Kansainvälinen sosiaalityön päivä: Kriisityön suunnannäyttäjät vieraana Suomessa

Tänään tiistaina 21.3. vietetään kansainvälistä sosiaalityön päivää.

Tänä vuonna juhlapäivän viettoon osallistuvat Suomessa vierailevat sosiaalityön kansainväliset uranuurtajat: IFSW:n pääsihteeri Rory Truell ja IFSW Euroopan puheenjohtaja Ana Radulescu.

Truell ja Radulescu ovat tehneet Kansainvälisen sosiaalityöntekijäjärjestö IFSW:n kautta pitkäjänteistä kriisityötä maailmalla.

Afganistaniin työpari sai tammikuussa äärimmäisen poikkeuksellisen kutsun tapaamaan paikallisia sosiaalityön järjestöjä ja Taleban-hallitusta. Ukrainassa Truell ja Radulescu ovat olleet perustamassa yhteisökeskusta sotaa paenneille kansalaisille. Syyriassa ja Turkissa IFSW:n edustajat ovat tukeneet maanjäristysalueita yhdessä paikallisten sosiaalityöntekijöiden kanssa.

- Olemme iloisia saadessamme Suomeen näin harvinaislaatuisia vieraita kertomaan kokemuksiaan sosiaalityöstä sota- ja kriisialueiden ytimessä, vieraat vastaanottanut Talentian erityisasiantuntija Jaana Manssila sanoo.

Kaksikko esiintyy pääpuhujina Talentian, Sosnetin ja SOAMKin järjestämässä seminaarissa Pioneering New Forms of Social Development: Social Work Practice In Situations of War and Crises DIAK Kalasatamassa tiistaina klo 15-18.

Olet tervetullut tilaisuuteen pressikortilla, ilmoittautumiset anu.hall@talentia.fi

Sosiaalialan korkeakoulutetut edistävät yhteiskuntarauhaa

Kansainvälistä sosiaalityön päivää vietetään joka vuosi maaliskuun kolmantena tiistaina.

Juhlapäivä tuo näkyviin tärkeää ihmisoikeustyötä tekevät sosiaalialan ammattilaiset, joiden merkitys on korostunut entisestään viime vuosien kriiseissä ja sodassa.

- Sosiaalipalvelujen syvintä ydintä on hyvän elämän edellytysten takaaminen ja ihmisoikeuksien puolustaminen. Jokainen sosiaalialan ammattilainen edistää työllään yhteiskuntarauhaa, vähentää syrjäytymistä sekä lisää hyvinvointia ja osallisuutta, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian puheenjohtaja Jenni Karsio sanoo.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Ella Rantanen
viestinnän asiantuntija
ella.rantanen@talentia.fi

Jaana Manssila
erityisasiantuntija
jaana.manssila@talentia.fi

Sosiaalialan ammattijärjestö Talentia ajaa ja valvoo korkeakoulutettujen sosiaalialan ammattilaisten palkkauksia ja etuja.

Talentian hallitus: kuraattoripalveluiden palauttaminen kuntiin haittaisi oppilaiden avunsaantia19.4.2024 11:35:31 EEST | Tiedote

Kuraattorit ovat työskennelleet kouluissa ennen hyvinvointialueiden aloitusta sekä sen jälkeen. Uudistus ei vaikuttanut kuraattorien työpaikkojen fyysiseen sijaintiin millään tavalla. Koulujen kuraattorien hallinnollinen pompottelu hyvinvointialueilta takaisin kuntien palvelukseen ei paranna koulujen ja oppilaitosten hyvinvointipalveluiden laatua, varoittaa Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian hallitus.

Hallitus romutti lastensuojelun: Jatkossa huostaanottoja saisi tehdä avoimen yliopiston opintojen pohjalta17.4.2024 12:16:33 EEST | Tiedote

Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentian saamien tietojen mukaan hallitus aikoo joustavoittaa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kelpoisuusvaatimuksia. Sosiaalityöntekijöinä voisivat toimia myös sellaiset henkilöt, jotka ovat opiskelleet sosiaalityötä sivuaineena yliopistossa tai opinnot on suoritettu avoimessa yliopistossa. Tähän asti sosiaalityöntekijältä on edellytetty yliopistossa suoritettua ylempää, sosiaalityön pääaineopinnot sisältävää yhteiskunta- tai valtiotieteiden maisterin tutkintoa.