Kangasala Irish Festival tulee taas huhtikuussa – pääkonserttien ohjelmisto julkistettu

Kangasala Irish Festival – The Spring Gathering tarjoaa irlantilaisen musiikin konsertteja, jameja, tanssikursseja ja elokuvia kaikenikäisille 25.4–27.4.2019. Kangasala-talossa ja Kangasalan keskustan eri paikoissa järjestettävän festivaalin pääkonserttien ohjelmisto on nyt julkistettu.
Irlantilaisen musiikin festivaali Kangasala Irish Festival järjestetään tänä vuonna toisen kerran. Kuvassa iltakonserteissa esiintyvä Eala-yhtye. Kuva: Harri Mäkipää.

Kangasalan keskusta muuttuu huhtikuun lopussa hetkeksi vihreämmäksi, kun kolmipäiväinen irlantilaisen musiikin festivaali täyttää kaupungin 25.–27.4.2019. Toista kertaa järjestettävän festivaalin pääkonsertit on nyt julkistettu. Festivaaliohjelma täydentyy pitkin kevättä jamien, elokuvien sekä tanssi- ja musiikkikurssien osalta.

Festivaalin avaa irlantilaisten Orfhlaith Ní Bhriain ja Mick McCaben vuonna 2018 julkaistuun kirjaan perustuva esitys Jigs to Jacobites – tarinat tanssien takaa torstaina 25.4. klo 18. Musiikkia, tanssia ja tarinankerrontaa yhdistävä kokonaisuus tarkastelee Irlannin historiaa 4000 vuoden ajalta perinteisten ryhmätanssien kautta.

Eala-yhtyeestä tutut Maija Koskenalusta ja Noora Karjalainen yhdistävät taitonsa irlantilaisten huippumuusikoiden kanssa Eala and Friends – kohtaamisia -konsertissa perjantaina 26.4. klo 19 ja lauantaina 27.4. klo 18. Lavalla nähdään myös hurmaava Kangasalan lukion mieskuoro Testostenorit.

Koko perheen musiikkisatuteos Hiljainen puu ja soivan metsän otukset muuttaa Kangasala-salin satumetsäksi lauantaina 27.4. klo 11. Irlantilaisen musiikin, leikin ja laulujen kautta perheen pienimmät oppivat englanninkielisiä sanoja.

Lauantaina 27.4. klo 15 Kangasalan Pirtillä vietetään Irlantilaista kyläjuhlaa. Luvassa musiikkia, laulua, ruokaa ja juomaa – aidon irlantilaisen kyläjuhlan tapaan. Rennossa tapahtumassa kansainväliset vieraat sekä paikalliset muusikot ja tanssijat viihdyttävät yleisöä vuorotellen.

Iltakonserttien jälkeen ja muutoinkin festivaalin aikana musisoidaan yhdessä jameissa. Jamit (’session’) ovat irlantilaisen musiikin perinne, jossa soittajat kokoontuvat yhteen musisoimaan rennossa ilmapiirissä. Tärkeä osa irlantilaista musiikkia ja festivaaleja on toisilta oppiminen.

Konserttien lisäksi festivaalin ohjelmaan kuuluu irlantilaisen musiikin ja tanssin opetusta sekä irlantilaisia elokuvia. Opettajina toimivat festivaalin irlantilaiset esiintyjät sekä suomalaiset irlantilaisen musiikin ja tanssin taitajat.

Festivaalin ohjelmisto täydentyy pitkin kevättä kurssien ja jamien osalta. Tuoreimmat tiedot ohjelmistopäivityksistä löytyvät osoitteesta: http://kangasalairishfestival.fi

Festivaalia järjestää Irish Music Society of Tampere ry, yhteistyökumppaneinaan Kangasala-talo Oy ja Online Academy of Irish Music (OAIM). Kevään 2019 festivaalia ovat tukemassa myös muun muassa Business Kangasala Oy, Kangasalan kaupunki ja Irlannin Suomen suurlähetystö.

Irish Music Society of Tampere ry . Yhdistyksen tarkoituksena on ylläpitää ja kehittää kansanmusiikin harrastusta sekä edistää ja tukea musiikkitoiminnan kehitystä. Kangasala Irish Festivalista on tarkoitus tehdä vuosittainen tapahtuma.

Ohjelmiston pääkonsertit:

Liput myynnissä Kangasala-talolta sekä Lippu.fi:n myyntikanavissa.

Jigs to Jacobites – tarinat tanssien takaa Kangasala-salissa to 25.4. klo 18
Liput Kangasala-talolta 15/10/8 €, Lippu.fi 17,50/11,50/9,50 € + toimitusmaksut

Eala and Friends – kohtaamisia Kangasala-salissape 26.4. klo 19 ja la 27.4. klo 18
Liput Kangasala-talolta 25/20/12,50 €, Lippu.fi 27,50/22,50/14 € + toimitusmaksut

Hiljainen puu ja soivan metsän otukset Kangasala-salissa la 27.4. klo 11
Liput Kangasala-talolta 8 €, Lippu.fi 9,50 € + toimitusmaksut
Lasten musiikkisatuteos soveltuu kaikenikäisille.

Irlantilainen kyläjuhla Kangasalan Pirtillä la 27.4. klo 15
Liput Kangasala-talolta 10/5 €, Lippu.fi 11,50/6,50 € + toimitusmaksut
Lippu ei sisällä ruoka- ja juomatarjoiluja. Ovet avoinna klo 14.30.

Tapahtumapaikat:

Kangasala-talo, Kuohunharjuntie 6, 36200 Tampere
Pirtti,Tapulintie 6, 36200 Kangasala

Mediakuvia

Mediakuvat kansiossa: https://www.dropbox.com/sh/p1tgclzm86ow1xa/AACXqh9p7yX6XxMmgAaPm8npa?dl=0

Kuvaaja Harri Mäkipää, nimi mainittava julkaistaessa.

Lisätietoja:

Tuuli Rantala
Festivaalin koordinaattori
Irish Music Society of Tampere ry
irishtampere@gmail.com

Maija Koskenalusta
Festivaalin taiteellinen johtaja
Irish Music Society of Tampere ry
irishtampere@gmail.com

Kangasala Irish Festival

Tapahtuman verkkosivut

Facebook: @kangasalairish
Twitter: KangasalaIrish
Instagram: KangasalaIrish

Kangasala-talo on maan uusin kulttuurikeskus, joka sijaitsee Kangasalan keskustassa 20 minuutin ajomatkan päässä Tampereelta. Talon avajaisviikkoa vietettiin helmikuussa 2015. Kangasala-talossa on 285-paikkainen konserttisali, Kimmo Pyykkö -taidemuseo, galleria, Kangasalan valtuustosali sekä kunnanhallituksen kokoustila.