Omaishoitajaliitto ryOmaishoitajaliitto ryOmaishoitajaliitto ryOmaishoitajaliitto ry

Kansainvälinen omaishoidon konferenssi Helsingissä 6.6.2014: Työelämän joustot ja kansalliset ohjelmat puhuttavat omaishoitajia

Konferenssissa omaishoidon asiantuntijat Suomesta ja 16 maasta tarkastelevat omaishoitoa sekä kansallisten ohjelmien että työn ja omaishoidon yhteensovittamisen kautta.

Puheenvuoroja käyttävät tunnetut vaikuttajat, kuten peruspalveluministeri Susanna Huovinen, MEP, Euroopan parlamentin omaishoidon intressiryhmän varapuheenjohtaja Sirpa Pietikäinen, kansanedustaja ja Omaishoitajat ja läheiset -liiton puheenjohtaja Anneli Kiljunen, Eurocarersin hallituksen puheenjohtaja Frank Goodwin Irlannista sekä Carers UK:n kehitys- ja innovaatiojohtaja Madeleine Starr Britanniasta. Valtiovallan tervehdyksen tuo puhemies Eero Heinäluoma.

Madeleine Starr kertoo, että Britanniassa työelämän joustot ovat tuoneet hyötyä sekä yhteiskunnalle, yrityksille että omaishoitajille.

Sirpa Pietikäisen mukaan EU ohjeistaa jäsenvaltioita asettamaan taantuman aikana sosiaaliset investoinnit etusijalle.

– Uudessa sosiaalisten investointien ohjelmassa omaishoito on katsottu yhdeksi sosiaaliseksi investoinniksi, joka takaa rahoitusmahdollisuuksia, sanoo Pietikäinen.

Järjestöjen edustajia, muita asiantuntijoita ja omaishoitajia on tilaisuuteen tulossa yli 200, heistä yli 30 ulkomaisia vieraita Virosta, Ruotsista, Tanskasta, Alankomaista, Belgiasta, Saksasta, Italiasta, Englannista, Skotlannista, Irlannista, Kreikasta, Slovakiasta, Sloveniasta, Albaniasta, USA:sta ja Australiasta.

Kansainväliset osallistujat edustavat omaishoidon maailmanjärjestö IACOa (International Alliance of Carer Organizations) ja Eurocarersia (European Association Working for Carers), johon kuuluu yli 60 omaishoitajajärjestöä ja tutkimuslaitosta eri puolilta Eurooppaa.

Konferenssin järjestävät Omaishoitajat ja läheiset -liitto ja Suomen omaishoidon verkosto Raha-automaattiyhdistyksen tuella. Konferenssipuheenvuoroista on koottu suomen- ja englanninkielinen julkaisu.

Konferenssi pidetään Helsingin Wanhassa Satamassa perjantaina 6.6.2014 kello 9.00–16.40.

LIITE Konferenssin ohjelma

LISÄTIETOJA Marja Tuomi puh. 050 367 3443

KONFERENSSIJULKAISU Toimittajakappaletilaukset ulla.nissinen@omaishoitajat.fi

ILMOITTAUTUMINEN Median edustajat ovat tervetulleita konferenssiin. Ilmoittautumiset viimeistään 5.6. Ulla Nissiselle, puh. 020 7806 528, ulla.nissinen@omaishoitajat.fi