Kananmunan tuotantotapamerkinnät ja jäljitettävyys ovat ensiluokkaisia

Kananmunien tuotantotavat ovat erittäin hyvin merkitty. Kuluttajille on Suomessa tarjolla neljällä eri EU:n hyväksymällä tuotantotavalla tuotettuja kananmunia. Tuotantotavan voi tarkastaa helposti kananmunapakkauksesta ja jokaisen kananmunan kuoressa olevasta leimasta. Numero 3 tarkoittaa, että kananmunat on tuotettu pienryhmä- eli virikehäkkikanalassa, 2 tarkoittaa lattiakanalaa, 1 ulkokanalaa ja 0 luomukanalaa. Merkintöjen ja kananmunaketjun tiiviin toiminnan ansiosta jokainen kananmuna on jäljitettävissä tuotantotilalle saakka.

Viime vuonna 58 % kananmunista tuotettiin pienryhmäkanaloissa, 33 % lattiakanaloissa, 7 % luomukanaloissa ja 2 % ulkokanaloissa. Kananmunayrittäjät seuraavat kananmunien kysyntää ja ala reagoi kysynnän muutoksiin. Muutokset ja investoinnit vaativat kuitenkin aikaa, sillä pelkästään kanojen tuotantokausi on yli vuoden mittainen. Lisäksi investointien tekemisen on oltava taloudellisesti kannattavaa. Viime vuonna virikemunien tuotanto väheni ja lattia-, ulko- ja luomumunientuotanto kasvoi. Luomumunientuotanto kasvoi jopa 20 %.

Tuotantotavasta riippumatta kotimainen kananmuna on laadukas elintarvike, jonka tuottamisessa on otettu huomioon niin eläinten, ihmisten kuin ympäristönkin hyvinvointi. Kananmunien tuotannosta saa lisätietoa mm. Siipikarjaliiton YouTube-kanavalla olevasta videosta Kana-ala tiedolla, taidolla ja teknologialla tulevaisuuteen: https://www.youtube.com/watch?v=EnaDkR6xEqg

MTK ry, asiantuntija Marjukka Manninen, puh. 050 533 8924
Suomen Siipikarjaliitto ry, toiminnanjohtaja Hanna Hamina, puh. 050 573 0773

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.