Kannanotto: Sote-uudistuksen tavoitteet edellyttävät riittäviä ravitsemusterapiaresursseja

Yle kiinnitti 10.1.2022 uutisoinnissaan huomiota ravitsemusterapeuttien riittämättömään määrään Suomessa: koko julkisessa terveydenhuollossa on vain vajaat 200 ravitsemusterapeutin vakanssia. Yksityissektorinkaan terveydenhuollossa ravitsemusterapeutteja ei ole kokoaikatyössä kuin muutamia kymmeniä. Ravitsemusterapeuttien osaamista tarvitaan erityisesti terveyden edistämistyöhön ja sairauksien vaatimaan ravitsemushoitoon.

Vähäisetkään ravitsemusterapiapalvelut eivät ole kaikkien saatavilla. Noin 2 miljoonaa suomalaista asuu kunnissa, joiden perusterveydenhuollossa ei ole lainkaan ravitsemusterapeuttien vakansseja. Näin pienet ja alueellisesti epätasa-arvoiset resurssit eivät mahdollista ravitsemushoidon osalta sote-uudistuksen keskeistä tavoitetta turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut kaikille hyvinvointialueella asuville. Tavoitteiden saavuttamiseksi ravitsemusterapiaresurssien tulisi olla moninkertaiset nykyiseen verrattuna.

Aliresursoinnin vuoksi ravitsemushoidon mahdollisuudet myös moniammatillisessa terveyden edistämistyössä ovat vielä pitkälti hyödyntämättä. Sote-uudistuksen toinen keskeinen tavoite, painopisteen siirtäminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, ei ravitsemusterveyden osalta täyty, jollei ravitsemusterapeuttien määrää saada lisättyä.

Nykyresursseilla ravitsemusterapialla ei pystytä auttamaan kuin murto-osaa tarvitsijoista. Laadukas ja oikea-aikainen ravitsemushoito olisi keskeinen osa sairauksien kustannustehokasta hoitoa ja ehkäisyä. Nykytilanne ei tue sote-uudistuksen kolmattakaan keskeistä tavoitetta, kustannusten kasvun hillintää.
Väkilukuun suhteutettuna tämänhetkiset perusterveydenhuollon ravitsemusterapiaresurssit tarkoittavat yhtä ravitsemusterapeuttia noin 80 000 asukasta kohti. Tulokselliseen toimintaan – myös sote-tavoitteiden osalta - tarvittaisiin vähintään yksi perusterveydenhuollon ravitsemusterapeutti 20 000 asukasta kohti.

Resurssien vankentamisesta monia hyötyjä

Sote-uudistus tarjoaa mahdollisuuden korjata nykyisen terveydenhuollon heikkouksia. Työikäisiä laillistettuja ravitsemusterapeutteja on Valviran rekisterissä yli 600 – osaavaa työvoimaa siis löytyisi. Nyt tarvitaan hyvinvointialueiden tahtotilaa heidän palkkaamiseensa, jotta alueiden ravitsemusterapiaresurssit vastaavat tarvetta ja jotta sote-uudistukselle asetettuja tavoitteita voidaan tukea myös osaavan ravitsemushoidon keinoin. Tästä hyötyvät kaikki: kuntalaiset kohenevana kansanterveytenä ja siitä ajan myötä saatavina kustannussäästöinä, potilaat asiantuntevana ravitsemushoitona ja -ohjauksena ja terveydenhuollon muut ammattilaiset ravitsemuksen koulutus- ja konsultaatioapuna.

Palvelurakennetta muutettaessa ravitsemusterapeutit ovat myös oman erityisalansa johtavia asiantuntijoita, joilla on parhaat edellytykset alueen ravitsemushoidon organisointiin ja ravitsemushoidon kokonaisuuden hallintaan, jossa huomioidaan sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen että sairauksien vaatima ravitsemushoito.

Liitteenä kuva: ”Ravitsemusterapiaresurssit suhteutettuna kuntien väestöpohjaan” PDF- ja jpg-muodoissa.

Lisätiedot:

Leena Rechardt, toiminnanjohtaja
Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry
puh. 050-438 7860, leena.rechardt@rty.fi

Ilkka Pekkala, toiminnanjohtaja
Agronomiliitto puh. 050-575 8138
ilkka.pekkala@agronomiliitto.fi

RTY
Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry (RTY) on Agronomiliiton jäsenjärjestö, joka kokoaa yliopistokoulutetut ravitsemusasiantuntijat. Yhdistyksen jäsenmäärä on noin 800.

MMT, agronomi, dosentti Ilmo Aronen on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 202122.10.2021 15:30:00 EEST | Tiedote

Maatalous- ja metsätieteiden tohtori Ilmo Arosen mittavan uran kestävä teema on ollut elinkeinoelämän ja tieteellisen tutkimuksen välisen vuoropuhelun ja yhteistyön tiivistäminen maatalous- ja ruoka-alalla. Tässä hän on onnistunut ainutlaatuisella tavalla. Aronen toimii Senior Advisorina Lantmännen Agro Oy:ssä sekä työelämäprofessorina ja dosenttina Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa.

MMM, agronomi Jyrki Wallin on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 202023.10.2020 15:30:00 EEST | Tiedote

MMT, agronomi, M.Sc, Jyrki Niemi on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 201925.10.2019 16:30:00 EEST | Tiedote

Kannanotto: Ravitsemusterapeutteja saatava vihdoin riittävästi terveyspalveluihin21.5.2019 08:00:00 EEST | Tiedote

Tiedote //embargo 26.10.2018 klo 16.30// MMT, agronomi Sari Peltonen on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 201826.10.2018 16:30:00 EEST | Tiedote