Käsityöt, taide ja antiikki kaupankohteena Turussa

Yksi kevään vilkkaimmista tapahtumaviikonlopuista Turun Messukeskuksessa on 17.-18.3. Turun Taide- ja Antiikkimessut sekä Turun Kädentaitomessut saavat liikkeelle niin keräilijät kuin käsitöidenkin ystävät.

Kuva: Turun Messukeskus

Turun Taide- ja Antiikkimessujen puolella on lukuisia myyntiosastoja sekä monimuotoinen anti ohjelmalavalla. Tuttuun tapaan voit tuoda mukanasi messuille esineen, jonka ikä, käyttötarkoitus tai arvo kiinnostavat sinua. Arviointeja tekevät Stockholms Auktionsverkin Helena Laakso ja Dan von Koskull. Molemmat ovat tunnettuja asiantuntijoita, ja heillä on pitkä kokemus huutokauppa-alalta. Arviointi on maksutonta. Messuilla arvioidaan myös mm. koruja.

Turun Kädentaitomessut puolestaan kerää yhteen kaikki käsitöistä ja käsillä tekemisestä innostuneet. Mukana ovat kotimaiset kädentaitajat, jotka esittelevät valmistamiaan käyttö- ja koriste-esineitä sekä vaatteita ja asusteita. Lisäksi messuilta löytyy runsaasti tarvikkeita ja materiaaleja alan harrastajille. Aulassa vieraita tervehtivät Sanni Kallosen upeat julkisuuden henkilöitä kuvaavat huopanuket.

Nukkekoti- ja Nukkemessujen osuus on täynnä kaikkea minimaalisen pientä. Nukkekotien sisustusta minikokoisista ryijyistä vaatteisiin. Raunistulan nukkekotikerhon viimeisin hiiriaiheinen yhteistyö Sadut herää eloon tulee tänä vuonna esille messuille.

Old Toy Swap eli vanhojen leikkikalujen markkinat tarjoavat nostalgiaryöpyllisen muistoja menneiltä vuosilta. Tarjolla on mm. peltiautoja ja pienoisrautatietarvikkeita.

Turun Messukeskuksen tekemän facebook-kyselyn mukaan vanhat lelut herättävät paljon muistoja. Vastanneiden kesken nostalgisimmat lelut ovat mm. isän tekemä puuhevonen, peltilelut, nallet, nuket ja peltinen ompelukone.

Turun Rahan Päivä -tapahtuman messuilla järjestää Turun Numismaattinen Seura ry. Mukana on n. 15 kauppiasta ja näyttely, jossa on mukana n. 12 näyttelyvitriiniä. Lauantaina 18.3. kello 12 huutokaupataan yli 500 kohdetta. Tarjolla on myös ilmaista arviointia koko viikonlopun ajan.

Erikoisnäyttelyn aiheena on ammattilaisuraa tehneen tenniksenpelaaja Jarkko Niemisen palkinnot. Niemisen isä Kauko Nieminen ja ensimmäinen ammattivalmentaja Henrik Johansén ovat haastattelussa lauantaina 17.3.

Esittelyssä on myös mm. salonkivene Boniton pelastusprojekti. Tietoa saadaan myös taide- ja kulttuurimatkoista.

Muistoja:

Hyvin pelottava sininen orava.
”Kävelevä nukke.”
”Isän tekemä puinen talo.
”Ruotsista tuodut nukenrattaat.
”Liisa- ja Pirkko-nuket.”

Turun Messukeskus Oy; Turun Taide- ja Antiikkimessut, projektijohtaja Tiina Heiskari, puh. 050 487 2015, tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi
Avoinna: 17.-18.3. klo 10-17

Tietoa Turun Taide- ja Antiikkimessuista

Tietoa Turun Kädentaitomessuista:

Kierrätys ja ekologisuus on käsityöläisten uudelle sukupolvelle tärkeä arvo

Turun Kädentaitomessut järjestetään Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa tulevana viikonloppuna 17.-18.3. - jo 15. kerran. Esillä on käsityöläisten Suomessa valmistamia koriste- ja käyttöesineitä, vaatteita ja asusteita, sisustustuotteita, keramiikkaa, koruja sekä paljon muuta. Messuilla tehdään uniikkeja löytöjä, nautitaan luomisen ilosta ja nähdään uusimmat trendit kädentaidon värikkäästä maailmasta. Tapahtuma on käsityön ja kädentaitojen ystäville perinteisesti kevään ykköstapahtuma.

Elämme yhä enemmän luontoa ja ekologisuutta arvostavassa maailmassa, mikä heijastuu myös kädentaitajien töihin. Nuoret käsityöläiset ovat kasvaneet jo pienestä pitäen tähän ajattelutapaan, ja arvostavat sitä, että valmistusmateriaalit ja tavat tehdä tuotteita kestävät lähemmänkin tarkastelun. He haluavat tehdä töitä luontoa ja ympäristöä kunnioittaen, ilman huonoa omaatuntoa. Jo itse lopputuotekin voi olla kannanotto, esim. ekologinen kestokassi. Mikä parasta, tämä ajattelutapa on ravistellut myös vanhemman polven käsityöläisten ajatuksia ja toimintatapoja. Kotimaiset kädentaidon tuotteet ovatkin tänä päivänä kuluttajalle ekologinen, eettinen ja turvallinen valinta. Kädentaidon messuilla on myös upeaa, kun voi itse haastatella tekijää, ja kysyä tarkemmin materiaalien alkuperästä ja valmistustavoista. Näin myös tuntee ostamiensa tavaroiden ja esineiden tarinan, ja niille syntyy oma sielu.

Kädentaitajien kekseliäisyys vanhojen ja käytettyjen tavaroiden ja materiaalien uusiokäyttöön on rajaton, ja taito tehdä näistä ihania luomuksia hämmästyttää. Pitkään on jo käytetty esim. vanhoja lusikoita korujen valmistukseen, mutta voipa uutta tehdä myös vaikkapa vanhoista, huonokuntoisista kirjoista tai pyörän sisäkumista. Messuilla osastoja kannattaakin kiertää uteliain, avoimin silmin, ja nauttia väreistä, luovuudesta ja ihanasta tunnelmasta. Jos omaa itsekin tekemisen ja luomisen palon, Kädentaitomessuilta löytää paljon uusia ideoita, laadukkaita materiaaleja ja tarvikkeita. Tänä vuonna messuilla on myös pari työpajaa, joissa tekemisen intoa pääsee purkamaan jo paikan päällä. Aulassa kävijöitä tervehtii valtavan suosion saaneet nukketaiteilija Sanni Kallosen julkkisnuket ja muut huovutustyöt, ja myös itse taiteilija on paikalla tavattavissa.

Mediapro Messujen toiminta alkoi jo vuonna 1992 Antiikki- ja keräilymessuilla, joita edelleenkin järjestetään Jyväskylässä. Vuodesta 2002 lähtien mukaan tulivat Kädentaitomessut, ja kolmantena alkunsa saivat vuonna 2008 Hyvinvointimessut, joita järjestetään Oulussa, Kuopiossa ja Jyväskylässä. Kaikkien paikkakuntien tapahtumien sielu ovat kuitenkin juuri suositut Kädentaitomessut. Tänä vuonna Kädentaitomessuja järjestetään jo kuudella paikkakunnalla - uusimpana tulokkaana syksyn Kuopio.

Messuilla voi helpolla tavalla tukea kotimaista pientuotantoa ja käsityöläisyyttä. Tervetuloa näkemään sekä kädentaitajat ja kaikki käsitöihin hurahtaneet kävijät messuilla lauantaina ja sunnuntaina klo 10-17!

Sari Kallio, messutuottaja
sari.kallio@mediapromessut.fi
puh. 050-3288835
www.kadentaitomessut.fi

Tiedote: Ekologisia ja eettisiä hyvän mielen neuleita

Tiedote: Huovutetut näköisnuket

Kuva: Turun Messukeskus

Caravan Show -messuilla matkataan maailman ympäri ja puhutaan myös ilmastonmuutoksesta12.12.2018 09:43Tiedote

Tiedote 12.12.2018. Caravan Show kerää yhteen automatkailun ystävät 11.-13.1. Näytteilleasettajia ja kalustoa on tulossa esille paljon, sillä Turun Messukeskuksen messuhallit ovat käytännössä loppuunmyydyt. Alalla menee tällä hetkellä hyvin ja Turussa nähdään useita ensiesittelyjä. Tammi-marraskuun myyntimäärä 1929 kappaletta on 139 enemmän kuin koko viime vuonna 2017. Toimialan kasvu on lähes 9 %, kertoo Matkailuajoneuvotuojat ry.

Yli 50 näytteilleasettajaa hyvällä asialla – vapaaehtoiset messujen pääsylippumaksut Saaristomeren hyväksi7.11.2018 10:12Tiedote

Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Tapahtumassa on 54 näytteilleasettajaa. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä yhdessä hallissa laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Tiikeri-pomppulinna.

Vapaaehtoiset pääsymaksut Saaristomeren hyväksi - Maksuton venemessutapahtuma Turussa 8.-11.11.31.10.2018 11:40Tiedote

Tiedote 31.10.2018. Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Tapahtuman vapaaehtoiset lipputulot lahjoitetaan Saaristomeren hyväksi. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä, joista suurin osa on uusia. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Pomppulinnamaailman testausta.