Kangasala-talon teemailta tarjoilee tangoa ja suuria tunteita

Kimmo Pyykkö -taidemuseon teemaopastuksella ke 18.7. klo 17 tutustutaan lehtimies Urpo Lahtiseen, joka taiteen kerääjänä luotti tunteeseen. Suuret tunteet ovat pääroolissa myös tangoyhtye Tango del Norten -konsertissa Kangasala-salissa klo 18.30.
Tango de Norten musiikissa argentiinalainen tangon yhdistyy muun muassa suomalainen tangoon ja jazziin. Kuva Tiina Pirttilahti.

Lehtimies ja kustantaja Urpo Lahtinen luotti keräilijänä tunteeseen. Hän hankki taidetta impulsiivisesti, ja vain sellaisia töitä, joista todella piti. Urpo Lahtisen keräämää taidekokoelmaa on usein kutsuttu taitelijan urasta haaveilleen lehtimiehen omakuvaksi. Teemaopastuksella tutustutaan Urpo Lahtiseen (1931-1994) keräilijänä sekä Picassosta Pyykköön - Lahtiset keräilijöinä -näyttelyn helmiin. Opastus sisältyy näyttelyn pääsymaksun hintaan.

Opastuksen jälkeen ilta jatkuu Kangasala-salissa, jossa nautitaan tangoyhtye Tango del Norten taituroinnista. Alansa huipuista koostuvan yhtyeen musiikissa yhdistyvät argentiinalainen ja suomalainen tango, eteläamerikkalainen folklore, jazz sekä klassinen musiikki. Duo-kokoonpanossa soittavat Sami Pirttilahti, bandeneon ja Ville Westergård, piano.

Konsertin ohjelmistossa kuullaan argentiinalaisia tangoja ja folklorea, suomalaista tangoa, kaksi tilaussävellystä ja ennen kuulematon, Tango del Norten oma transkriptio Astor Piazzollan modernia tangoa henkivästä bandoneonkonsertosta Aconcagua. Illan aikana kuljetaan tunneskaalan äärilaitoihin - ilon purkauksista kyyneliin.

Teemaopastus: Urpo Lahtinen keräilijänä ke 18.7. klo 17.00
Picassosta Pyykköön - Lahtiset keräilijöinä -näyttely Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 16.6.-9.9.2018.
Liput 6 €, alennettu 4 €, ryhmät min. 10 hlö 4 € tai Museokortti.

Tango Del Norte Kangasala-salissa ke 18.7. klo 18:30. Liput Kangasala-talolta 15 €, Lippu.fi 17,50 € + toimitusmaksu

Näyttelyn mediakuvat:

Tango del Norte -kuvat:

Laura Pekkala (13.7. asti)
Kimmo Pyykkö -taidemuseo

Riikka Herrala (16.7.2018 alkaen)
riikka.herrala@kangasala-talo.fi