Kansallismuseon lisärakentaminen etenee valtion ensi vuoden talousarvion myötä

Kansallismuseon lisärakentamisesta valtaosa sijoittuu maan alle. Havainnekuva: JKMM Arkkitehdit Oy

Valtiovarainvaliokunta totesi mietinnössään eduskunnalle, että se on tyytyväinen kolmen valtakunnallisesti merkittävän kulttuurirakennushankkeen etenemiseen. Nämä hallitusohjelmassa mainitut hankkeet ovat Kansallismuseon lisärakentaminen, Kansallisteatterin peruskorjaus sekä saamelaismuseo Siidan perusparannus ja laajennus.

- Olemme Suomen kansallismuseossa tietysti hyvillä mielin tästä lausunnosta. Kansallisten kulttuuri-instituutioiden rooli kehittyvässä yhteiskunnassa nähdään tärkeänä, ja Kansallismuseon tehtävää ja edellytyksiä toimia kestävän kulttuurin rakentajana halutaan edistää, sanoo Suomen kansallismuseon ylijohtaja Elina Anttila.

- Myös saamelaismuseo Siidan saama tuki on meille ilon aihe, sillä olemme juuri vuonna 2021 palauttamassa Suomen kansallismuseosta 2000 esineen saamelaiskokoelman Siidalle. Nämä kaikki toimet mahdollistavat ja edistävät kulttuuriperinnön saavutettavuutta ja käyttöä, sekä kulttuurista vuoropuhelua ja ymmärrystä.

Helsingissä Mannerheimintien varrella sijaitseva Kansallismuseo on valmistunut vuonna 1910, ja avautui yleisölle epävarmoina murroksen aikoina vuonna 1916. Arkkitehtien Gesellius, Lindgren ja Saarinen suunnittelema rakennus tehtiin Suomelle kansallismuseoksi, joka rakennuksena ja museotyön puitteina tuki suomalaisuuden identiteettiä ja nuoren valtion kehittymistä. Nyt toteutumassa oleva uudisosa tuo kokonaisuuteen kansainvälisen tason näyttelytilaa, mahdollistaa rakennuskokonaisuuden saavutettavuuden ja käytön laajemmille yleisöille ja tekee myös Kansallismuseon pihapuistosta aktiivisen kaupunkipuiston Helsingin ydinkeskustassa.

Valiokunnan mietintö: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/TalousarvioMietinto/Sivut/VaVM_36+2020.aspx

ylijohtaja Elina Anttila, puh. 0295 336 131, elina.anttila@kansallismuseo.fi
markkinointi- ja viestintäjohtaja Päivi Kukkamäki, puh. 0295 336 181, paivi.kukkamaki@kansallismuseo.fi

Kansallismuseon Toista maata -näyttely tuo ihmiset esiin osana valtion historiaa   23.3.2021 08:42:13 EET | Tiedote

Kansallismuseon näyttely Toista maata esittelee ideoiden ja vaikutteiden virtauksia Suomen alueella vuosien 1100–1917 välisenä aikana. Näyttelyssä menneisyyttä ei esitetä vain yhtenä aikajanana, vaan tuntemiamme tarinoita jopa kyseenalaistetaan, ja historiallisia käänteitä ja valtaa tulkitaan tavallisen ihmisen näkökulmasta. Toista maata viimeistelee Kansallismuseon kolmiosaisen, uudistuneen perusnäyttelyiden kokonaisuuden. Näyttely avautuu Kansallismuseossa, kun museo päästään pandemiasta johtuvan sulun jälkeen avaamaan.

Riikkamusea Kotiinpaluu – čájáhus gudnejahttá sámedávviriid máhcaheami Sápmái25.2.2021 08:58:00 EET | Tiedote