Kansalaiset haluavat päättäjien puolustavan metsäteollisuutta EU:ssa

Suuri enemmistö suomalaisista on sitä mieltä, että päättäjiemme tehtävä on puolustaa metsäteollisuuden edellytyksiä Euroopan unionissa. Kuitenkin vain alle neljännes suomalaisista kokee maamme pystyvän vaikuttamaan teollisuutta koskevaan EU-lainsäädäntöön riittävästi.

Taloustutkimus selvitti elokuussa suomalaisten näkemyksiä metsäteollisuudesta ja sen edunvalvonnasta. Kyselyssä selvä enemmistö vastaajista toivoi, että suomalaiset päättäjät puolustaisivat metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä Euroopan unionissa.

Kysyttäessä ”Päättäjiemme tehtävä on puolustaa metsäteollisuuden edellytyksiä EU:ssa” 45 % prosenttia vastaajista kertoi olevansa täysin samaa mieltä ja 29 % vastaajista jokseenkin samaa mieltä. 6 % vastaajista oli väitteestä jokseenkin eri mieltä ja 4 % täysin eri mieltä. Tulos kertoo, että vankka enemmistö suomalaisista toivoo maamme päättäjiltä työtä maamme teollisuuden toimintaedellytysten vahvistamiseksi.

- Heinäkuussa julkaistun EU:n metsästrategian yhteydessä keskusteltiin siitä, onko oikein, että EU:ssa pyritään vaikuttamaan metsäisen maamme etujen turvaamiseksi. Nyt tehty tutkimus vahvistaa, että ainakin kansalaiset pitävät suomalaisen teollisuuden edellytysten puolustamista Brysselissä erittäin suotavana, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

- Kyselyssä vastaukset eroavat kiinnostavasti eri puolueiden kannattajien kesken. Eniten suomalaisen metsäteollisuuden etua pitäisi puolustaa perussuomalaisten kannattajien mielestä, toiseksi eniten keskustan. Vihreät ja Vasemmistoliitto erottuvat muista: Niiden kannattajista vähemmistö on sitä mieltä, että päättäjiemme pitää puolustaa suomalaisen metsäteollisuuden edellytyksiä EU:ssa, Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Juho Rahkonen toteaa.

Tutkimus kertoo myös, että kansalaisen usko maamme kykyyn vaikuttaa Suomen teollisuutta koskevaan lainsäädäntöön on heikko. Taloustutkimus kysyi: ”EU:sta tulee iso osa teollisuutta koskevasta lainsäädännöstä. Pystyykö Suomi vaikuttamaan siihen riittävästi?” Vain 23 % vastaajista uskoi Suomen kykenevän vaikuttamaan riittävästi, 52 % suomalaisista ei uskonut maamme kykenevän vaikuttamaan riittävästi ja 26 % ei osannut sanoa.

Taloustutkimus haastatteli 2883 henkilöä Metsäteollisuus ry:n toimeksiannosta 4.–13.8.2021. Kysely tehtiin internetpaneelissa, ja otos edustaa Suomen äänestysikäistä väestöä. Tulokset painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan väestötilastoja vastaaviksi. Kyselyn virhemarginaali on noin 1,5 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, p. 09 132 6600, timo.jaatinen@forestindustries.fi

Juho Rahkonen, tutkimusjohtaja, Taloustutkimus, p. 010 758 511, juho.rahkonen@taloustutkimus.fi

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta9.8.2021 15:00:37 EEST | Tiedote

IPCC:n raportin mukaan ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä ei ole edetty riittävän ripeästi. Raportissa alleviivataan päästöjen alasajon välttämättömyyttä. Suomi on omalta osaltaan ilmastonmuutoksen hidastamisen kärkimaita. Metsäteollisuudella ja -taloudella on tärkeä ja vahvasti myönteinen rooli asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Metsäteollisuuden tuotteet korvaavat tuotteita, joiden valmistus aiheuttaa enemmän fossiilisia päästöjä. Lisäksi kasvavat ja hyvin hoidetut metsät hillitsevät ilmastonmuutosta.

EU:n metsästrategia otti askeleita parempaan suuntaan16.7.2021 11:20:45 EEST | Tiedote

Euroopan komissio julkisti odotetun metsästrategiansa, jossa ilmaistu tavoite eurooppalaisten metsien vaalimisesta on tärkeä. Aiemmin metsäsektorille hyvin haasteellinen strategia muuttui valmistelun loppuvaiheessa parempaan suuntaan. Strategia jää kuitenkin ristiriitaiseksi. Se nostaa vahvemmin esiin puupohjaisten tuotteiden ilmastohyödyt, mutta samaan aikaan jarruttaa metsien käyttöä. On myönteistä, että kansallisen metsäpolitiikan rooli tuodaan aiempaa selvemmin esille, vaikka komissio edelleen uhkaa nipistää palan metsiä koskevaa päätösvaltaa pois Suomesta.

EU:n ilmastopaketista ei tullut vihreää kasvua, sen sijaan saimme jarruohjelman14.7.2021 16:50:57 EEST | Tiedote

Euroopan komission Fit for 55 -ilmasto- ja energiapaketti julkaistiin tänään 14. heinäkuuta. Paketti ei tunnista metsäteollisuuden tarjoamia ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, ja kokonaisuus on monella tapaa ongelmallinen suomalaiselle teollisuudelle. On tärkeää varmistaa, että jatkotyössä yksityiskohtia täsmennetään Suomen kilpailukykyä turvaavalla tavalla ja huomioimalla metsäteollisuuden tuottamat ilmastohyödyt.