Kansainvälinen tutkimus: suomalaiset turvaavat lemmikkejään enemmän kuin lapsiaan

Paikannuspalveluita tarjoavan Yepzon Oy:n tuoreen kansainvälisen asiakastutkimuksen mukaan suomalaiset turvaavat paikanninlaitteilla koiria ja muita lemmikkejään enemmän kuin lapsiaan. Esimerkiksi USA:ssa tulos on päinvastainen. Kuluttajat ympäri maailman uskovat henkilöpaikantamisen yleistyvän tulevaisuudessa.

Paikanninlaitteilla voidaan selvittää muun muassa kadonneiden lasten ja lemmikkien sijainti nopeasti ja tarkasti. Kuva: Matheus Bertelli

Yepzonin teettämään kyselyyn vastasi yhtiön asiakkaita lähes 30 eri maasta Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Lemmikkien ja lasten paikantamisen yleisyydessä oli kyselyn mukaan selviä kansallisia eroja. Esimerkiksi USA:ssa paikannuksen kohteena ovat selvästi useammin lapset kuin Suomessa. USA:ssa yli 40 prosenttia kyselyyn vastanneista Yepzonin paikanninlaitteen käyttäjistä paikansi lapsia, ja vain 7 prosenttia koiria. Suomalaisista käyttäjistä taas lähes puolet paikansi laitteellaan koiria, ja vain 23 % käytti laitettaan lapsen paikantamiseen. Amerikkalaiset paikantavat myös muistisairaita omaisia suomalaisia useammin.

– Henkilöpaikantaminen on suuri, mutta verrattain uusi toimiala. Amerikassa paikannusteknologian käyttö on arkipäiväisempää ja henkilökohtaiset paikannuslaitteet on omaksuttu koko perheen turvaksi. Tähän suuntaan olemme menossa myös Suomessa, ja tästä kertoo myös tutkimuksemme tulos, kertoo Yepzon Oy:n markkinointijohtaja Heidi Rantala.

Henkilöiden paikantaminen yleistyy turvattomuuden lisääntyessä

Tutkimuksessa kysyttiin myös kuluttajien mielipidettä paikantamisen yleistymisestä arjessa. Kotimaasta riippumatta vastaajat olivat kysymyksestä lähes yksimielisiä: 93 prosenttia oli sitä mieltä, että paikantaminen tulee yleistymään tulevaisuudessa. Syiksi vastaajat kertovat muun muassa maailman muuttumisen turvattomammaksi. Vanhenevan väestön kasvun myötä myös muistisairaiden määrä lisääntyy, mikä kasvattaa vastaajien mukaan paikantamisen tarvetta. Samoin autististen ja muiden erityislasten lukumäärän kasvu tekee GPS-teknologioiden hyödyntämisestä tarpeellisempaa.

Yepzonin teettämään tutkimukseen vastasi lähes 500 ihmistä 27 eri maasta.

Yepzonin julkinen osakeanti on avoinna Invesdor-joukkorahoitusalustalla. Anti päättyy 21.6.2018.

Heidi Rantala, CMO, Partner
+358 50 539 8970, heidi.rantala@yepzon.com

Yepzon Oy kehittää helppokäyttöisiä mobiilipohjaisia paikannuspalveluita. Vuonna 2013 toimintansa aloittanut yhtiö työllistää suoraan 8 työntekijää ja noin 20 tuotekehittäjää alihankkijayrityksissä. Yepzonin globaali, mutta pääosin suomalainen omistus jakautuu eri aloilla vaikuttaville yksityissijoittajille. Yhtiön päätoimipiste sijaitsee Tampereella. Lontooseen rekisteröity Yepzon Ltd. on Yepzon Oy:n täysin omistama tytäryhtiö. Yhdysvaltojen Nevadaan rekisteröity Yepzon Inc. on yhteisyritys Global Expansion Solutionsin kanssa. Yepzon Enterprises India Pvt. Ltd on Yepzon Oy:n hallinnoima osakkuusyhtiö Intian Delhissä yhteisomistuksessa VVDN Technologiesin kanssa. www.yepzon.com

Yepzon ja Valmet kehittävät uudenlaisen teollisen internetin ratkaisun öljy- ja kaasuteollisuudelle13.6.2018 09:03Tiedote