Kansainvälinen yksinhuoltajapäivä: Olet tärkeä

Kun perheiden palvelut toimivat ja yhden vanhemman perheet voivat hyvin niin yleensä myös muut perheet voivat hyvin.

Kansainvälinen yksinhuoltajapäivä 2021 Olet tärkeä

Yksinhuoltajien on sanottu olevan eräänlainen mittari; jos yksinhuoltajat voivat hyvin, muutkin lapsiperheet yleensä voivat hyvin. Jos yhden vanhemman perheissä on vaikeuksia esimerkiksi työn ja perheen yhteensovittamisessa ja työllistymisessä, niin yleensä samoja ongelmia on muillakin hieman myöhemmin. Yksinhuoltajat ovat haavoittuvampia kuin kahden huoltajan perheet, jonka vuoksi haasteet myös havaitaan ensin yhden vanhemman perheissä ja ne ilmenevät laajemmin yksinhuoltajien keskuudessa kuin muilla.

Vielä 1990-luvulla yhden vanhemman perheet olivat Suomen työllistynein kotitaloustyyppi. Silloinen sosiaaliturva oli myös ostovoimaltaan korkea. Myöhemmin sitä on leikattu murto-osaan. Yhden vanhemman perheiden työttömyyden vähentäminen heijastuu lapsiperheiden pienituloisuuden vähenemisenä.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry pitää esitettyä vanhempainvapaamuutosta ennen kaikkea lapsen edun mukaisena. Liitto pitää erityisen tervetulleena yksinodottajien vanhempainvapaan lisäämistä, koska työllistyminen pienen lapsen kanssa on yksinhuoltajalle haastavaa. Lapsen erityistarpeisuus lisää vaikeuksia yhdistää työ ja perhe.

Yksinodottavien ja yksin lapsen saaneiden Leija-ryhmä Tukinetissä huhti-toukokuussa 2021

Odotatko yksin? Kasvatatko lasta yksin, ilman toisen vanhemman tukea? Pohditko omaa jaksamistasi? Huolettaako sinua lapsesi kysymykset toisesta vanhemmasta, joka ei ole lapsen elämässä?

Ammatillisesti ohjattu yksin lasta odottavien ja yksin lasta kasvattavien vanhempien LEIJA-ryhmä järjestetään Tukinetissa 6.4.-9.5.2021. Käy rekisteröitymässä Tukinetin käyttäjäksi ja ilmoittaudu mukaan ryhmään 29.3.21 mennessä lomakkeella, joka tulee näkyville teeman alle, kun olet kirjautunut sisään Tukinettiin. Osallistujat hyväksytään ryhmään hakuajan umpeuduttua.

Löydät teeman täältä: https://tukinet.net/teemat/yksin-lasta-odottavien-ja-yksin-lapsen-saaneiden-leija-ryhma-kevat-2021

Lisätietoa: Marjo Meriranta tai Laura Nousiainen (etunimi.sukunimi@yvpl.fi)

Kansainvälistä yksinhuoltajapäivää vietetään maaliskuun 21.

helja.sairisalo@yvpl.fi, 0403515355

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto on 45-vuotias lastensuojelujärjestö, jonka kohderyhmänä ovat lapsiperheet, joissa vanhempi asuu yksin lasten kanssa.  Yhden vanhemman perheitä on Suomessa 127 900.  Liito on ajanut toiminta-aikanaan elatusturvalain, yhteishuoltomahdollisuuden, vuoroasumisen sekä elatusapulaskurin.