Kansainvälistä messupäivää vietetään myös Turussa

Kansainvälinen messupäivä eli Global Exhibitions Day on 7.6. Messujen teemapäivää vietetään nyt toista kertaa, ja mukana ovat myös suomalaisen Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n jäsenet. Turun Messukeskuksessa päivää juhlistetaan mm. tarjoamalla syksyn messuille lippuja puoleen hintaan vuorokauden ajan. Sosiaalisessa mediassa etsitään messukeskuksen henkilökunnan avustuksella ympäri Turun aluetta piilotettuja messulippuja juhlapäivän ajan.

- Messutoiminta näyttää Turussa hyvältä. Teimme eräänlaisen ennätyksen keväällä, sillä kevätkaudella kaikkien järjestämiemme tapahtumien kävijämäärät lähtivät nousuun. Saimme myös mukaan uusia näytteilleasettajia, summaa kevättä Turun Messukeskuksen toimitusjohtaja Hannele Wolf-Mannila.

Kevään kruunasi tapahtumajärjestäjille myönnettävän Evento Awardsin voitto, jossa Suomen parhaat messut arvioitiin tällä kertaa löytyvän Turusta:

- Saimme tunnutuksen messut-kategoriassa, ja palkinto myönnettiin Turun Kirjamessuille sekä Turun Ruoka- ja Viinimessuille. Näiden tapahtumien osalta on tehty monien eri kumppaneiden kanssa pitkäjänteistä työtä, joka on vuosien myötä hioutunut timantiksi.

Turun Messukeskus kuuluu Messu- ja tapahtumajärjestäjiin, joka tekee tutkimus- ja koulutusaineistoa ja mm. tilastoi virallisesti tapahtumiensa osallistujamääriä SMT:n eli Suomen Mediatarkastuksen taholta.

- Parhaillaan on käynnissä myös laajempi tutkimus, jonka tulokset julkaistaan Turun Messukeskuksen osalta syksyllä. Se kertoo messujen taloudelliset vaikutukset koko Turun talousalueelle, paljastaa Wolf-Mannilla ja odottaa mielenkiinnolla sen tuloksia.

Turun Messukeskuksen tapahtumista valtaosa on yleisötapahtumia. Ensi kesän Turun Messut edustaa yleismessuperinnettä, joka on Turun alueelle tunnusomainen ja muualla Suomessa harvinaisuus. Syksyllä vuorossa on myös mm. terveyteen, kirjallisuuteen, ruokaan ja veneilyyn liittyviä messuja. Täysin ammattitapahtumaksi luokiteltava kokonaisuus on Navigate. Se järjestetään Turun Messukeskuksessa jälleen ensi keväänä. Tapahtuma peilaa Turun alueen erinomaista tilannetta mm. laivateollisuudessa:

- Tapahtuma on täydellinen esimerkki siitä, miten jokin alueelle tunnusomainen ja merkittävä toimiala kasvaa ja ulottuu sitä kautta myös tapahtumatuotantoon. Joka toinen vuosi järjestettävästä Navigatesta on tulossa alueelle merkittävä kansainvälinen meriteollisuuden ja merilogistiikan kohtaamispaikka. Ennakkovaikutelmien perusteella ensi keväänä nähdään erittäin vetovoimainen alan huippukokoontuminen luentoineen ja näyttelykokonaisuuksineen, uskoo Wolf-Mannila.

Yhteistyöverkostot niin kotimaassa kuin ulkomaillakin ovat messujärjestäjille tuiki tärkeitä:

- Palasimme juuri Norjasta, jossa kävimme tutustumassa siellä järjestettävään meriteollisuusalan tapahtumaan, Nor-Shippingiin. Tapahtumatuotannossa ei voi jäädä hetkeksikään odottelemaan vaan on pysyttävä koko ajan mukana - tai mielellään vähän edellä.

Turun Messukeskus järjestää sosiaalisessa mediassa lippukätkökisan, jossa ympäri Turkua kätketään messulippuja yleisön löydettäväksi.

Verkkokaupassa on tarjolla ”happy hour” -messulippuja kaikkiin Turun Messukeskus Oy:n järjestämiin syksyn 2017 tapahtumiin, puoleen hintaan, 7.6. ajan.

#GED17

Linkki tiedotteeseen: http://www.turunmessukeskus.fi/kansainvalista-messupaivaa-vietetaan-myos-turussa/

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n nettisivut: www.messutsuomessa.fi (uudet sivut avautuvat 6.6.2017)

Global Exbitions Day: http://www.ufi.org/industry-resources/global-exhibitions-day/

Teemapäivää koordinoi messualan kansainvälinen liitto UFI

Hannele Wolf-Mannila
hannele.wolf-mannila@turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus on Varsinais-Suomen johtava messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys. Liiketoimintaamme kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Turun Messukeskus Oy järjestää vuosittain 10-15 omaa tapahtumaa ja tämän lisäksi keskuksessa järjestetään parisataa muuta tilaisuutta. Yhtiön oman vakituisen henkilökunnan määrä on 23 ja liikevaihto n. 4,5 miljoonaa euroa. Turun Messukeskuksessa vierailee vuosittain noin 250 000 kävijää. Näytteilleasettajia tapahtumissa on vuosittain noin 2 000.