Helsingin yliopisto

Kansainväliset rahapelibrändit houkuttelevat laittomasti suomalaisia asiakkaita

Jaa

Osa kansainvälisistä rahapelibrändeistä pyrkii aktiiviseen vuorovaikutukseen ja positiivisten mielikuvien tuottamiseen sosiaalisessa mediassa. Ne hyödyntävät useita keinoja, joilla puhuttelua kohdistetaan juuri suomalaisille. Toiminnassa luodaan mielikuvaa paikallisuudesta, ilmenee Helsingin yliopiston tutkimuksesta.

Suomessa on käytössä rahapelitarjontaa rajoittava monopolimalli, jonka mukaisesti vain Veikkaus saa tarjota rahapelejä Manner-Suomessa. Internetin kasvu on muuttanut tarjontaa: monet kansainväliset rahapeliyhtiöt tarjoavat ja mainostavat tuotteitaan laittomasti suomalaisille.

Kansainvälisten rahapelibrändien käyttämiä yleisiä keinoja puhutella suomalaisia on kohdistaa pelivalikoimaa. Esimerkiksi urheiluvedonlyönnin pelikohteina voi olla kotimaisia urheilusarjoja ja -otteluita, sosiaalisen median viesteissä ja verkkosivujen kuvituksessa käytetään suomalaisia puhuttelevia symboleita, kuten Suomen lippuja. Lisäksi viesteissä nostetaan erikseen esille suomalaisten urheilijoiden ja joukkueiden menestymistä kansainvälisillä kentillä.


Osa ulkomaisista brändeistä panostaa erityisen paljon suomalaisten puhutteluun

Ulkomaiset brändit pyrkivät luomaan mielikuvaa paikallisuudesta ja kuromaan umpeen maantieteellistä etäisyyttä.

- Ne eivät puhuttele suomalaisia vain yleisenä kohdejoukkona, vaan houkuttelevat esimerkiksi tietyistä urheilulajeista kiinnostuneita suomenkielisten podcastiensa ja muiden viihdesarjojensa kuulijoiksi, kertoo Vilja Männistö Helsingin yliopiston Riippuvuuksien, yhteiskunnallisen sääntelyn ja hallinnan tutkimuskeskuksesta (CEACG).

Mielikuvaa kotimaisuudesta vahvistetaan muun muassa rahapelaamiseen liittymättömillä, säännöllisillä arvonnoilla sosiaalisessa mediassa ja arvontojen voittajia palkitaan kotimaisilla hyödykkeillä sekä palveluina esimerkiksi helsinkiläisiin ravintoloihin. Osa brändeistä järjestää asiakastapahtumia Suomessa sekä mahdollistaa suomalaisille pelaajille suunnattuja asiakasmatkoja ulkomaille.


Julkkisten käyttö herättää luottamusta kokeilla rahapelejä

Suomalaiset julkisuuden henkilöt ja urheilun asiantuntijat ovat keskeisessä roolissa niiden yritysten mainonnassa ja muussa sisällöntuottamisessa, jotka ovat investoineet erityisen paljon Suomen markkinoihin. Rahapelibrändit voivat julkisuuden henkilöiden kautta kohdistaa viestejään tietylle yleisölle paremmin.

- Erityisesti laajasti tunnettujen julkisuuden henkilöiden käyttö sisällöissä voi herättää kuluttajissa luottamuksen tunnetta Suomessa laittomasti rahapelejä tarjoaviin rahapeliyrityksiin ja madaltaa kynnystä kokeilla pelejä, Männistö toteaa.

Suomen viranomaiset eivät voi valvoa laittomien pelisivustojen toimintaa. Myös puuttuminen tällaisten sivustojen monikanavaiseen markkinointiin on haastavaa. Tämä on erityisen ongelmallista rahapelihaittojen torjumisen kannalta, selvityksessä todetaan.

Selvityksessä tarkastellaan lähemmin yhdeksää ulkomaista rahapelibrändiä, jotka tarjoavat sivustonsa suomeksi. Brändeillä on julkinen sosiaalisen median tili Facebook-, Instagram-, Twitter- ja/tai Youtube-alustalla. Niiden toiminta on vakiintunutta ja ne ovat panostaneet suomalaisten puhutteluun sosiaalisessa mediassa ja tuottamalla muita sisältöjä.

Selvitys kuuluu sosiaali- ja terveysministeriön Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle antamaa arpajaislain 52 §:n tutkimuskokonaisuuteen, jota THL toteuttaa yhdessä Helsingin yliopiston Riippuvuuksien, yhteiskunnallisen sääntelyn ja hallinnan tutkimuskeskus (CEACG) kanssa.


Julkaisu
:

Männistö, V. (2021). Rahapeliyhtiöt verkossa: miten kansainväliset rahapelisivustot puhuttelevat suomalaisia. Valtiotieteellisen tiedekunnan julkaisuja, 187. Helsinki: Helsingin yliopisto. Saatavilla: http://hdl.handle.net/10138/329904  


Lisätiedot
:
Vilja Männistö
Puh. 0294124868/ 0504648271
vilja.mannisto@helsinki.fi

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö, joka toimii neljällä kampuksella Helsingissä ja usealla muulla paikkakunnalla Suomessa. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa se on ollut toistuvasti maailman sadan parhaan yliopiston joukossa. Helsingin yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Perhosten on vaikea sopeutua nopeasti muuttuvaan ilmastoon10.6.2021 08:30:00 EEST | Tiedote

Ilmastonmuutos aiheuttaa suuria muutospaineita lajeille ja monimuotoisuudelle. Tuore Helsingin yliopiston ja Suomen ympäristökeskuksen tutkimus osoittaa, että Suomessa ovat parhaiten pärjänneet ne harvat perhoslajit, jotka ovat kyenneet sopeutumaan muuttuvaan ilmastoon aikaistamalla lentoaan ja siirtymällä pohjoisemmaksi. Sen sijaan 40 prosenttia perhoslajeista ei ole pystynyt reagoimaan kummallakaan tavalla ja niiden kannat ovat taantuneet.

Kansalaiset kertoivat näkemyksistään ilmastolain verkkokuulemisessa8.6.2021 10:11:55 EEST | Tiedote

Ilmastolain valmistelussa voitaisiin käyttää lähiosallistumista jalkauttamalla osallistuminen kansalaisten arkipäivään. Vastauksissa pidettiin myös tärkeänä, että erityisryhmien kuten ikääntyneiden, nuorten ja vammaisten sekä saamelaisten oikeudet otetaan valmistelussa ja valmisteluun osallistamisessa huomioon, selviää Helsingin yliopiston BIBU-tutkimushankkeen ilmastolain uudistukseen liittyvän verkkokuulemisen tuloksia käsittelevässä raportissa.

Millaisissa kaupungeissa elämme? Uutuuskirja myllää kaupunkipolitiikkaa4.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Mari Vaattovaaran, Anssi Joutsiniemen, Jenni Airaksisen ja Markku Wileniuksen uutuuskirjan Kaupunki politiikassa tarkoituksena on haastaa kaupunkien asukkaat ja eri alojen osaajat keskusteluun kaupungistumisen tilasta ja rakennetun ympäristön muutoksista. Millaisena suomalainen kaupunki ja kaupunkipolitiikka näyttäytyvät? Kirjan tekijöiden mukaan suomalaisessa kaupunkipolitiikassa on hukassa sekä itse kaupunki että yhteys tapahtuneeseen kaupunkikehitykseen. Nykyistä kehitystä ohjaa raskas ja epämääräinen hallinnon ja politiikan ulkorajoille muodostunut koneisto, joka ei riittävällä tavalla pysty vastaamaan sen enempää kaupungistumisen kuin hyvinvointiyhteiskunnankaan haasteisiin. Kaupunkipolitiikka on etäällä sekä suomalaisen kaupunkikehityksen esikaupungistuvasta tilasta että ihmisten arjen ja asumisen tarpeista. ”Keskeistä kaupunkipolitiikan muotoutumisessa on nostaa jalustalle perinteeseemme keskeisesti kuulunut paikallisen yhdessä tekemisen eetos. Roolit, oikeudet ja velvollisuudet

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme