Kansalaisaloite laitoshoidossa olevien ulkoiluoikeudesta ei saa riittävää kannatusta mennäkseen eduskuntaan

Kansalaisaloitteen ympärivuorokautisessa hoidossa olevien lakisääteisestä oikeudesta ulkoiluun on allekirjoittanut yli 13 000 ihmistä. Aloitteen olisi kuitenkin saatava 50 000 allekirjoitusta edetäkseen suoraan eduskunnan käsiteltäväksi.
Kansalaisaloite pyrkii edistämään ikäihmisten oikeuksia

Kansalaisaloite vaatii lailla turvattua oikeutta ulkoiluun niille, joille se itsenäisesti on vaikeaa tai mahdotonta. Päivittäinen ulkoiluoikeus on lailla taattu vangeille. Myös ympärivuorokautista hoivaa ja hoitoa tarvitsevat ihmiset ansaitsevat liikkumisvapauden ja oikeuden ulkoilla. THL: tietojen mukaan yli puolet raskasta apua tarvitsevista palvelutalojen asukkaista ei ole ainakaan kuukauteen päässyt ulos. Näin myös ulkoilun lukuisat terveysvaikutukset jäävät heiltä kokematta.

Aloite on kansalaisaloite.fi-palvelun kolmanneksi suosituin, mutta allekirjoitukset ovat kertyneet liian hitaasti saavuttaakseen vaaditun 50 000 rajan. Suurin osa allekirjoituksista on saatu paperilomakkeilla. Lomakkeiden levittäminen ja kerääminen on hidasta, mikä on osaltaan vaikuttanut keräysprosessin tahmeuteen. Allekirjoittaa voi kansalaisaloite.fi-palvelun ohella muun muassa Helsingissä Kalliolan Setlementissä ja Kampin palvelukeskuksessa sekä Turussa Vanhusten kohtaamis- ja tukipaikka Poijussa sekä Elokolossa ja Tampereen Mummon kammarissa. Aikaa aloitteen allekirjoittamiseen on tiistaihin 13. toukokuuta asti.

Kansalaisaloite on nostanut julkiseen keskusteluun laitoshoidossa olevien vanhusten ja vammaisten ihmisten liikkumiseen ja itsemääräämiseen liittyviä ongelmia. Aloitteen takana olevat järjestöt vetoavat sosiaali- ja terveysministeriöön ja peruspalveluministeri Susanna Huoviseen sekä kansanedustajiin, jotta ulkoiluoikeus sisällytettäisiin tekeillä olevaan itsemääräämisoikeuslakiin.

Ulkoilualoitteen takana on kymmeniätuhansia hiljaisia ääniä, asianomaisia joiden mahdollisuudet kuulla asioista, saati ottaa niihin kantaa, ovat heikot. Aloite koskee henkilökohtaisesti yli 50 000 ihmisen päivittäistä elämää ja sen mielekkyyttä.

Kansalaisaloitetta tukevat Ikäinstituutti, Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto, Kuurojen liitto, Muistiliitto, Hengitysliitto, Eläkeläiset ry, Eläkeliitto, Eläkkeensaajien Keskusliitto EKL ry, Omaishoitajat ja läheiset -liitto ry, Miina Sillanpään Säätiö, Suomen Muistiasiantuntijat sekä Valtaa vanhuus -liike. Aloitetta ovat levittäneet monet seurakunnat ja paikalliset yhdistykset.

Aloite löytyy kansalaisaloite.fi-palvelusta: www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/625

Yhteyshenkilö: Päivi Topo, puh. 040-199 4770, paivi.topo@ikainstituutti.fi

Kansalaisaloite pyrkii edistämään ikäihmisten oikeuksia