Kansainvälistä messupäivää vietetään myös Turussa

5.6.2017 08:43 | Turun Messukeskus Oy/Turun Messu- ja Kongressikeskus

Kansainvälinen messupäivä eli Global Exhibitions Day on 7.6. Messujen teemapäivää vietetään nyt toista kertaa, ja mukana ovat myös suomalaisen Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n jäsenet. Turun Messukeskuksessa päivää juhlistetaan mm. tarjoamalla syksyn messuille lippuja puoleen hintaan vuorokauden ajan. Sosiaalisessa mediassa etsitään messukeskuksen henkilökunnan avustuksella ympäri Turun aluetta piilotettuja messulippuja juhlapäivän ajan.

- Messutoiminta näyttää Turussa hyvältä. Teimme eräänlaisen ennätyksen keväällä, sillä kevätkaudella kaikkien järjestämiemme tapahtumien kävijämäärät lähtivät nousuun. Saimme myös mukaan uusia näytteilleasettajia, summaa kevättä Turun Messukeskuksen toimitusjohtaja Hannele Wolf-Mannila.

Kevään kruunasi tapahtumajärjestäjille myönnettävän Evento Awardsin voitto, jossa Suomen parhaat messut arvioitiin tällä kertaa löytyvän Turusta:

- Saimme tunnutuksen messut-kategoriassa, ja palkinto myönnettiin Turun Kirjamessuille sekä Turun Ruoka- ja Viinimessuille. Näiden tapahtumien osalta on tehty monien eri kumppaneiden kanssa pitkäjänteistä työtä, joka on vuosien myötä hioutunut timantiksi.

Turun Messukeskus kuuluu Messu- ja tapahtumajärjestäjiin, joka tekee tutkimus- ja koulutusaineistoa ja mm. tilastoi virallisesti tapahtumiensa osallistujamääriä SMT:n eli Suomen Mediatarkastuksen taholta.

- Parhaillaan on käynnissä myös laajempi tutkimus, jonka tulokset julkaistaan Turun Messukeskuksen osalta syksyllä. Se kertoo messujen taloudelliset vaikutukset koko Turun talousalueelle, paljastaa Wolf-Mannilla ja odottaa mielenkiinnolla sen tuloksia.

Turun Messukeskuksen tapahtumista valtaosa on yleisötapahtumia. Ensi kesän Turun Messut edustaa yleismessuperinnettä, joka on Turun alueelle tunnusomainen ja muualla Suomessa harvinaisuus. Syksyllä vuorossa on myös mm. terveyteen, kirjallisuuteen, ruokaan ja veneilyyn liittyviä messuja. Täysin ammattitapahtumaksi luokiteltava kokonaisuus on Navigate. Se järjestetään Turun Messukeskuksessa jälleen ensi keväänä. Tapahtuma peilaa Turun alueen erinomaista tilannetta mm. laivateollisuudessa:

- Tapahtuma on täydellinen esimerkki siitä, miten jokin alueelle tunnusomainen ja merkittävä toimiala kasvaa ja ulottuu sitä kautta myös tapahtumatuotantoon. Joka toinen vuosi järjestettävästä Navigatesta on tulossa alueelle merkittävä kansainvälinen meriteollisuuden ja merilogistiikan kohtaamispaikka. Ennakkovaikutelmien perusteella ensi keväänä nähdään erittäin vetovoimainen alan huippukokoontuminen luentoineen ja näyttelykokonaisuuksineen, uskoo Wolf-Mannila.

Yhteistyöverkostot niin kotimaassa kuin ulkomaillakin ovat messujärjestäjille tuiki tärkeitä:

- Palasimme juuri Norjasta, jossa kävimme tutustumassa siellä järjestettävään meriteollisuusalan tapahtumaan, Nor-Shippingiin. Tapahtumatuotannossa ei voi jäädä hetkeksikään odottelemaan vaan on pysyttävä koko ajan mukana - tai mielellään vähän edellä.

Turun Messukeskus järjestää sosiaalisessa mediassa lippukätkökisan, jossa ympäri Turkua kätketään messulippuja yleisön löydettäväksi.

Verkkokaupassa on tarjolla ”happy hour” -messulippuja kaikkiin Turun Messukeskus Oy:n järjestämiin syksyn 2017 tapahtumiin, puoleen hintaan, 7.6. ajan.

#GED17

Linkki tiedotteeseen: http://www.turunmessukeskus.fi/kansainvalista-messupaivaa-vietetaan-myos-turussa/

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n nettisivut: www.messutsuomessa.fi (uudet sivut avautuvat 6.6.2017)

Global Exbitions Day: http://www.ufi.org/industry-resources/global-exhibitions-day/

Teemapäivää koordinoi messualan kansainvälinen liitto UFI

Hannele Wolf-Mannila
hannele.wolf-mannila@turunmessukeskus.fi

Turun Messukeskus on Varsinais-Suomen johtava messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys. Liiketoimintaamme kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Turun Messukeskus Oy järjestää vuosittain 10-15 omaa tapahtumaa ja tämän lisäksi keskuksessa järjestetään parisataa muuta tilaisuutta. Yhtiön oman vakituisen henkilökunnan määrä on 23 ja liikevaihto n. 4,5 miljoonaa euroa. Turun Messukeskuksessa vierailee vuosittain noin 250 000 kävijää. Näytteilleasettajia tapahtumissa on vuosittain noin 2 000.

Kutsu Suomen suurimmille yleismessuille, Turun Messuille ja messuinfoon17.8.2017 10:18Kutsu

Yhtäjaksoisesti 1960-luvulla lähtien järjestetty Turun Messut – yleismessutapahtuma aukaisee porttinsa jälleen 24.-27.8. Nykyään joka toinen vuosi järjestettävä tapahtuma on valtakunnallisella messukartalla turkulainen harvinaisuus. Teemat sisältävät niin viihdettä kuin hyötyäkin. Yritykset lanseeraavat uusia tuotteita ja palveluita, myyvät tuotteitaan ja etsivät uusia asiakasryhmiä. Tämän vuoden messuisäntinä ovat Puolustusvoimat ja Turun Sanomat. Merkittävää yhteistyötä on tehty myös mm. Turun kaupungin, Turun kauppakamarin ja Varsinais-Suomen liiton kanssa.

Uusi lasten alue ja cosplay-päivä Turun Kirjamessuilla16.8.2017 12:58Tiedote

Suomen vanhin kirjamessutapahtuma, Turun Kirjamessut esittelee 6.- 8.10. satavuotiasta Suomea teemalla Yksi maa - monta ääntä. Tänä vuonna tuttujen esiintymislavojen lisäksi uutena esiintymispaikkana aloittaa Tekstiretriitti, jossa messuyleisö saa kuunnella kirjailijoiden ja runoilijoiden lukevan teoksiaan ääneen. Sunnuntaina messuilla vietetään erityistä cosplay-päivää, jolloin messuille pääsee rooliasussa ilmaiseksi. Asuja arvioi raati ja paras palkitaan.

Sotea, Sotkua ja Suomi 100 - Vanha kunnon yleismessuperinne Turun Messut on voimissaan 24.-27.8.14.8.2017 10:36Tiedote

Suomen suurimmilla yleismessuilla kävijä tulee väistämättä yllätetyksi. Turun Messujen ohjelmavirrassa nähdään nimittäin niin varusmiesten muotinäytökset, koirien muotinäytökset kuin suuret alueen rakennemuutokseen ja soteen liittyvät ajankohtaiskeskustelutkin. Sotilaskodin munkkikahvit, turkulaiset kyläjuhlat ja mm. pankkialan tuotelanseeraukset ovat osa nelipäiväisen, Turun Messukeskuksen järjestämän, tapahtuman laajaa ohjelmistoa.

Turun Messuilla luvassa kunnon kyläjuhlat19.6.2017 11:14Tiedote

Turun Messut puhuttelee kesälomilta palailevaa kansaa 24.-27.8. Turun Messukeskuksessa joka toinen vuosi järjestettävä yleismessutapahtuma on tuolloin juhlatuulella. Reippaassa Suomi 100 -hengessä messuilla vietetään samalla Yhdessä-viikonloppua. Luvassa on mm. turkulaiset kyläjuhlat lauantaina 26.8. Ohjelmassa on mm. kuorokonsertti ja katutanssia. Turun Messuilla on myös puhujakoroke, jossa sana on vapaa. Yleisö voi vapaasti käydä kertomassa mieltään askarruttavista asioista.