Kan ditt barn agera om du råkar ut för en olycka?

Finlands Röda kors har tagit fram anvisningar för första hjälpen som är lämpliga för alla. Nu kan man lära sig hjälpfärdigheter hemma.

Pojkarna Akseli och Joonatan Jokiaho gör ett stödförband åt mamma Emilia Jokiaho. Petri Mulari / Röda Korset

Finlands Röda kors har tagit fram anvisningar för första hjälpen som är lämpliga för hela familjen. Färdigheter i första hjälpen kan nu läras på distans från materialet Hjälparkurs för barnfamiljer. Även ett barn kan hjälpa.

Boka en kväll för att lära er färdigheter i första hjälpen med hela familjen, till exempel under Rödakorsveckan 3–9.5 eller då det passar dig.

Från materialet Hjälparkurs för barnfamiljer lär sig även ett barn:

• att använda 112-applikationen
  • att vända en person i ett stabilt sidoläge
  • att sätta förband på en stukad vrist
  • att stoppa näsblod

Vuxna lär sig också:

• Att avlägsna en blockering från luftvägarna hos ett barn

Att ha kontroll över första hjälpen-färdigheterna är viktigt nu eftersom mycket tid tillbringas hemma, i trädgården och på stugan.  En miljon olyckor inträffar i Finland varje år.

– Största delen, 800 000 olyckor per år, inträffar hemma och på fritiden, säger Kristiina Myllyrinne, Finlands Röda Kors expert på hälsa och första hjälpen.

Familjen Jokiaho i Helsingfors lärde sig första hjälpen-färdigheter inspirerade av Rödakorsveckan. Familjens 4- och 7-åriga pojkar lärde sig att vända mamma Emilia i ett stabilt sidoläge, binda ett stödförband och hämta något kallt vid en stukning.

– Barn har en naturlig vilja att hjälpa. Det är den vuxnas ansvar att lära barnet åtminstone att använda 112-smarttelefonappen. Vi kommer definitivt att återvända till hjälparkursen ännu en kväll, säger familjens mamma Emilia Jokiaho

Du kan också testa om ditt hem är säkert på Rödakorsveckans webbplats. Säkerhetstestet för barnfamiljer uppmärksammar hemmets faror och ger vägledning om hur man kan förbättra hemmets säkerhet.

Hjälparkurs för barnfamiljer och säkerhetstest för hemmet på rodakorset.fi/rodakorsveckan

Rödakorsveckan är en temavecka i första hjälpen som infaller 3–9.5.

expert på hälsa och första hjälpen Kristiina Myllyrinne tfn 040 543 7672

kommunikationsexpert Tiina Leinonen tfn 040 581 0346

Bilder

Följ Suomen Punainen Risti SPR

Senaste pressmeddelandena från Suomen Punainen Risti SPR

Företagssamarbetets betydelse ökar i Hungerdagsinsamlingen – Tokmannis och Röda Korsets samarbete fortsätter2.8.2021 07:20:00 EEST | Tiedote

Hungerdagen är Finlands Röda Kors största insamling, som i höst ordnas redan för 41:a gången. Under Hungerdagen samlas medel till Finlands Röda Kors katastroffond, med vilken vi hjälper dem som mest behöver det i Finland och ute i världen. Hungerdagen är mest känd för de frivilliga insamlarna i sina röda västar. I år kan man utöver bössinsamlingen delta i Hungerdagen också genom att köpa kampanjprodukter.

Yritysyhteistyön merkitys kasvaa Nälkäpäivä-keräyksessä – Tokmannin ja Punaisen Ristin yhteistyö saa jatkoa2.8.2021 07:20:00 EEST | Tiedote

Nälkäpäivä on Suomen Punaisen Ristin suurin keräys, joka järjestetään tänä syksynä jo 41. kerran. Nälkäpäivänä kerätään varoja Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon, jonka turvin autetaan eniten apua tarvitsevia Suomessa ja maailmalla. Nälkäpäivä tunnetaan parhaiten punaisiin liiveihin pukeutuneista vapaaehtoisista kerääjistä. Tänä vuonna lipaskeräyksen lisäksi Nälkäpäivään voi osallistua myös ostamalla kampanjatuotteita.