Kangasala Classic -kamarimusiikkifestivaali palkittiin Bisnes & kulttuuri -tapahtumassa Tampereella

Tampere-talo, Tampereen kauppakamari, Tampereen kaupunki ja Kulttuurikummit ry järjestivät vuosittaisen Bisnes & kulttuuri -seminaarin Tampereella maanantaina 25.10.2021. Kulttuurikummit ry julkisti tilaisuudessa Vuoden kummisuhde -kunniamaininnan. Palkinnon sai uusi Kangasala Classic -kamarimusiikkifestivaali ja sen taiteellinen johtaja Elina Heikkinen.

Vuoden 2021 Bisnes & kulttuuri -seminaari keräsi runsaasti liike- ja kulttuurielämän osallistujia Tampere-taloon maanantaina 25. lokakuuta. Tapahtuman tavoitteena on saattaa bisnes ja kulttuuri yhteisten asioiden äärelle ja löytää keskinäistä synergiaa kaupunkikehityksen sekä alueen elävöittämisen aikaansaamiseksi.

Tämänvuotinen seminaari keskittyi ”Miten uusi alku rakennetaan?” -teeman ympärille. Tapahtumassa pohdittiin, miltä kulttuurin ja yritysmaailman yhteistyö näyttää koronapandemian ja Tampereen kulttuuripääkaupunkihankkeen jälkeen.

Tapahtuman puhujina esiintyivät mm. Tampereen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Ilmari Nurminen, Yleisradion toimitusjohtaja Merja Ylä-Anttila, blueskitaristi Erja Lyytinen, Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi sekä Lahden kaupunginjohtaja ja Tapahtumateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Timonen.

Vuoden kummisuhde -kunniamaininta Kangasalle

Kulttuurikummit ry on tamperelainen yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää kulttuuria sitä tuottavien yhteisöjen liiketoiminnallista osaamista ja johtamiskäytäntöjä kehittämällä. Yhdistys pyrkii vaikuttamaan siihen, että liike-elämä, korkeakoulut, kaupunki ja kulttuuri ymmärtävät yhteytensä hyvinvoinnin lisääjinä.

Kulttuurikummit ry on jakanut Vuoden kummisuhde -kunniamaininnan vuodesta 2016 lähtien. Tämän vuoden palkinto annettiin Kangasala Classic -kamarimusiikkifestivaalille.

Alttoviulisti Elina Heikkinen halusi perustaa Suomeen uuden kamarimusiikkifestivaalin. Lapsesta asti kesänsä Kangasalla viettänyt Heikkinen herätti yhdessä muutaman muun muusikon kanssa henkiin jo käytännössä toimintansa lopettaneen Kangasalan Musiikinystävät ry:n. Yhdistys toteutti Kangasala Classic -kamarimusiikkifestivaalin kesäkuussa 2021.

Koronan tuomista riskeistä ja rajoituksista huolimatta Heikkinen ja yhdistys uskoivat asiaansa ja veivät projektin läpi korkeatasoiseen lopputulokseen asti. Festivaalilla soitettiin yhteensä kuusi konserttia eri puolilla Kangasalaa. Näistä yksi oli ilmaiskonsertti Kirkkoharjulla ja yksi lastenkonsertti. Festivaali rahoitettiin pääosin lipputuloilla ja sponsorituotoilla.

Festivaalin sydän olivat Elina Heikkisen mukaan kutsumat kotimaiset kamarimuusiikin taitajat. Pääesiintyjänä oli Virtuosi di Kuhmo, jonka konsertti toteutettiin yhteistyössä Kangasala-talo Oy:n kanssa. Kangasala Classicin konserteissa esiintyivät muiden muassa sopraano Silja Aalto, sellisti Lauri Kankkunen, klarinetisti Taavi Oramo, pianisti Ossi Tanner ja viulisti Kasmir Uusitupa.

Palkittu kummisuhde käynnistettiin syksyllä 2020, vajaa vuosi ennen festivaalia. Kulttuurikummeina toimivat Kangasala-talon viestintä- ja markkinointipäällikkö Irmeli jokilampi ja Kulttuurikummit ry:n puheenjohtaja Martti Silvennoinen.

Tampere Chamber Music -festivaalin ohjelma julkaistu – uutuutena Seela Sellan satukonsertti sekä jazz- ja kamarimusiikkia yli genrerajojen25.11.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle 19.–23.1.2022. Uutena sisältönä kuullaan näyttelijä Seela Sellan ja festivaalimuusikoiden satukonsertti sekä jazz- ja kamarimusiikkia klubitunnelmissa saksofonisti Jukka Perkon johdolla. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään Koukkuniemen palvelutalon asukkaille.

Tampere-talo täyttyy musiikkikasvatuksen ammattilaisista – lauantain yleisöpäivässä suosittuja lastenmusiikkiyhtyeitä ja pirkanmaalaisia musiikkiopistoja17.11.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Valtakunnalliset musiikkikasvatuspäivät järjestetään 17.–20.11. Tampere-talossa. Nelipäiväinen tapahtuma tarjoaa musiikkikasvatuksen ammattilaisille koulutusta ja verkostoitumismahdollisuuksia. Lauantain yleisöpäivä on suunnattu koko perheelle. Tampere-talon täyttää lähes 100 musiikkiesitystä, ja lavalle nousevat mm. lastenmusiikkiyhtye Pikku Papun Orkesteri sekä pirkanmaalaisten musiikkiopistojen oppilaita ja opettajia.

Tampereen Kirjamessujen esiintyjät on nyt julkaistu – joulukuussa luvassa Finlandia-palkittuja kirjailijoita ja markkinahumua yli 250 ohjelmanumeron voimalla12.11.2021 11:30:45 EET | Tiedote

Tampereen Kirjamessut eli Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon viikonloppuna 4.–5.12.2021. Ensimmäistä kertaa järjestettävillä festareilla kuullaan ja koetaan yli 250 ohjelmanumeroa ja puheenvuoroa 10 salissa, tavataan kuluneen vuoden huippukirjailijoita sekä jaetaan perinteinen Tulenkantaja-palkinto.

Tampere-talo Oy ja Taitokaari Oy avaavat Hämeenkadulle tarinallisen tapahtumaravintolan – tarjolla stand up -komiikkaa ja estradiviihdettä 1920-luvun hengessä27.10.2021 13:20:15 EEST | Tiedote

Tuulensuun talon klassinen elokuvateatteritila Tampereen Hämeenkadulla saa ensi keväänä uuden elämän Tuulensuun Palatsi -tapahtumaravintolana, jota Tampere-talo Oy alkaa operoida yhdessä tapahtumatoimisto Events Tampereen ja kiinteistösijoitusyhtiö Taitokaari Oy:n kanssa. Tampere-talo ilmoitti suunnitelmista keskiviikkona 27. lokakuuta Tuulensuun Palatsilla järjestetyssä lehdistö- ja kutsuvierastilaisuudessa.