Kansainvälinen Yksinhuoltajapäivä 21.3.: Lapsiperheet tarvitsevat kotiapua

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton asiakaskyselyyn vastanneista osa oli hakenut kotiapua, mutta kunta ei ollut antanut vaikeissakaan tilanteissa.”Sairauteni vuoksi tuskin pysyin pystyssä, vaikeuksia laittaa ruokaa tai vaihtaa vaippa 2- ja 5-vuotiaille, mutta kotipalvelua en saanut, koska tarttuva sairaus. Lastensuojelun sijoitusta on sen sijaan ehdotettu.” Yli puolet vastaajista ei edes tiennyt, että mm. yhden vanhemman perheillä on esimerkiksi sairastapauksissa subjektiivinen oikeus kuntien kotipalveluun, jonka maksu on tulosidonnainen.

Suomessa on 120 000 yhden vanhemman perhettä.  Heistä 20 % on pienituloisia.  Yhden vanhemman perheiden työttömyysaste on 18,7 % (Tilastokekus, työssäkäyntitutkimus). Yhä useampi yksinhuoltaja ei pysty työllistymään riittämättömien lapsiperheiden palvelujen vuoksi.

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton tavoitteena on:

Lapsiperheet tarvitsevat kaikille avoimia, leimaamattomia ennaltaehkäiseviä tukipalveluja. Palvelunkäyttäjiä pitää kuunnella riittävästi palvelujen kehittämistyössä. Kaikissa maakunnissa tulee olla yhtä tasokkaita palveluita.Kuntien ja tulevien maakuntien pitää noudattaa lapsiperheiden palveluja sääteleviä lakeja. Lain rikkomukset pitää sanktioida.

• Vanhemmille pitää myös käytännössä toteuttaa 1.1.2015 alkaen lakisääteinen subjektiivinen oikeus kotipalveluun eikä sen käyttöä pidä rajata esimerkiksi vain toimeentulotukiasiakkaisiin. Lapsiperheiden kotipalvelua pitää olla riittävästi ja sitä pitää saada oikea-aikaisesti ja viimeistään kolmen päivän kuluessa yhteydenotosta.  Lapsen tai vanhemman sairastuessa pitää saada ympärivuorokautista kotipalvelua. Näitä palveluja pitää saada ilman lastensuojeluasiakkuutta.  Toisaalta lastensuojeluasiakkuus ei myöskään saa estää palvelujen saantia. Riittävät kotipalvelut estävät vanhemman ylettömän uupumuksen ja ovat ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä, joka on halvempaa kuin korjaava lastensuojelu.
  • Tukea tarvitseville vanhemmille tulee olla myös tarjolla riittävästi tukiperheitä, joihin lapset voivat tulla viikonlopuiksi tai loma-aikoinaan.
  • Myös tuetuilla lomilla pitää olla riittävästi lastenhoitopalveluja, jotta uupuneet huoltajat saavat loman aikana riittävästi lepoa.
  • Huoltokiistaa käyvillä perheillä pitää olla oikeus lastensuojelupalveluihin.
  • Lapsiperheiden palvelut pitää järjestää lapsikohtaisesti kummallekin vanhemmalle olivat nämä eronneet tai eivät.
  • Lastensuojelun kuntien valtionosuusjärjestelmä uudistettiin, niin ettei sitä 1.1.2013 alkaen enää lasketa pelkästään kodin ulkopuolisten sijoitusten perusteella, vaan lasten osuudella kuntien väestöstä.  Valtionosuus pitää laskea sosiaalityöntekijöiden laatimien lastensuojelun asiakassuunnitelmien perusteella.

Lisätietoja puheenjohtaja Kavonius 050 350 9967, toiminnanjohtaja Sairisalo 040 3515355

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on 1975 perustettu lastensuojelujärjestö, jonka tavoitteena on, että yhden vanhemman perheiden lapset voisivat elää sosialaisesti ja taloudellisesti hyvää elämää.

Yhden Vanhemman perheet: Lapsiperheiden pienituloisuus puolitettava hallituskauden aikana26.4.2019 19:20:30 EESTTiedote

Lapsiperheiden pienituloisuus laajeni 2015-2019 hallituksen aikana, vaikka työttömyys väheni. Yhden vanhemman perheistä joka neljäs on pienituloinen. Se haittaa lapsen kehitystä monella tavalla mm. vähentämällä vanhemmuutta, heikentämällä terveyttä, alentamalla koulutustasoa, vähentämällä sosiaalisia suhteita ja lisäämällä syrjäytymistä. Yhden vanhemman perheiden liitto ry vaatii ripeitä toimia pienituloisuuden poistamisessa. Seuraavan hallituksen on puolitettava pienituloisissa perheissä elävien lasten lukumäärä nykyisestä 120.000 ja sitä seuraavan poistettava kokonaan. Liitto muistuttaa, että on halvempaa poistaa lapsiperheköyhyys kuin sallia sen jatkuminen.

Yhden vanhemman perheiden vaalipanelistit palauttaisivat päivähoito-oikeuden kokopäiväiseksi10.4.2019 14:33:18 EESTTiedote

Ehdokkaat lupasivat parantaa lapsiperheiden palveluja kansanedustajaksi päästyään. Kaikkien puolueiden edustajat palauttavat subjektiivisen päivähoito-oikeuden kokopäiväisyyden. Myös koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuttomuus nousi esiin. Ruotsalaisen kansanpuolueen Sundell pitää tärkeänä mahdollisuutta saada sitä myös loma-aikoina. Kokoomuksen Backlundin mukaan päivähoitoaikoja tulee pidentää aamusta ja illasta, jolloin työn ja perheen yhdistäminen helpottuu kaikille vanhemmille ja saattaa olla erityisen tärkeää yhden vanhemman perheille. Myös toisen asteen maksuttomuus sai kannatusta. Vasemmistoliitto ja Sosiaalidemokraatit toteuttaisivat tämän pidentämällä oppivelvollisuutta. Perussuomalaisten Purra puolestaan ei uskonut, että perheen pienituloisuus on keskeinen syy koulunkäynnin keskeyttämiselle toisella asteella. Vasemmistoliiton Ingervo säätäisi 3-6-vuotiaiden päivähoidon maksuttomaksi samoin kotipalvelun, jota tulee tarjota kaikille lapsiperheille eikä vain lastensuoj

Vanhemmalle oikeus työhön ja toimeentuloon7.12.2018 14:58:15 EETTiedote

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry:n mukaan hallitusohjelmassa pitää nostaa tavoitteeksi vanhempien oikeus osallistua työelämään, riittävien lapsiperheiden palvelujen järjestäminen ja perheen ja työn yhteensovittamisen helpottaminen. Myös erovanhempien yhteistoiminnan esteet pitää poistaa sekä huomioida erityislasten osallistaminen tapaamiskiistoissa. Lapsivaikutusten arviointi pitää vakiintua ensi hallituskaudella.