Kanta-Hämeen Kasvupolun voittoon lähilogistiikan mullistaja sekä erilainen rakennusfirma

Kanta-Hämeen lupaavimmaksi kasvajaksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu Eezery Enterprise Oy. Kunniamaininnan sai FM-Haus Oy. Yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Tästä sadan joukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa finaalissa lokakuussa.
Vasemmalta: Vesa Jäppinen & Marko Romppanen (Eezery Enterprise) sekä Henna Sjöman & Toni Sjöman (FM-Haus).

Valinnat tehtiin kaikkiaan 15 kasvuhaluisen yrityksen joukosta, jotka seulottiin asiantuntijoiden kahden päivän sparraukseen 34 hakijasta. Kasvupolku järjestettiin jo neljättä kertaa. Tuomaristo kiinnitti valintoja tehdessään huomiota mm. liiketoiminnan innovatiivisuuteen ja uskottavuuteen, kasvupotentiaali, uutuusarvo sekä kasvutahtoon.

Eezery Enterprise Oy, vuonna 2016 perustettu riihimäkeläisyritys, valittiin voittajaksi. Yritys pyrkii luomaan uudenlaisen mallin lähilogistiikan ratkaisemiseksi, jossa tavalliset ihmiset ja kuljetusliikkeet joukkoistetaan yhteiseksi kuljetusresurssiksi, joka toimittaa paketteja aiempaa tehokkaammin. Tuomariston perusteli päätöstään sillä, että yrityksellä on selkeä suunnitelma ja kunnianhimoinen tiimi. Lisäksi sillä on todellista kansainvälistä markkinapotentiaalia ja se on ajankohtainen ja skaalautuva.

“Tässä on sellainen hauska nyanssi, että viime vuonna kun haettiin mukaan, ei päästy edes ensimmäiselle kierrokselle. Ehkä meidän hakemus oli hiukan kevyt… Tänä vuonna panostettiin siihen paljonkin. Hieno kokemus kaikkineen – tätä ei voi kuin suositella kaikille yrittäjille vastaisuudessakin,” Eezeryn hallituksen puheenjohtaja Marko Romppanen kiitteli vuolaasti heti plakaatin vastaanotettuaan.

Kunniamaininta myönnettiin FM-Haus Oy:lle, vuonna 1996 perustetulle Jokoisilla tukikohtaansa pitävälle puuteollisuusalan toimijalle. Yritys valmistaa puuelementeistä koostuvia moduuleja, jotka tuodaan valmiina työmaalle, ja vain liitokset tehdään paikan päällä. Tuomaristo luonnehti kunniamainittua sanoin; yritys on toimiva, omalla alallaan innovatiivinen ja valmis kasvuun. Tiimissä yhdistyy pitkä kokemus ja toisaalta nuori rohkeus.

Asiantuntijoiden kahden päivän maksuttoman sparrauksen saivat myös Arctic Milk Oy, Karotia Oy, Wallaton Oy sekä Forssa Fabric Oy Forssasta, Humuspehtoori Oy Pälkäneeltä, Mouse Out Oy, Liikkuva Suomi, Sollon Kodit ja Kiinteistöt Oy, Hämeen Keskiaikatapahtumat Oy sekä Ãrrätreeni Oy Hämeenlinnasta, NB-Seinä Oy Lopelta, Spes Palvelut Janakkalasta ja Stellarion Oy Iittalasta.

Tuomaristoon kuuluivat Jussi Eerikäinen Hämeen Kauppakamarilta, Mervi Käki Linnan Kehityksestä, Jouni Lehtonen Hämeen Yrittäjistä, Maria Jokinen Forssan Yrityskehityksestä, Juha Siitonen Optistock Oy:stä, Erkki Taskinen YritysVoimalasta, Rolf Nygård Finn-Korkki Oy:stä.

Kanta-Hämeen Kasvupolku on osa Kasvu Openia, jonka valtakunnallinen finaali, Kasvu Open Karnevaali järjestetään 24.–25.10.2018 Jyväskylässä. Finaaliin pääsee kaikkiaan 100 yritystä eri Kasvupoluilta, joita järjestetään tänä vuonna eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 26.

Lisätietoja

Emma Varis, Kasvupolun back office, Aava & Bang Oy*, p. 040 4855 999, emma.varis@bang.fi

Marko Romppanen, hallituksen puheenjohtaja, Eezery Enterprise Oy, p. 04578712162, marko.romppanen@eezery.fi

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Hämeen liitto, Linnan Kehitys Oy, Hämeen Yrittäjät, Hämeen kauppakamari ja Hämeen ammattikorkeakoulu sekä maakunnan kaupungit ja kunnat ─ sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Team Finland, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Grano, Laukaan kunta, Jyväskylän Messut, Jyväs-Caravan, Isku ja San Francisco Oy.
-------------------------
*Aava & Bang Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Kasvun Roihu Oy.