Kansainvälinen metallikonservoinnin huippukonferenssi ensimmäistä kertaa Suomessa syyskuussa

Suomen kansallismuseon, Metropolia-ammattikorkeakoulun ja kansainvälisen museoliitto ICOM:n konservointikomitean järjestämän viisipäiväisen konferenssin pääteemana on kestävä kehitys kulttuuriperinnön konservoinnissa. Keynote-puhujana kuullaan yhdysvaltalaista Caitlin Southwickia, joka tunnetaan muun muassa kestävää kehitystä edistävän Ki Culture -järjestön perustajana. 5.–9.9.2022 Helsingissä järjestettävään tapahtumaan voi osallistua myös verkossa. Konferenssin ja työpajojen liput ovat nyt myynnissä.

Yksityiskohta hopeafiligraanihelminauhasta (KM2570:4), joka on ajoitettu ristiretkiajan ja keskiajan taitteeseen. Halikon Joensuusta löytyneeseen löytökokonaisuuteen kuuluva kaulaketju koostuu 36 filigraanikoristellusta hopeahelmestä. Löytökokonaisuuteen kuuluu myös kolme hopeista ristiä ketjuineen. Kuva: Museovirasto

Kolmen vuoden välein eri puolilla maailmaa järjestettävä METAL-konferenssi saapuu tulevana syksynä ensimmäistä kertaa Pohjoismaihin ja Suomeen. Konferenssi järjestetään nyt ensimmäisen kerran hybridimuotoisena: paikan päälle odotetaan paria sataa osallistujaa, ja lisäksi huomattavasti suurempaa joukkoa mukaan virtuaalisesti ympäri maailman.

Konferenssin pääteemana on kestävän kehityksen periaate kulttuuriperinnön konservoinnissa. Ohjelman noin 80 puheenvuorossa ovat aiheina muun muassa ekologisemmat konservointimenetelmät, moni- ja poikkitieteellinen yhteistyö sekä kestävät arvot konservointikoulutuksessa.

”Myös kestävää kehitystä tukevat ratkaisut analytiikan, datatieteen, tietotekniikan ja havainnollistamisen keinoin ovat alalla paljon puhuttavia teemoja”, kertoo konferenssin puheenjohtaja, konservaattori Liisa Näsänen Suomen kansallismuseosta.

Kansainvälisten huippuammattilaisten luentoja ja työpajoja

Konferenssissa kuullaan kolme erikoisluentoa alan johtavilta ammattilaisilta. Keynote-puheenvuoron otsikolla Sustainability in Conservation pitää tohtori Caitlin Southwick, joka tunnetaan kulttuurialalla laajasti kestävää kehitystä edistävän Ki Culture -järjestön perustajana ja johtajana sekä sen konservoinnin kestävään kehitykseen keskittyvän haaran Sustainability in Conservation (SiC) toimitusjohtajana. Southwick on toiminut konservaattorina muun muassa Vatikaanin museossa ja Getty Research Institutessa.

Konferenssi järjestetään UNESCO:n maailmanperintökohteessa, Suomenlinnassa. Konferenssiin kuuluvat myös edeltävänä viikonloppuna 3.–4.9.2022 järjestettävät työpajat. Ne järjestetään konservoinnin laboratoriotiloissa Museoviraston Kokoelma- ja konservointikeskuksessa Vantaalla. Työpajalauantaina perehdytään professori João Cura D’Ars de Figueiredon (Department of Fine Arts at the School of Fine Arts at the Universidade Federal de Minas Gerais) johdolla hopean puhdistukseen natriumglysinaatilla. Ekologisempien liuottimien löytäminen korvaamaan konservoinnissa aiemmin käytettyjä kemikaaleja on yksi kestävän kehityksen agendoista konservoinnissa. Sunnuntaina teemana on metallien korroosion arvioiminen hapenkulutusta mittaamalla. Työpajaa vetämään tulevat Nicola Emmerson ja David Watkinson Cardiffin yliopistosta, vanhempi tutkija Henning Matthiesen Tanskan kansallismuseosta ja vanhempi tutkijakonservaattori David Thickett English Heritagesta.

Konferenssin järjestävät Suomen kansallismuseo, Metropolian ammattikorkeakoulu ja ICOMin konservointikomitea (ICOM-CC). Tapahtuman kumppaneina ovat Suomenlinnan hoitokunta ja Helsingin kaupunki.

Lisätietoa konferenssista ja lipuista: www.metal2022.org

Ilmoittautuminen early bird -hinnoin päättyy 22.6., mutta lippuja on saatavilla sen jälkeenkin!

Suomen kansallismuseon konservointiyksikkö: https://www.kansallismuseo.fi/fi/kokoelmat/konservointitoiminta

Yhteyshenkilöt

konservaattori Liisa Näsänen, Suomen kansallismuseo, liisa.nasanen@kansallismuseo.fi, p. 0295 33 6321

intendentti Eero Ehanti, Suomen kansallismuseo, eero.ehanti@kansallismuseo.fi, p. 0295 33 6139

lehtori Heikki Häyhä, Metropolia, Heikki.Hayha@metropolia.fi, p. 050 583 0030

koordinaattori Paul Mardikian, ICOM-CC Metals Working Group, paul@terramareconservation.com

Majakkalaiva Kemi avautuu yleisölle Kotkassa23.6.2022 12:31:34 EEST | Tiedote

Suomen viimeinen käytössä ollut majakkalaiva on käynyt läpi mittavan restauroinnin ja avautuu museoaluksena yleisölle Kotkassa 27.6.2022. Majakkalaiva Kemi turvasi merenkulkua vuosina 1901–1974 eri puolilla Suomen rannikkoa ja kuuluu kansalliseen Suomen merimuseon aluskokoelmaan. Museokävijät astuvat laivaan, jonka tunnelma vie 1960-luvun kesiin. Majakkalaiva oli omanlaisensa työpaikka, jossa miehistö työskenteli ja asui lähes yhtä mittaa keväästä loppusyksyyn. Kemi on avoinna Merikeskus Vellamon museoaluslaiturissa aina kesäkaudella toisen museoaluslegendan, jäänmurtaja Tarmon rinnalla. Alukset ovat avoinna tänä kesänä 4.9.2022 saakka.

Tutkimusmatkailijoiden jalanjäljillä muinaisessa Lähi-idässä13.5.2022 12:49:14 EEST | Tiedote

Nykyinen Lähi-itä on maailman vanhimpien ja suurimpien historiallisten imperiumien syntyaluetta. Kansallismuseossa nähdään kesällä yhteistyössä Helsingin yliopiston Muinaisen Lähi-idän imperiumit -huippuyksikön ja Keski-Suomen museon kanssa tuotettu näyttely Tutkimusmatkoja muinaiseen Lähi-itään. Näyttely kertoo, miten suomalaistutkijat ovat 1800-luvulta tähän päivään saakka matkanneet tutustumaan ja tutkimaan näitä tuhansien vuosien takaisia sivilisaatioita.

Kansallismuseon uusi näyttely avaa tuntoja suomalaisesta vauraudesta yhdeksän päähenkilön kautta13.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Kansallismuseossa 22.4.2022 avautuva Vaurauden filosofia -näyttely on kuvien, äänen ja tekstien kokonaisinstallaatio, joka käsittelee nykytaiteen keinoin suomalaista taloudellista vaurautta. Valokuvataiteilija Jaakko Heikkilä on tutustunut yhdeksään suomalaiseen henkilöön sekä heidän ajatuksiinsa merkittävästä taloudellisesta vauraudestaan ja elämästä yleensä. Aihetta on lähestytty Suomessa nykytaiteen keinoin hyvin vähän. Heikkilän henkilökuvien rinnalla näyttelyssä on esillä myös historiallisia muotokuvaminiatyyrejä Suomen kansallismuseon kokoelmista.

Vuoden 2021 kävijämäärät Suomen kansallismuseon kohteissa edellisvuoden tasolla – Kotimaan matkailijat paikkasivat kansainvälisten matkailijoiden puuttumisen22.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Kotimaan matkailun suosion kasvaminen piristi jo toista vuotta pandemiasulkujen ja -rajoitusten keskellä toiminutta Suomen kansallismuseon kymmentä museo- ja nähtävyyskohdetta. Valopilkuiksi nousivat vuoden kävijäennätys Vankilassa, kesän ennätykset Hämeen linnassa ja Olavinlinnassa sekä Kansallismuseon perusnäyttelyuudistuksen valmistuminen. Vaihtuvista näyttelyistä Nick Ervinckin veistokset Hämeen linnassa ja Sami Parkkisen valokuvanäyttely Isä ja poika Kansallismuseossa keräsivät positiivista palautetta. Vuosi huipentui 2200 esineen saamelaiskokoelman palauttamiseen Saamelaismuseo Siidalle ja repatriaatiota kunnioittavan näyttelyn avautumiseen Kansallismuseossa. Suomen kansallismuseon avoinna pitämissä kymmenessä museokohteessa vieraili vuonna 2021 yhteensä 418 086 kävijää.