Oy Sinebrychoff AbOy Sinebrychoff Ab

Karhu-olut kehitti nuoltavan festarirannekkeen, joka näyttää kantajansa promilletason

Solstice-festivaalilla juhannuksena käytössä ollut Testariranneke kannustaa juhlimaan vastuullisemmin ja nauttimaan välillä 0,0-prosenttisen oluen
Eveliina ja Jenni kokeilivat Karhun testariranneketta Solstice-festivaaleilla.

Rukalla juhannuksena järjestetyllä Solstice-festivaalilla kokeiltiin nuoltavaa festivaaliranneketta, joka näyttää käyttäjänsä promilletason. Kokeilun takana on festivaalin pääsponsori Karhu-olut, joka haluaa kannustaa ihmisiä juhlimaan vastuullisemmin, pohtimaan omaa alkoholinkäyttöään ja ottamaan välillä vaikka 0,0-prosenttisen oluen.

“Karhu tunnetaan rohkeista, näkyvistä ja yllättävistä tempauksista, joissa asiat tehdään omannäköisesti. Karhu on ottanut viime vuosina paljon kantaa yhteiskunnallisiin teemoihin, ja nyt mietimme, miten saisimme ihmiset kiinnostumaan omasta alkoholinkäytöstään. Testarirannekkeen testiympäristöksi haluttiin nimenomaan festivaali, koska niissä juhlitaan ja kulutetaan usein paljon alkoholia”, Karhu-oluen Senior Brand Manager Elli Karppinen sanoo.

Karhun emoyhtiö Sinebrychoff on tehnyt viime vuosina merkittäviä panostuksia alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien valmistukseen ja markkinointiin. Myös Karhu-olutta saa alkoholittomana 0,0-versiona.

Testarirannekkeen teknologian on kehittänyt yhdessä VTT:n kanssa oululainen bioteknologiayritys Promilless. Solsticessa kokeillussa festivaalirannekkeessa oli kertakäyttöinen älypaperipinta, jota nuolaisemalla ranneke kertoi, milloin sen käyttäjä oli ylittänyt 0,5 promillen rajan. Rannekkeen mittaama promillemäärä on säädettävissä.

“Älykellojen ja -sormusten aikakautena yhä useampi haluaa tietää, miten elintavat, ravinto ja uni vaikuttavat omaan hyvinvointiin. Testariranneke sopii tähän trendiin ja on sen lisäksi paitsi hauska niin myös hyödyllinen. Karhun ja Solsticen kanssa tehdyn yhteistyön kautta pääsimme kirjaimellisesti todella kiinnostavan kuluttajaryhmän huulille ja kielille”, Tommi Vaskivuo Promillessista sanoo.

Testarirannekkeen käytöstä saatiin hyviä kokemuksia. “Rannekkeen vastaanotto oli todella positiivista ja osa testaajista yllättyi promilletasostaan. Moni koki, että oman juhlakunnon ja promilletason seuraaminen olisi hyödyllistä festareilla ja tapahtumissa. Voi olla, että Karhun kokeilusta tulee festivaaleilla uusi normaali”, Karppinen sanoo.

Seuraa: @karhuolutta / #seuraaitseäsi

Karhu Senior Brand Manager
Elli Karppinen
elli.karppinen@sff.fi

Eveliina ja Jenni kokeilivat Karhun testariranneketta Solstice-festivaaleilla.
Karhun testariranneke toimii älypaperipintaa nuolaisemalla.
Karhun testariranneke kannustaa vastuulliseen alkoholinkäyttöön.
Karhun kehittämä ja Solsticessa kokeilema Testariranneke.

Sinebrychoffinaukio 1
04250 Kerava