Kangasala-talon avajaisviikolla Sibeliusta ja Muumilaakso-musiikkia

Kangasala-talon avajaisviikkoa juhlitaan 1.–7. helmikuuta monipuolisella ohjelmistolla. Avajaisviikko on osa Kangasalan kunnan 150-juhlavuotta.

Heikki Mäenpää ja Muumilaakso-orkesteri esiintyvät Kangasala-talon avajaisissa lapsille. Kuvaa käytettäessä mainittava: Kuva Ari Ijäs, (C) Moomin Characters (TM)

Sibeliuksen juhlavuosi näkyy Kangasala-salin avauksessa

Kangasala-salin klassisen musiikin teeman avaa Studia Generalia ”Sibeliuksen maailma” tiistaina 3. helmikuuta klo 17:30–18:15. Tietokirjailija ja musiikkivaikuttaja Pekka Hako taustoittaa Jean Sibeliusta säveltäjänä ja ihmisenä. Luennolla vierailee laulutaiteilija Jorma Hynninen, joka keskustelee monivuotisen yhteistyökumppaninsa Pekka Hakon kanssa Sibeliuksen musiikista. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Samana iltana Hynninen konsertoi salissa pitkäaikaisen pianistipartnerinsa Ilkka Paanasen kanssa.

Avajaiset lapsille

Kangasala-talon avajaisia lapsille vietetään torstaina 5. helmikuuta klo 18, jolloin salissa soi lastenkonsertti kaikenikäisille. Kangasalalainen lastenkulttuurin moniosaaja ja lauluntekijä Heikki Mäenpää tuo avajaisiin kansainvälisesti palkitun Muumilaakso-orkesterinsa vahvistettuna Tanssiteatteri MD:n tanssijoilla. Vuorovaikutteinen ”Kurkistuksia Tanssivaan Muumilaaksoon” -konsertti käynnistää uuden vaiheen pitkäaikaisen Muumilaakso-musiikin säveltäjän tuotannossa. Illan konsertti on osa Kangasalan kunnan varhaiskasvatuksen ”Lapsellinen Kangasala” -teemapäivää.

Avoimien ovien päivä kutsuu taloon

Kangasala-talon avajaisviikon ensimmäinen tapahtuma on avoimien ovien päivä sunnuntaina 1. helmikuuta. Kangasala-talo on avoinna klo 12–15. Talossa järjestetään opastettuja kierroksia, ja Pirkanmaan musiikkiopisto esiintyy pienissä konserteissa. Kangasala-talon galleriassa vietetään valokuvataiteilija Susanna Majurin näyttelyn avoimia avajaisia. Myös samassa korttelissa sijaitseva Kangasalan pääkirjasto on avoinna ja tarjoaa ohjelmaa lapsille. Kimmo Pyykkö -taidemuseo on avoinna klo 12–17.

Kangasala-talon kevätkauden ohjelmistoon voi tutustua nettisivuilla www.kangasala-talo.fi. Tapahtumien liput ovat myynnissä Lippupisteessä.

Koko avajaisviikon ohjelma liitteenä.

Lisätietoa:

Timo Kotilainen
toimitusjohtaja, Kangasala-talo Oy
040 631 6400, timo.kotilainen@kangasala-talo.fi

Riikka Herrala
tiedottaja, Kangasala-talo Oy
050 300 1391, riikka.herrala@kangasala-talo.fi

”Sibeliuksen maailma” ja ”Kurkistuksia Tanssivaan Muumilaaksoon”
Heikki Mäenpää
”Nuuskamuikkunen”, Harjula Production
tekninen tuottaja, Kangasala-talo Oy
050 564 4777, heikki.maenpaa@harjulaproduction.com

Pekka Hako taustoittaa Jean Sibeliusta paitsi säveltäjänä myös ihmisenä Studia Generaliassa Kangasala-talossa 3. helmikuuta. Kuva Esko Jämsä / Kirjapaja
Kangasala-talon avoimien ovien päivää vietetään 1. helmikuuta. Etualalla Kimmo Pyykön veistos Dialogi. Kuva Arto Jalonen

Kangasala-talo sijaitsee Kangasalan keskustassa 18 kilometrin päässä Tampereelta. Avajaisviikkoa vietetään 1.–7.2.2015. Talossa on 290-paikkainen konserttisali, Kimmo Pyykkö -taidemuseo, taidegalleria, valtuuston kokoussali sekä kunnanhallituksen kokoustila. Rakennuksen on suunnitellut Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komonen. Kangasala-talon ohjelmiston kuuluvat tulevaisuudessa ainakin klassinen ja kevyt musiikki, kuvataide, teatteri, elokuva, tanssi sekä kirjallisuus. Tapahtumia tehdään myös lapsille ja nuorille.

Raili Tangin näyttely avautuu Kimmo Pyykkö -taidemuseossa tammikuun lopussa12.11.2015 11:24:47 EETTiedote

Kangasala-talossa syksyllä klassinen konserttisarja, teatteria, viihdekonsertteja sekä stand up -iltoja4.5.2015 07:51:07 EESTTiedote

Kangasala-talo avataan sunnuntaina30.1.2015 15:06:59 EETTiedote

Tapahtumia Kimmo Pyykkö -taidemuseon keväässä Sunnuntaina avattava Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa kevätkaudellaan museon ensimmäiset näyttelyt sekä tapahtumia eri kohderyhmille. Ensi sunnuntaina museossa vietetään avoimien ovien päivää klo 12–17. Jatkossa sunnuntai-iltapäivisin näyttelyopastus sisältyy lipun hintaan. Huhtikuussa on luvassa nuorille suunnattu Veistoksesta tarinaksi -työpaja. Museoon voi tulla myös vauvan kanssa – hidastempoisia opastuksia on suunnataan erityisesti vauvaikäisten vanhemmille. Taidemuseo lupaa myös erikoisopastuksia, aiheena esimerkiksi museoarkkitehtuuri. Senioripäiviä järjestetään säännöllisesti. Museon perusnäyttely Pitkän matkan ateljee luo kuvaa professori Kimmo Pyykön pitkästä urasta kuvanveistäjänä osana suomalaista todellisuutta. Museon avausnäyttely Jokin meissä esittelee Kimmo Pyykön 1970-luvun alumiinikauden teoksia sekä 2000-luvun reliefejä. Lasten Kangasala-talon avaa Ransu Karvakuono Kangasala-talon lastentapahtumat avataan vuorovaikutteise