Kansainvälinen muotoilupalkinto Suomeen – Vellamon kantikas vesipullo voitti hopeaa Pentawardsissa

Suomalainen Vellamo Still -mineraalivesipullo voitti hopeaa kansainvälisessä Pentawards -muotoilukisassa. New Yorkissa Guggenheim-museossa järjestetyssä Pentawards-gaalassa vesikategorian hopeaa vastaanottivat Vellamon muotoilusta ja konseptoinnista vastanneet Aki Vänni ja Markus Heinonen.

Suomalainen Vellamo Still -mineraalivesipullo voitti hopeaa kansainvälisessä Pentawards -muotoilukisassa. Pullon on suunnitelleet Aki Vänni ja Markus Heinonen.

Heinolassa Viikinnäisissä sijaitsevasta syväkaivosta pumpattavan Vellamo-mineraaliveden juuret ulottuvat jääkauden ajalle. Viime vuonna ilmeensä ja pakkauksensa uudistanut Suomen toistaiseksi ainoa luonnollinen kivennäisvesi tähtää pullottajansa Ice Age Water Oy:n luotsaamana kansainvälisille vesimarkkinoille eksklusiivisena design-tuotteena. Heti ensimmäisenä lanseerausvuotena saavutettu Pentawards-muotoilupalkinto tukee Vellamon tavoitteita pääsystä maailmalla arvostettujen ja haluttujen laatuvesien joukkoon.

”Jääkauden sulamisvesistä alkujaan syntynyt mineraalivesiesiintymämme on ainutlaatuinen koko maailmassa ja palkitun pullomme muoto kuvastaakin Vellamon veden tarinaa. Jäätikönsinisen kantikkaan pullon valuva vesielementti esittää sulavaa jäätikköä, joka valui vetenä pullon takaosassa kuvattuun maanalaiseen kanjoniin. Pullomme edustaa visualisoitua suomalaista tarinankerrontaa, jonka Pentawards-palkinto todistaa toimivan myös kansainvälisesti”, iloitsee Vellamo-pullon toinen suunnittelijaAki Vänni ja jatkaa: ”Premium-vetemme nimi tulee Kalevalasta, jossa Vellamo on hyvä ja arvostettu veden emäntä.”

Vuonna 2017 tapahtuneen omistajavaihdoksen myötä uudelleenlanseerattu Vellamo pyrkii saavuttamaan paikan kansainvälisten pullovesimarkkinoiden kärkiluokasta. Heinolalaisen Ala-Räävelin järven alla sijaitseva Vellamon luonnollinen mineraalivesiesiintymä on laadukkuudessaan ainutlaatuinen koko maailmassa. Esiintymän pienen koon vuoksi Vellamon veden saatavuus on rajoitettua, joten sen palkittu pakkaus viestii myös suomalaisveden eksklusiivisuudesta.

"Koska Vellamon laatu ja maku ovat ainutlaatuisia, haluamme tuoda sen laatua arvostavien kuluttajien huulille. Vellamo on päässyt tarjolle jo esimerkiksi F1-kisoihin ja seuraavana kohteena ovatkin laatua arvostavat pohjois-amerikkalaiset. Siinä tavoitteessa nyt saavuttavamamme arvostus auttaa varmasti”, uskoo toisena suunnittelijana toiminut Markus Heinonen.

Vuonna 2007 perustettu Pentawards tunnetaan maailman arvostetuimpana pakkausmuotoilukilpailuna. Kaikille avoimen kilpailun tehtävänä on korostaa käyttötuotteiden pakkaussuunnittelun arvostusta. Vuotuisen muotoilukilpailun tuomaristo koostu 12 arvostetusta kansainvälisestä pakkaussuunnittelijasta, jotka valitsevat voittajat paitsi luovien ratkaisujen, myös tuotteen kaupallisen potentiaalin perusteella. Tänä vuonna kilpailuun ilmoitettiin yli 2300 työtä, 64 maasta.

Vellamon päämarkkina on tällä hetkellä Pohjois-Amerikka ja kotimaista luonnollista kivennäisvettä on Suomessa saatavilla rajoitetusti. Nyt palkitun Vellamo Still PET-pullon jakeluverkosto tulee syksyn aikana laajentumaan myös Suomessa ja design-vedelle esitellään loppuvuodesta huomiota herättävän tyylikäs lasipullo.

Laura Kyntölä, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy
+358 45 8966399, laura.kyntola@wolfcom.fi

Petteri Ahonen, Ice Age Water Oy
+358 50 5817293, petteri.ahonen@vellamo.com

Aki Vänni, Vännin Paja
+358 50 331 7348, aki@vanni.fi

Markus Heinonen, Creactive Oy
+358 40 5582370, markus@creactive.fi

New Yorkissa Guggenheim-museossa Pentawardsin vastaanottivat Aki Vänni ja Markkus Heinonen.

Yli 650 suomalaista haki muotiviikkojen malliksi8.4.2019 12:59:08 EESTTiedote

Kaikille suomalaisille muotia tarjoava Sokos-tavarataloketju haki kevään muotiviikoilleen malleiksi tavallisia muodista ja esiintymisestä kiinnostuneita kuluttajia. Hakijoita huippumalli Saimi Hoyerin vetämään mallivalmennukseen ilmoittautui yli 650, joista kahdeksan nähdään viikonloppuna Oulun Sokos-tavaratalon estradilla. Hakijoiden suuri määrä ja laaja, 9-73 -vuoden ikäjakauma ilahdutti muotiviikkojen järjestäjät.

Eestlased loobuvad heliplaatidest voogedastuse kasuks29.3.2019 13:58:00 EETTiedote

Kolme suurima plaadifirma andmetel siirdub muusikatarbimine ka Eestis digitaalsetesse voogedastuskanalitesse ning see sunnib muusikuid avaldama pikkade plaatide asemel pigem singleid. Füüsiliste salvestiste ehk heliplaatide müük langeb jätkuvalt ja vähenes eelmisel aastal üle-eelmisega võrreldes 40% võrra. Digitaalsete streaming-teenuste kaudu tarbitud muusika maht kasvas 2018. aastal lausa 43%. See viitab selgele muutusele Eesti tarbijate muusikakuulamisharjumustes. Uutmoodi muusikatarbimine, mis toimub voogedastusteenuste kaudu, sunnib artiste keskenduma plaatide asemel senisest enam singlite avaldamisele.

UMA coworking-tilan ihmiskokeessa tutkittiin työympäristön merkitystä hyvinvointiin19.3.2019 11:55:46 EETTiedote

Parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua, ja siksi yhä useampi työnantaja haluaa tarjota työntekijöilleen joustavan ja innostavan työympäristön. Technopolis vastaa kasvavaan kysyntään laajentamalla yhteisöllisten työtilojen verkostoaan, UMA Workspacea. Työympäristön vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin selvitettiin mittaamalla UMA Workspace -tiloissa työskentelevien henkilöiden stressi- ja palautumistasoja. Testihenkilöt kokivat vähemmän stressiä ja kokivat nukkuvansa paremmin työskenneltyään monipuolisessa työympäristössä.

Kotimainen erälegenda Sasta 50 vuotta – juhlat yhdessä suomalaisten laatumerkkien kanssa28.2.2019 09:59:48 EETTiedote

Suomalainen erävaatemerkki Sasta on pukenut laatutietoisia luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan. Juhlavuotensa kunniaksi Sasta julkistaa viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta, eli kollaboraatiota. Yhteistyöprojektien tavoitteena on muistuttaa kuluttajia tarveharkintaisia ostoksia tehdessään kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea myös muita vastuullisia suomalaisia toimijoita.

Suomalainen Gamesaver valmentamaan Kiinasta jääkiekkomaata20.2.2019 09:46:20 EETTiedote

Suomalainen urheiluvideopalvelu Gamesaver on solminut aiesopimuksen jääkiekon videovalmennus- ja mediapalvelun rakentamisesta Kiinaan. Vuoden 2022 talviolympiakaupungin Zhangjiakoun virallisen kumppanin, ruotsalaisen urheilualan konseptointiin erikoistuneen Sports Republicin kanssa räätälöitävä palvelu tulee tarjoamaan kiinalaisille jääkiekkoharrastajille mm. suomalaisten jääkiekkotähtien parhaita kikkavideoita. Gamesaverin Kiinan-versio integroidaan myös Sports Republicin CoachVision-ohjelmaan palvelemaan ja kehittämään kiinalaisia jääkiekkovalmentajia.

MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen14.2.2019 20:26:28 EETTiedote

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.