Kansanedustaja Noora Koponen: Tuetaan nuorten mielenterveyttä ottamalla käyttöön 100€ kulttuuriraha!

“Kulttuurin käyttämisen positiivisilla vaikutuksilla mielenterveydelle on laaja tutkimusnäyttö. Taide ja kulttuuri parantavat tunteiden säätelyä, kehittävät selviytymiskeinoja ja madaltavat stressihormonien tasoja fyysisten terveyshyötyjen lisäksi. Tämä alentaa pitkässä juoksussa sotepalveluiden käyttöä. Kulttuurin kuluttamisen lisääminen on siis tehokasta hyvinvointitaloutta”, Koponen sanoo.

Koponen muistuttaa, että monet maksuttomat palvelut päättyvät täysi-ikäistyttyä mikä jättää osan toisella asteella opiskelevista ja sen päättävistä näiden ulkopuolelle.

“Monet kulttuuria ja taidetta tuottavat tahot tarjoavat palveluita maksutta alle 18-vuotiaille, mutta juuri täysi-ikäistyneet hyötyisivät näistä palveluista merkittävästi. Juuri toisen asteen päättävät ovat aikuisuuden ja itsenäistymisen kynnyksellä. Tässä iässä muutetaan pois kotoa ja aloitetaan opintoja tai työelämää. Monien toimeentulo on niukka. Siksi juuri oppivelvollisuutensa täyttäneiden taide- ja kulttuuripalveluiden käyttämistä tulee tukea.”, Koponen toteaa.

Koponen katsoo, että uudistus voitaisiin toteuttaa esimerkiksi yhteistyössä kuntien kanssa.

“Uudistus voitaisiin toteuttaa esimerkiksi niin, että valtio maksaisi summan kunnille ja kunnat voisivat itse päättää toteuttamistavasta. Kunnat voisivat toteuttaa setelin maksusitoumuksena tai esimerkiksi Kaiku-kortin muodossa, jolla nuori voi ostaa vaikkapa konserttilippuja ja museokäyntejä.  Toinen vaihtoehto on erillinen sovellus, jolla nuori voisi ostaa tuotteita suoraan.”

Atte Harjanne: Vihreä siirtymä ei ole ongelma, vaan ratkaisu energiakriisiin24.9.2022 11:05:40 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne muistutti energiakriisin olevan seuraus Venäjän aloittamasta hyökkäyssodasta ja vihreän siirtymän olevan ratkaisu tähän kriisiin. Harjanne myöskin kannusti Suomea ottamaan aktiivisen ja ennakkoluulottoman roolin osana Nato-liittoumaa. Harjanne piti avauspuheenvuoron Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Kuopiossa lauantaina 24.9.

Maria Ohisalo: Valtio-omisteisten yritysten ei tulisi jatkossa laittaa uusia euroja kiinni fossiiliteollisuuteen24.9.2022 10:55:28 EEST | Tiedote

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo peräänkuuluttaa hiilinielujen pelastuspaketin kiireellisyyttä. Ohisalo korosti fossiilitaloudesta irtaantumisen tärkeyttä ja esitti valtion tukien kohdentamista niin, ettei niillä tehdä merkittävää haittaa luonnon monimuotoisuudelle, ilmastolle tai elinympäristölle. Ohisalo puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Kuopiossa 24.9.