa sekä siitä, että jätteiden hyötykäyttö ja kierrätys tehdään mahdollisimman helpoksi”, Fågel sanoo.

Vetovoimainen kauppakeskus uudistuu jatkuvasti

Kauppakeskus Kamppi Helsinki uskoo kävijämäärän kasvavan edelleen, kun pandemia-ajan rajoitukset poistuvat ja ihmiset palaavat Helsingin keskustaan. Kamppi Helsinki on säilyttänyt houkuttelevuutensa myös vuokralaisten parissa, ja esimerkiksi joulukuussa 2021 tilat olivat täyteen vuokrattuina. Myös alkuvuonna 2022 kiinnostus liiketiloja kohtaan on ollut suurta ja tilanne näyttää erittäin lupaavalta.

Alkuvuonna 2022 kauppakeskuksessa aloittaneita uusia vuokralaisia ovat Telia-kauppa, vietnamilaiseen katuruokaan erikoistunut Pho Nokis -ravintola, naisten- ja lastenvaatebrändi Papu Design pop up ja tanskalainen päivittäistuoteketju Normal. Lisäksi optikkoliike Synsam laajensi liiketilojaan. Kevään aikana kosmetiikkaliike Rituals avaa Kamppi Helsingissä yhden ensimmäisistä myymälöistään Suomessa.

Viime vuonna Kamppi Helsingissä aloitettiin kauppakäytävien uudistustyöt, joiden yhteydessä uusitaan alakatot ja valaistus. Uudistaminen saadaan valmiiksi joulukuussa.

Lisätietoja:

Kamppi Helsingin kauppakeskusjohtaja
Tiina Fågel
Tiina.Fagel@cbre.com
Puh.+358 50 427 4091

www.kamppihelsinki.fi

Kamppi Helsinki (kuva: Anders Portman)
Kauppakeskusjohtaja Tiina Fågel Kamppi Helsinki

Urho Kekkosen katu 1

Kamppi Helsinki

Kamppi Helsinki on kauppakeskus Helsingin ja helsinkiläisyyden ytimessä. Vuonna 2005 toimintansa aloittaneessa kauppakeskuksessa on yli 150 liikettä, ravintolaa, kahvilaa ja palveluyritystä – Kamppi Helsinki on luonnollinen kohtaamispaikka, jossa tiivistyy se hyvä, mitä kutsumme kaupunkilaisuudeksi. Me Kampissa haluamme osaltamme olla luomassa hetkiä, tapahtumia ja ilmiöitä, joista kaupunki syntyy. Myymälämme, ravintolamme ja palvelumme pyrkivät tekemään kaupungistamme mielenkiintoisemman.

Kamppi Helsinki on Helsingin suosituin kauppakeskus. Vuonna 2021 kävijöitä oli 16,9 miljoonaa ja liikevaihto oli 159 miljoonaa euroa. Kauppakeskuksen ankkurivuokralaisia ovat Kortteli, MUJI, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Clas Ohlson, Stadium, Vero Moda, K-Supermarket ja Alko.

Kamppi Helsingin omistavat Nuveen Real Estaten hallinnoima European Cities Strategy ECF (50 %) ja Allianz Real Estate (50 %) useiden Allianz Groupiin kuuluvien yhtiöiden puolesta. Kauppakeskuksen operatiivisesta hallinnoinnista vastaa CBRE Finland Oy. www.kamppihelsinki.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kamppi Helsinki