Kanta-Hämeen yhteisövero oli 80 miljoonaa euroa vuonna 2018

Vuonna 2018 suurimmat yhteisöverot Kanta-Hämeestä kertyivät Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja Forssassa toimivilta yrityksiltä, selviää Keskuskauppakamarin laskelmista. ”Tiedoista selviää, että Kanta-Hämeessä yritykset maksoivat yhteisöveroa 80 miljoonaa euroa viime vuonna. Yhteisöveron määrä kuvastaa yritystoiminnan kannattavuutta. Lisäksi viime vuoden työllisyyden kasvu vahvistavaa signaalia, että alueemme yrityksillä on mennyt hyvin ja työllisyysaste on noussut. Hyvä vire on jatkunut myös tänä vuonna”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva Tarmo Valmela / Photodance Valmela)

Yhteisöveroa Kanta-Hämeeseen rekisteröidyistä yhteisöistä kertyi Hämeenlinnassa 33 miljoonaa euroa, Riihimäellä 24 miljoonaa euroa ja Forssassa 8,8 miljoonaa euroa. Tiedot käyvät ilmi Keskuskauppakamarin laskelmista, jotka perustuvat Verohallinnon tietoihin.

”Kanta-Hämeessä yhteisöveron määrä laski vain prosentin ennätysvuodesta 2017, jolloin yhteisöveron määrä kasvoi lähes 40 prosenttia”, Eerikäinen kertoo.

”Yhteisöverokanta laskettiin 20 prosenttiin vuonna 2014. Yritysten maksaman yhteisöveron määrä on koko maassa kuitenkin kasvanut melkein joka vuosi ja on merkittävästi korkeampi kuin ennen yhteisöverokannan alentamista. Suomen yhteisöverokanta on pidettävä jatkossakin kansainvälisesti kilpailukykyisellä tasolla”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

Yhteisövero on vain yksi yritysten maksamista ja tilittämistä veroista. Keskuskauppakamari julkaisee vuoden 2020 alussa Suuren Veroselvityksen, jossa tarkastellaan laajemmin yritysten maakuntakohtaista verojalanjälkeä.

Hämeen kauppakamarin Tilinpäätös- ja veropäivä järjestetään 21.11.2019 Hämeenlinnassa. Päivän aikana ajankohtaista asiaa muun muassa hallitusohjelmasta ja budjettilaeista sekä arvonlisäverotuksesta. Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan asiantuntijoiden puheenvuoroja ja lounaalle. Paikalla on myös Keskuskauppakamarin johtava veroasiantuntija Emmiliina Kujanpää.

Katso Tilinpäätös- ja veropäivän ohjelma 21.11.2019

Lisätietoja:

Median ilmoittautuminen:
Hämeen kauppakamarin viestintäpäällikkö Päivi Pulkki, paivi.pulkki@hamechamber.fi tai p. 040 563 5013

Lisää hallitusammattilaisia Hämeeseen22.11.2019 08:00:00 EETTiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintopäivään osallistui marraskuussa 296 henkilöä, joista 277 läpäisi kokeen. ”Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 13 henkilöä, joista seitsemän on Lahdesta, kolme Hämeenlinnasta ja yksi henkilö Asikkalasta, Hartolasta sekä Heinolasta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ”Hämeen kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.”

Kamppailu Hämeen Herruudesta starttaa ensi viikolla21.11.2019 09:51:39 EETTiedote

Pelicans ja HPK kamppailevat tällä sarjakaudella neljännen kerran Hämeen Herruudesta, kun hämäläistä yhteistyötä ja joukkovoimaa vahvistetaan alueen omalla jääkiekkosarjalla. ”Hämeen Herruus saa jatkoa, kun Pelicans ja HPK kohtaavat alkaneella kaudella ensimmäistä kertaa perjantaina 29.11. Lahdessa. Olemme tyytyväisiä, että olemme saaneet yhteistyöhön uusina mukaan Hämeen liiton ja Päijät-Hämeen liiton. Siten myös maakuntaliitot ovat kannustamassa alueemme Liiga-joukkueita”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Päijät-Hämeen yhteisövero oli 96 miljoonaa euroa vuonna 201818.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Vuonna 2018 suurimmat yhteisöverot Päijät-Hämeestä kertyivät Lahdessa, Hollolassa ja Orimattilassa toimivilta yrityksiltä, selviää Keskuskauppakamarin laskelmista. ”Tiedoista selviää, että Päijät-Hämeessä yritykset maksoivat yhteisöveroa 96 miljoonaa euroa viime vuonna. Yhteisöveron määrä kuvastaa yritystoiminnan kannattavuutta. Lisäksi viime vuoden työllisyyden kasvu vahvistavaa signaalia, että alueemme yrityksillä on mennyt hyvin ja työllisyysaste on noussut. Hyvä vire on jatkunut myös tänä vuonna”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Jari Kesäniemi, Marika Mesimäki, Jari Parkkonen, Jan Räsänen ja Kari Saarinen Hämeen kauppakamarin hallitukseen14.11.2019 17:30:00 EETTiedote

Hämeen kauppakamarin syyskokouksessa 14.11. valittiin Vaalivaliokunnan esityksestä uusiksi hallituksen jäseniksi Forssan kaupunginjohtaja Jari Kesäniemi, Oakhill Oy:n toimitusjohtaja Marika Mesimäki, Heinolan kaupunginjohtaja Jari Parkkonen, Heinolan Sahakoneet Oy:n toimitusjohtaja Jan Räsänen ja Linnan Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Kari Saarinen. Hämeen kauppakamarin puheenjohtajana jatkaa Vanajanlinna Oy:n osakas, hallituksen jäsen Pekka Vihma. Varapuheenjohtajina jatkavat DA-Design Oy:n toimitusjohtaja Sami Kotiniemi, Voglia Yhtiöt Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Virtanen ja Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormisto.

Hotellihankkeet poikkeavat positiivisesti hämäläisyritysten investointihaluttomuudesta1.11.2019 09:28:02 EETTiedote

Hämeessä yritysten investointihalukkuus on vähentynyt ensi vuoden osalta, selviää kauppakamareiden syyskuussa tekemästä kyselystä. ”Valtakunnallisesta tuloksesta poiketen Hämeessä vastanneista yrityksistä lähes kolmannes ei ole kiinnostunut tekemään lisäinvestointeja vuonna 2020, kun koko maan keskimääräinen osuus on 10 prosenttia. Positiivista kuitenkin on alueellamme äskettäin julkaistut hotelli-investoinnit, jotka merkittävästi lisäävät alueemme vetovoimaa ja vahvistavat talousnäkymiä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.