Kansallisruokavalinta sai rukiin uuteen nousuun

Suomi 100 -juhlavuoden alkajaisiksi valittu kansallisruoka, ruisleipä vahvisti asemaansa hyväksyttynä suomalaisuuden ikonina. Ruiseleivästä kirjoitettiin enemmän kuin koskaan. Rukiin kulutus kasvoi ja suomalaiset saivat pitkästä aikaa nauttia kokonaan suomalaisesta rukiista tehtyä leipää. Kansallisruoka hyväksyttiin lähes yksimielisesti, kun se oli valittu, vaikka valintaprosessin aikana keskustelu valinnan perusteista kävi kuumana.

Kuva Laura Riihelä ja Juuli Hakkarainen.

Kansallisruokaäänestys nosti suomalaisten ruokaidentiteetin puheenaiheeksi

Juhlavuoden kynnyksellä toteutettu kansallisruokaäänestys toi esiin suomalaisen ruokakulttuurin moniäänisyyden. Jotta mediassa käydyn keskustelun teemoista saatiin kokonaiskuva ja analyysi, Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tehtiin aiheesta pro gradu -tutkielma.

Tulokset osoittavat, että käydyssä keskustelussa oli kaksi toisistaan kovasti poikkeavaa vaihetta.

– Kun kansallisruokaäänestys ja 12 ehdokasta julkistettiin syksyllä 2016, käytiin todellista polemiikkia siitä, mitä kansallisruoka ei ainakaan ole. Keskustelua käytiin siitä, mikä on omaa suomalaista ja mikä on lainattua ja kuka saa kansallisruoan määrittää. Jotkut suorastaan pahoittivat mielensä, kun oma ehdokas ei ollut yltänyt finalistien joukkoon. Pizzan mukanaolo finalistien joukossa sai aikaan suoranaista someraivoa, kertoo pro gradu -tutkielman tekijä Sandra Jyrhämä.

Keskustelun kiihkeys osoittaa hyvin, että ruoka on vahvasti osa suomalaista identiteettiä.

Vaikka keskustelu valinnan aikana kävi kuumana, se rauhoittui lähes tyystin, kun äänestyksen tulos tammikuussa 2017 julkistettiin. Ruisleivän voitto koettiin oikeaksi ja se otettiin innolla vastaan. Ruisleipä oli saanut noin 25 % kaikista äänistä. Äänestäjiä oli yhteensä noin 40 000.

Juhlavuosi täyttyi monien ihmisten ruistarinoista. Innostus ruisleivän tekoon, leivän juureen ja eri paikkakunnilta löytyneiden ruisleipien tarinoihin oli ennennäkemätöntä. Tutkielman ohjaaja, ruokakulttuurin professori Johanna Mäkelä näkee juhlavuoden ja kansallisruoan valinnan merkityksellisenä siksi, että se toi esiin asiat, joista olemme ruokakulttuurissamme ylpeitä.

– Ruisleivässä kiteytyy arvostus pohjoisten leveysasteiden antimia ja niiden hyödyntämisen taitoja kohtaan. Se on nerokkaan yksinkertainen ruoka, jossa on mausteena ripaus sisua, Mäkelä kiteyttää.

Ruissadon ennätysvuosi

Vuosi 2017 oli myös sadoltaan ennätyksellinen. Ruissato oli noin 115 miljoonaa kiloa eli suurin lähes 30 vuoteen, joten kotimainen ruis riitti kulutukseen. Pro Ruis ry:n puheenjohtaja Heli Anttila on syystä tyytyväinen. Koko rukiin arvoketjua yhdistävän Pro Ruis ry:n tärkein tavoite on ollut lisätä rukiin viljelyä.

Valinta näkyi myös kulutusluvuissa.

– Pitkään tasaisena pysynyt kulutuskäyrä värähteli, kun viljatuotteet, sekä ruis että kaura,  saivat uutta puhtia monista uusista tuotteista, joihin kuluttajat ihastuivat, Anttila kertoo.

Suomalainen syö henkeä kohti noin 20 kiloa ruisleipää, kun koko leivän kulutus noin 40 kg/ henkilö/vuosi. Suomi johtaa tilastoja ruisleivän syöjänä. Monet ruistuotteet, mm. hapankorppu, ovat myös tärkeitä vientituotteita. Rukiin terveysvaikutukset tunnetaan myös maailmalla.

Kalevalanpäivä on sekä suomalaisen ruokakulttuurin että rukiin päivä

Juhlavuonna alettiin viettää Suomalaisen kulttuurin päivää eli Kalevalan päivää 28.2. myös ruokakulttuurin päivänä.  Pro Ruis ry nimitti päivän myös rukiin päiväksi.

– Toivon, että vuosittaisena yhteisenä juhlapäivänä herätämme henkiin uusiakin yhteistyön muotoja. Meillä on vielä työtä tehtävänä sen eteen, että ruokakulttuuri nähtäisiin meillä Suomessakin yhtenä tärkeänä kulttuurin alueena, joka saa tukea muillonkin kuin juhlavuonna, kansallisruokahanketta ja Syödään yhdessä -hanketta vetänyt ELO-säätiön johtaja Seija Kurunmäki sanoo.

Seija Kurunmäki
seija.kurunmaki@elo-saatio.fi

Johanna Mäkelä
Helsingin yliopisto
Johanna.m makela@helsinki.fi

Sandra Jyrhämä
Helsingin yliopisto
Sandra.snellman@helsinki.fi

Heli Anttila
Pro Ruis ry
heli.anttila@fazer.com

Kaisa Mensonen
Leipätiedotus ry
kaisa.mensonen@leipatiedotus.fi

Kuva Laura Riihelä ja Juuli Hakkarainen.

ELO-säätiö eli Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö kokoaa suomalaisen ruokakulttuurin tekijät, näkijät ja resurssit saman pöydän ääreen. Kannustamme yhteistyöhön, jolla lisäämme ruokakulttuurimme arvostusta kotimaassa ja teemme siitä myös kansainvälisesti kiinnostavaa.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2018 -finalistit valittu - voittajat julkaistaan 16.3 klo 15.3016.3.2018 08:40Tiedote

Kuusi kokki- ja kuusi tarjoilijahuippua ovat selvittäneet tiensä Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen finaaleihin. Kilpailut käydään Kisakeittiöissä Gastro Helsinki -messuilla ja voittajat palkitaan tänään 16.3 klo 15.30. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuja järjestetään samanaikaisesti ja täten korostetaan sitä, että ravintolaelämykset luodaan aina yhdessä.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija valitaan Gastro Helsinki -messuilla 15-16.3.201813.3.2018 11:56Tiedote

Tänä vuonna Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut käydään 15-16.3.2018 Halli 6 Kisakeittiöissä Gastro Helsinki -messuilla. Odotettavissa on korkeatasoinen kisa, jossa on mukana sekä konkareita että uusia kasvoja. Voittajat ovat selvillä iltapäivällä 16.3.2018 klo 15.30. Vuoden Kokki- ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille.

Yhteistyö oli Syödään yhdessä -hankkeen voima28.2.2018 12:47Tiedote

Suomi 100 -juhlavuonna toteutettu laaja Syödään yhdessä -verkostohanke näytti yhteistyön voiman. Yli 200 yrityksen, järjestön ja toimijan yhteinen tavoite muuttui koko yhteiskuntaa hyödyttäviksi teoiksi. Parhaimmillaan kilometrin mittaisissa pöydissä ihmiset kohtasivat toisensa. Kun verkoston yhteistyötä, sen onnistumisia ja haasteita tutkittiin selvisi, että juuri uudenlaista yhteisöllisempää toimintakulttuuria kaivataan, vaikka sitä ei vielä ihan osata. Monissa yhteisöissä Syödään yhdessä -teemaa halutaan jatkaa vielä juhlavuoden jälkeen.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2018 -kilpailuihin ennätysmäärä hakijoita – 12 semifinalistia valittu29.1.2018 16:47Tiedote

Vuoden Kokki - ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat loistava ponnahduslauta ravintola-alan ammattilaisille. Tänä vuonna kilpailuihin saatiin ennätysmäärä hakijoita. Yhteensä 60 hakijasta on Vuoden Kokki -semifinaaliin nyt valittu 12 kokkikilpailijaa ja Vuoden Tarjoilija -kilpailun 21 hakijasta on myös valittu 12 kilpailemaan Gastro Helsinki -messuille 15.-16.3.2018. Taas kerran on tulossa korkeatasoinen kisa, jossa on mukana sekä konkareita että uusia kasvoja. Voittajat ovat selvillä illalla 16.3.2018.