Kannattavuus elinkeinoelämän isona huolena – Yli puolet varsinaissuomalaisista yrityksistä odottaa liikevaihtonsa kasvavan viime vuodesta

Yritysten tulevaisuuden odotukset ovat hieman parantuneet Varsinais-Suomessa. Tunnelmat kuitenkin vaihtelevat laidasta laitaan, ja muun muassa toiminnan kannattavuuden uskotaan monissa yrityksissä heikkenevän edelleen. Yli puolet varsinaissuomalaisista yrityksistä odottaa kuitenkin liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna, ja runsas kolmannes myös henkilöstön määrän kasvavan. Investointien määrän odotetaan pysyvän ennallaan yli puolessa vastanneista yrityksistä. Tiedot selviävät Kauppakamarien kesäkuussa jäsenilleen toteuttamasta kyselystä.

Monilla kannattavuus jopa heikkenee kuluvan vuoden aikana. Kannattavuuden heikkeneminen selittyy erityisesti inflaatiolla – kohonneita hintoja ei ole voitu siirtää asiakkaille. (Adobe Stock)

”Monilla kannattavuus jopa heikkenee kuluvan vuoden aikana. Kannattavuuden heikkeneminen selittyy erityisesti inflaatiolla – kohonneita hintoja ei ole voitu siirtää asiakkaille”, kuvailee Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Yleinen tunnelma yrityksissä on hieman useammin pessimistinen kuin optimistinen. Vähän yli 31 prosenttia yrityksistä toteaa vastauksessaan tunnelman olevan pessimistinen ja 27,6 prosenttia optimistinen. Vastaajista vähän yli 41 prosenttia kertoo tunnelman omalla toimialallaan olevan kuitenkin normaali.
Eräs vastaaja tiivistää kokonaisuuden kommentissaan kuvaavasti:
”Toimialan tunnelmat ovat ristiriitaiset. Työmäärä on kasvanut merkittävästi pandemian aiheuttamasta hiljaisesta ajasta. Tulevaisuuden näkymiä hämärtää Euroopan tilanne sekä kustannusten nousu.”

Kasvuodotuksia ilmassa

Varsinaissuomalaisten yritysten odotukset erityisesti liikevaihdon ja henkilöstön määrän kehityksen suhteen ovat hieman kohentuneet kevään aikana. Yli puolet yrityksistä odottaa liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna viime vuoteen verrattuna. Keväällä vastaavassa kyselyssä kasvuodotuksia oli vain runsaalla 40 prosentilla vastanneista. Liikevaihdon laskua odottavien yritysten osuus on hieman pienentynyt.

Turun kauppakamarin osalta kyselyyn vastanneista noin 36 prosenttia odottaa henkilöstön määrän kasvavan tänä vuonna viime vuoteen verrattuna. Keväällä henkilöstön kasvua odottavien yritysten osuus oli vielä noin 30 prosenttia. Henkilöstön määrän laskua odottavien yritysten osuus on vähentynyt noin 17 prosentista noin 10 prosenttiin.

Lähes 60 % yrityksistä odottaa investointien pysyvän tänä vuonna samalla tasolla kuin vuotta aiemmin. Sekä investointien kasvua että niiden vähenemistä odottavien yritysten osuus on laskenut kevään aikana. Noin 30 prosenttia vastaajista kertoo, että nimenomaan Venäjän sota Ukrainassa on vaikuttanut yrityksen investointisuunnitelmiin vähentävästi.

Kannattavuudessa ongelmia

Kannattavuuden kehityksen suhteen varsinaissuomalaiset yritykset ovat edelleen melko pessimistisiä. Noin 41 prosenttia vastaajista odottaa kannattavuutensa heikkenevän tänä vuonna viime vuoteen verrattuna. Vastanneista Turun kauppakamarin jäsenistä noin 37 prosenttia odottaa kannattavuuden pysyvän ennallaan ja yhteensä 21,8 prosenttia sen paranevan. Kannattavuuden kehittymiseen vaikuttavat erityisesti raaka-aineiden ja komponenttien sekä energian hintojen nousu ja saatavuusongelmat. Hintojen nousua ei ole voitu siirtää täysin asiakkaille, mikä syö yritysten toiminnan kannattavuutta.

Yksi vastaajista toteaa seuraavasti:
”Raaka-aineiden hinnat ovat olleet nousussa Q3*/2021 lähtien, ja sodan alettua Ukrainassa hinnat nousivat rajusti. Suurien korotuksien siirtäminen asiakkaille ei ole ollut helppoa, ja nämä tulevat näkymään kuluttajilla suurina korotuksina Q3-Q4.”

”Loppuvuodelle voidaan ennakoida yritysten jakaantumista voittajiin ja häviäjiin sen mukaan, miten suuren osan tuotantokustannusten noususta ne pystyvät siirtämään eteenpäin. Vaikka myyntihinnat monessa tapauksessa tulevat nousemaan, on silti ilmeistä, ettei raaka-aineiden ja energian hintojen nousu synnytä yrityksiin ylimääräistä palkannostovaraa. Siksi palkansaajien ostovoiman supistuminen tänä vuonna on väistämätöntä”, pääekonomisti Jukka Appelqvist Keskuskauppakamarista sanoo.

Kauppakamarin talouskysely kertoo talouden suhdannetilanteesta ja Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksista yrityksiin. Katsaus on koostettu kauppakamarien jäsenyrityksille tehdyistä suhdannekyselyistä. Viimeisin kysely tehtiin kesäkuussa 2022, ja siihen vastasi 170 varsinaissuomalaista yritystä. Edellinen kysely tehtiin maaliskuussa 2022.

*kvartaali

Kutsu julkaisutilaisuuteen 21.6. Ilmoittautumiset: https://tapahtumat.kauppakamari.fi/talouskatsaus_kesakuu2022

Turun kauppakamari, toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, puh. 040 5566 697, kaisa.leiwo@turku.chamber.fi

Keskuskauppakamari, pääekonomisti Jukka Appelqvist, puh. 044 263 1051, jukka.appelqvist@chamber.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio.

Jopa 76 prosenttia varsinaissuomalaisista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintoja17.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Sodan vaikutukset näkyvät suomalaisissa yrityksissä kustannusten nousuna ja kallistuvina myyntihintoina. Peräti 72 prosenttia yrityksistä suunnittelee myyntihintojen nostamista jonkin verran tai merkittävästi tulevan neljän kuukauden aikana, selviää kauppakamarien jäsenilleen tekemästä kyselystä. Turun kauppakamarilla nostoaikeita on 76 prosentilla yrityksistä. Kiihtyvä inflaatio ja epävarmuus toimintaympäristössä vaikuttavat yrityksiin laajasti. Haavoittuvimmassa asemassa ovat energiaintensiiviset yritykset ja yritykset, kuten metalli-, paperin- ja kemianteollisuus, jotka ovat jollain tapaa Venäjään kytköksissä.

Lounais-Suomen kauppakamarit selvittivät yritysten varautumista: Lisää yhteistyötä ja tukea yritysten varautumiseen tarvitaan12.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Embargo 12.5. kello 00.01// Tapahtumat Ukrainassa ovat nostaneet varautumisen ja huoltovarmuusasiat yritysten agendalle uudella tavalla. Lounaissuomalaiset yritykset toivovat kriiseihin varautumiseen yhteiskunnan ja muiden verkostojen apua. Erityisesti sähkön saannin turvaaminen sekä tietoliikenneyhteyksien varmistaminen herättävät yrityksissä huolta. Myös talousveden ja polttoaineiden jakelun turvaaminen kriisitilanteissa mietityttää alueen yrityksiä.

Vientiasiakirjat kertovat idänkaupan vähentyneen selvästi5.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Tämä näkyy myös Varsinais-Suomen alueella. Sodan alettua kauppakamarien myöntämien alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainaan 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82 % verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Valtion infrainvestointiohjelma on hyvin tehty, mutta rahoitus jää kauas tarpeista – Varsinais-Suomen merkittäviä hankkeita puuttuu väyläverkon investointiohjelmaluonnoksesta2.5.2022 08:58:24 EEST | Tiedote

Väylävirasto on laatinut valtion väyläverkon investointiohjelman vuosille 2023–2030 osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimeenpanoa. Keskuskauppakamarin mukaan investointiohjelma ansaitsee ison kiitoksen selkeydestä ohjelman lähtökohdille ja valmisteluperiaatteille, mutta sellaisenaan ohjelma ei vastaa tarpeisiin.

Kauppakamarit aloittavat yhteistyön Startup Refugeesin kanssa ukrainalaisten työllistämiseksi11.4.2022 07:17:59 EEST | Tiedote

Turun kauppakamari ja kauppakamarit ympäri Suomen aloittavat yhteistyön maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja pakolaisia työllistymään auttavan Startup Refugeesin kanssa. Suomeen on tullut lyhyessä ajassa kymmeniä tuhansia ukrainalaisia, joista moni haluaa työllistyä mahdollisimman pian. Kauppakamarit saattavat yhteen työvoimaa kaipaavia jäsenyrityksiään, työpaikkoja välittävän Startup Refugeesin palvelu sekä työtä kaipaavia ukrainalaisia.