Kanadas generalguvernör på statsbesök till Finland

Republikens presidents kansli
Pressmeddelande 3/2023
25.1.2023

Kanadas generalguvernör Mary Simon avlägger statsbesök i Finland mellan den 6 och 10 februari 2023. Värdar för besöket är republikens president Sauli Niinistö och hans maka doktor Jenni Haukio.

Presidentparet tar emot generalguvernör Simon vid en officiell välkomstceremoni tisdagen den 7 februari på Presidentens slott. Presidenten och generalguvernören kommer att diskutera de bilaterala relationerna mellan Finland och Kanada, säkerhetsfrågor, klimatförändringar och det arktiska samarbetet. Dagen avslutas med en middag på Presidentens slott med president Niinistö och doktor Haukio som värdar.

Generalguvernör Simon kommer också att träffa statsminister Sanna Marin och riksdagens vice talman Antti Rinne. Generalguvernörens program omfattar dessutom en kransnedläggning på Sandudds begravningsplats, ett besök i Företagsbyn Helsingfors-Vanda och ett möte med unga samer.

Torsdagen den 9 februari besöker president Niinistö och generalguvernör Simon Rovaniemi. Presidenten och generalguvernören kommer att tala vid ett diskussionsmöte i vetenskapscentret Arktikum om klimatförändringarnas konsekvenser för Arktis. I programmet ingår också ett studiebesök i Ylikylä grundskola för att följa undervisningen i samiska och ett besök i Lapplands flygflottilj.

President Niinistö gjorde ett statsbesök i Kanada i oktober 2014.

Följ Tasavallan presidentin kanslia

Senaste pressmeddelandena från Tasavallan presidentin kanslia

President Niinistö meets with the chairs of parties elected to Parliament2.2.2023 11:57:42 EET | Press release

Office of the President of the Republic of Finland Press release 4/2023 2 February 2023 President of the Republic of Finland Sauli Niinistö met with the chairs of parties elected to Parliament at Mäntyniemi on Thursday, 2 February 2023. The meeting discussed decision-making in foreign and security policy issues during the upcoming spring. Another topic was the progress of Finland’s NATO membership process. In particular, the post-election period with a caretaker government was discussed, since, in the current circumstances, there may be a need for rapid decision-making. The contribution of the Parliament, at least through its committees, may be needed in this respect. The appointment of key committees, immediately after the general election, must take account of the fact that committee members play a decisive role in forming parliamentary positions. The meeting also discussed the Parliament’s preparedness to meet during the electoral recess. Finally, the President gave an update on the