Kansainvälistä AVH-päivää vietetään torstaina 10.5.2012. Työikäinen: torju aivoverenkiertohäiriö ja toteuta haaveesi

Aivoliitto ry haluaa kansainvälisenä AVH-päivänä muistuttaa, että aivoverenkiertohäiriöt (AVH) eivät ole vain iäkkäiden sairaus, vaan ne saattavat kohdata jo työikäisiä. Nuorten osuus AVH-potilaista on nousussa niin, että jo neljännes sairastuneista on työikäisiä. Omaa riskiään sairastua voi ehkäistä terveillä elämäntavoilla.

Kohonnut verenpaine on tärkein aivoverenkiertohäiriöiden riskitekijä, mutta myös ylipaino, tupakointi sekä runsas alkoholin ja suolan käyttö lisäävät sairastumisvaaraa.
− Ylipaino on riskejä yhdistävä tekijä, sillä ylipainoon liittyy usein aikuistyypin diabetesta, kohonnutta verenpainetta ja korkeita kolesteroliarvoja. Niitä esiintyy entistä nuoremmilla, mikä merkitsee tulevaisuudessa myös AVH-tapausten määrän kasvua 40–60-vuotiailla, toteaa ylilääkäri Tiina Sairanen HUS:n neurologian poliklinikalta. Hän suosittelee, että viimeistään keski-iässä jokainen tarkistaisi ruokavalionsa ja liikuntatottumuksensa, pohtisi tarkasti suhteensa alkoholiin ja lopettaisi tupakoinnin.

Aivoverenkiertohäiriöt ovat maailman toiseksi yleisin kuolinsyy ja tavallisin vammautumisen aiheuttaja. Niiden vuoksi menetetään enemmän hyviä elinvuosia kuin minkään muun sairauden takia ja ne tulevat yhteiskunnalle erittäin kalliiksi. Tiina Sairanen tähdentää, että työikäisen sairastuminen ei ole isku vain potilaalle itselleen.
− Sairaus sattuu myös perheeseen, lapsiin, puolisoon ja työyhteisöön. AVH vaikuttaa perheen talouteen, sairastuneen työuraan ja muuttaa kaikki tulevaisuudensuunnitelmat, Sairanen sanoo.

Mittaa verenpaine jo tänään!

Työikäisistä suomalaisista noin puolella miehistä ja kolmasosalla naisista on liian korkea verenpaine. Huomattavastikaan kohonnut verenpaine ei aina aiheuta oireita ja siksi suuri osa on tietämätön tilastaan. Noin kolmasosa heistä, joilla on todettu verenpainetauti, käyttää verenpainelääkkeitä ja vain 20–25 prosentilla heistä verenpaine saavuttaa hoitotavoitteen, joka on alle 140/85 mmHg.

Verenpaineen ihanteellinen taso on alle 120/80 mmHg. Sen jälkeen sairausriski kasvaa suoraviivaisesti: ihannetasolla oleviin verrattuna kuolleisuus aivoverenkiertohäiriöihin ja sydäninfarktiin kaksinkertaistuu jo tasolla 140/90 mmHg.

Lisätietoja:
Ylilääkäri Tiina Sairanen, HYKS neurologian klinikka, p. 09 4711, tiina.sairanen@hus.fi
Neurologian erikoislääkäri Kirsi Rantanen, p. 09 4711, kirsi.rantanen@hus.fi
Aivoliiton toiminnanjohtaja Tiina Viljanen, p. 02 2138 292, 040 833 1511, tiina.viljanen@aivoliitto.fi
Aivoliitto ry, www.aivoliitto.fi; Aivoinfarktin Käypä hoito -suositus, www.kaypahoito.fi

Tiedotteen lähettäjä:
Viestintäpäällikkö Päivi Seppä-Lassila, paivi.seppa-lassila@aivoliitto.fi, p. 02 2138 262, 040 7155 198 (poissa 10.-20.5.)

LIITE:

Kansainvälisen AVH-päivän tapahtumia eri puolilla Suomea:

Keskiviikko 9.5.2012

klo 12–14 KITTILÄ
Tietoa aivoverenkiertohäiriöistä, sydän- ja verisuonisairauksista, diabeteksesta ja niiden ennaltaehkäisystä. Neuvontaa ja esitemateriaalia. Kahvila-Konditoria Herkkutupa, Valtatie, Kittilä. Vapaa pääsy.
Järjestäjä Lapin aivohalvaus- ja afasiayhdistyksen Kittilän kerho yhteistyössä paikallisen Sydänyhdistyksen kanssa. Lisätietoja Paula Lehtonen, p. 040 828 7880.

Torstai 10.5.2012

klo 12–18 HELSINKI
Hyvä Cityelämä, ilmainen terveystapahtuma kaikenikäisille. Aivoliitolla on oma osasto tapahtumassa. Osastolla ovat mukana Aivoliiton Helsingin paikallisyhdistykset Afaatikot ja Omaiset ry sekä Afasia- ja aivohalvausyhdistys ry. Töölön kisahalli, Paavo Nurmen kuja 1, Helsinki. Vapaa pääsy.
Järjestäjinä useita valtakunnallisia terveysjärjestöjä, yhdistyksiä ja yrityksiä sekä Helsingin kaupunki, Helsingin tuomiokirkkoseurakunta, THL ja Väestöliitto. Päivän tarkempi ohjelma www.hel.fi/itsehoito

klo 18 TAMPERE
Ajankohtaista ajoterveydestä. Miten terveys vaikuttaa ajokykyyn? Asiantuntijoina neuropsykologi, erikoislääkäri ja liikenneopettaja, jotka alustavat sekä vastaavat kysymyksiin.
AVH- ja Diabetesyhdistysten toimitila, Lähteenkatu 2-4, Tampere. Vapaa pääsy.
Järjestäjät Tampereen Diabetesyhdistys ry ja Pirkanmaan AVH-yhdistys ry. Lisätietoja p. 0400 608 284 tai toimisto@piravh.fi

klo 13 JOENSUU
Tietoa aivoverenkiertohäiriöistä ja niiden ennaltaehkäisystä. Lääkärin luento sekä Aivoliiton edustajan ja kirkkoherran puheenvuorot. Kahvitarjoilu ja ohjelmaa lapsille.
Pielisensuun kirkon seurakuntasali, Tikkamäentie 15, Joensuu. Vapaa pääsy.
Järjestäjä Pohjois-Karjalan aivohalvaus- ja afasiayhdistys ry. Lisätietoja Marja Paavonkallio, p. 050 561 5683 (4.5. jälkeen).

klo 13–17 KUOPIO
Tietoa aivoverenkiertohäiriöistä ja niiden ennaltaehkäisystä. Neuvontaa ja esitemateriaalia.
Pohjois-Savon Sydänpiirin Prisman terveysneuvontapiste, Savilahdentie 10, Kuopio. Vapaa pääsy.
Järjestäjä Pohjois-Savon aivohalvausyhdistys ry. Lisätietoja Oili Holopainen, p. 044 382 2350.

klo 13–15 KAJAANI
Aivohalvauksen monet kasvot. Puhujina toimintaterapeutti, AVH-kuntoutuja ja omainen.
Tietoa ja esitemateriaalia aivoverenkiertohäiriöistä ja niiden ennaltaehkäisystä. Kahvitarjoilu.
Keskusseurakuntakoti, Kirkkokatu 26, Kajaani. Vapaa pääsy.
Järjestäjä Kainuun aivoyhdistys ry. Lisätietoja Terttu Härkönen, p. 050 359 6648.

klo 10–12 OULU
Toimintakerhon tapaaminen ”aivokavereille”, läheisille, ystäville ja kaikille asiasta kiinnostuneille. Ohjelmassa levyraati. Kahvi ja pulla 1 €. Aleksinkulma, Aleksanterinkatu 9, Oulu. Vapaa pääsy.
Järjestäjä Pohjois-Pohjanmaan aivohalvaus- ja afasiayhdistys ry. Lisätietoja Sari Dunder, p. 040 861 8621 tai dunder66@gmail.com

02 2138 200, info@aivoliitto.fihttp://www.aivoliitto.fi

Aivoliiton pidemmän aikavälin tavoite on, että kaikki Suomessa asuvat voivat elää mielekästä ja merkityksellistä elämää – mahdollisesta diagnoosista, vammasta tai sairaudesta huolimatta. Aivoliitto tarjoaa apua, tukea ja mahdollisuuden toimia kaikille, jotka ovat kiinnostuneita ihmisten aivoterveydestä ja hyvinvoinnista ja erityisesti henkilöille, joilla on kehityksellinen kielihäiriö tai jotka ovat sairastaneet aivoverenkiertohäiriön (AVH) sekä heidän läheisilleen.

Lue lisää julkaisijalta Aivoliitto ry

Kännykän käytön vähentämisellä tähdätään parempaan aivoterveyteen Arabian peruskoulussa25.8.2023 08:48:25 EEST | Tiedote

Arabian peruskoulu Helsingissä on aloittanut pilottiyhteistyön Aivoliiton koordinoiman kansallisen aivoterveysohjelman, Lastensuojelun Keskusliiton sekä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Yhteistyön tavoitteena on oppilaiden hyvinvoinnin ja aivoterveyden tukeminen muun muassa kännykän käytön vähentämisen kautta. — Koulussa oppitunneilla rajoitetaan puhelimen käyttöä ja välitunneilla tarjotaan vaihtoehtoista, ilman puhelinta toteutettavaa tekemistä, toteaa Arabian peruskoulun rehtori Mari Suokas-Laaksonen. Yhteistyö alkoi elokuun 2023 lopussa koko koulun vanhempainillalla, jossa tarjottiin tietoa lasten ja nuorten aivojen kehittymisestä ja aivojen suojelun merkityksestä. Älypuhelinten lisääntynyt käyttö sekä jo esillä olo häiritsee tutkitusti lasten ja nuorten keskittymistä ja vaikeuttaa oppimista sekä kuormittaa aivoja. — Tunnesäätely ja pitkäjänteisyyden vahvistuminen ovat lapsilla ja nuorilla vasta kehittymässä. Aivot eivät pysty käsittelemään sitä määrää informaatiota ja välitöntä palkit

Kansallisen aivoterveysohjelman asiantuntijat: Suomessa asuvien aivot tarvitsevat lisää yhteisöllisyyttä, unta ja aivoergonomisia ympäristöjä23.11.2022 16:00:00 EET | Tiedote

Monitieteellinen asiantuntijaryhmä on määritellyt keskeisimmät tavoitteet kaikkien Suomessa asuvien aivoterveyden edistämiselle. Jos aivojen toiminta huomioitaisiin paremmin, yhteiskunnassa lisääntyneet loppuun palaminen ja keskittymättömyys vähenisivät ja toisaalta yleinen terveys ja hyvinvointi lisääntyisivät.