Käsityöt, taide ja antiikki kaupankohteena Turussa

Yksi kevään vilkkaimmista tapahtumaviikonlopuista Turun Messukeskuksessa on 17.-18.3. Turun Taide- ja Antiikkimessut sekä Turun Kädentaitomessut saavat liikkeelle niin keräilijät kuin käsitöidenkin ystävät.

Kuva: Turun Messukeskus

Turun Taide- ja Antiikkimessujen puolella on lukuisia myyntiosastoja sekä monimuotoinen anti ohjelmalavalla. Tuttuun tapaan voit tuoda mukanasi messuille esineen, jonka ikä, käyttötarkoitus tai arvo kiinnostavat sinua. Arviointeja tekevät Stockholms Auktionsverkin Helena Laakso ja Dan von Koskull. Molemmat ovat tunnettuja asiantuntijoita, ja heillä on pitkä kokemus huutokauppa-alalta. Arviointi on maksutonta. Messuilla arvioidaan myös mm. koruja.

Turun Kädentaitomessut puolestaan kerää yhteen kaikki käsitöistä ja käsillä tekemisestä innostuneet. Mukana ovat kotimaiset kädentaitajat, jotka esittelevät valmistamiaan käyttö- ja koriste-esineitä sekä vaatteita ja asusteita. Lisäksi messuilta löytyy runsaasti tarvikkeita ja materiaaleja alan harrastajille. Aulassa vieraita tervehtivät Sanni Kallosen upeat julkisuuden henkilöitä kuvaavat huopanuket.

Nukkekoti- ja Nukkemessujen osuus on täynnä kaikkea minimaalisen pientä. Nukkekotien sisustusta minikokoisista ryijyistä vaatteisiin. Raunistulan nukkekotikerhon viimeisin hiiriaiheinen yhteistyö Sadut herää eloon tulee tänä vuonna esille messuille.

Old Toy Swap eli vanhojen leikkikalujen markkinat tarjoavat nostalgiaryöpyllisen muistoja menneiltä vuosilta. Tarjolla on mm. peltiautoja ja pienoisrautatietarvikkeita.

Turun Messukeskuksen tekemän facebook-kyselyn mukaan vanhat lelut herättävät paljon muistoja. Vastanneiden kesken nostalgisimmat lelut ovat mm. isän tekemä puuhevonen, peltilelut, nallet, nuket ja peltinen ompelukone.

Turun Rahan Päivä -tapahtuman messuilla järjestää Turun Numismaattinen Seura ry. Mukana on n. 15 kauppiasta ja näyttely, jossa on mukana n. 12 näyttelyvitriiniä. Lauantaina 18.3. kello 12 huutokaupataan yli 500 kohdetta. Tarjolla on myös ilmaista arviointia koko viikonlopun ajan.

Erikoisnäyttelyn aiheena on ammattilaisuraa tehneen tenniksenpelaaja Jarkko Niemisen palkinnot. Niemisen isä Kauko Nieminen ja ensimmäinen ammattivalmentaja Henrik Johansén ovat haastattelussa lauantaina 17.3.

Esittelyssä on myös mm. salonkivene Boniton pelastusprojekti. Tietoa saadaan myös taide- ja kulttuurimatkoista.

Muistoja:

Hyvin pelottava sininen orava.
”Kävelevä nukke.”
”Isän tekemä puinen talo.
”Ruotsista tuodut nukenrattaat.
”Liisa- ja Pirkko-nuket.”

Turun Messukeskus Oy; Turun Taide- ja Antiikkimessut, projektijohtaja Tiina Heiskari, puh. 050 487 2015, tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi
Avoinna: 17.-18.3. klo 10-17

Tietoa Turun Taide- ja Antiikkimessuista

Tietoa Turun Kädentaitomessuista:

Kierrätys ja ekologisuus on käsityöläisten uudelle sukupolvelle tärkeä arvo

Turun Kädentaitomessut järjestetään Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa tulevana viikonloppuna 17.-18.3. - jo 15. kerran. Esillä on käsityöläisten Suomessa valmistamia koriste- ja käyttöesineitä, vaatteita ja asusteita, sisustustuotteita, keramiikkaa, koruja sekä paljon muuta. Messuilla tehdään uniikkeja löytöjä, nautitaan luomisen ilosta ja nähdään uusimmat trendit kädentaidon värikkäästä maailmasta. Tapahtuma on käsityön ja kädentaitojen ystäville perinteisesti kevään ykköstapahtuma.

Elämme yhä enemmän luontoa ja ekologisuutta arvostavassa maailmassa, mikä heijastuu myös kädentaitajien töihin. Nuoret käsityöläiset ovat kasvaneet jo pienestä pitäen tähän ajattelutapaan, ja arvostavat sitä, että valmistusmateriaalit ja tavat tehdä tuotteita kestävät lähemmänkin tarkastelun. He haluavat tehdä töitä luontoa ja ympäristöä kunnioittaen, ilman huonoa omaatuntoa. Jo itse lopputuotekin voi olla kannanotto, esim. ekologinen kestokassi. Mikä parasta, tämä ajattelutapa on ravistellut myös vanhemman polven käsityöläisten ajatuksia ja toimintatapoja. Kotimaiset kädentaidon tuotteet ovatkin tänä päivänä kuluttajalle ekologinen, eettinen ja turvallinen valinta. Kädentaidon messuilla on myös upeaa, kun voi itse haastatella tekijää, ja kysyä tarkemmin materiaalien alkuperästä ja valmistustavoista. Näin myös tuntee ostamiensa tavaroiden ja esineiden tarinan, ja niille syntyy oma sielu.

Kädentaitajien kekseliäisyys vanhojen ja käytettyjen tavaroiden ja materiaalien uusiokäyttöön on rajaton, ja taito tehdä näistä ihania luomuksia hämmästyttää. Pitkään on jo käytetty esim. vanhoja lusikoita korujen valmistukseen, mutta voipa uutta tehdä myös vaikkapa vanhoista, huonokuntoisista kirjoista tai pyörän sisäkumista. Messuilla osastoja kannattaakin kiertää uteliain, avoimin silmin, ja nauttia väreistä, luovuudesta ja ihanasta tunnelmasta. Jos omaa itsekin tekemisen ja luomisen palon, Kädentaitomessuilta löytää paljon uusia ideoita, laadukkaita materiaaleja ja tarvikkeita. Tänä vuonna messuilla on myös pari työpajaa, joissa tekemisen intoa pääsee purkamaan jo paikan päällä. Aulassa kävijöitä tervehtii valtavan suosion saaneet nukketaiteilija Sanni Kallosen julkkisnuket ja muut huovutustyöt, ja myös itse taiteilija on paikalla tavattavissa.

Mediapro Messujen toiminta alkoi jo vuonna 1992 Antiikki- ja keräilymessuilla, joita edelleenkin järjestetään Jyväskylässä. Vuodesta 2002 lähtien mukaan tulivat Kädentaitomessut, ja kolmantena alkunsa saivat vuonna 2008 Hyvinvointimessut, joita järjestetään Oulussa, Kuopiossa ja Jyväskylässä. Kaikkien paikkakuntien tapahtumien sielu ovat kuitenkin juuri suositut Kädentaitomessut. Tänä vuonna Kädentaitomessuja järjestetään jo kuudella paikkakunnalla - uusimpana tulokkaana syksyn Kuopio.

Messuilla voi helpolla tavalla tukea kotimaista pientuotantoa ja käsityöläisyyttä. Tervetuloa näkemään sekä kädentaitajat ja kaikki käsitöihin hurahtaneet kävijät messuilla lauantaina ja sunnuntaina klo 10-17!

Sari Kallio, messutuottaja
sari.kallio@mediapromessut.fi
puh. 050-3288835
www.kadentaitomessut.fi

Tiedote: Ekologisia ja eettisiä hyvän mielen neuleita

Tiedote: Huovutetut näköisnuket

Kuva: Turun Messukeskus

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Vuoden Puutarhuri 2018: Mari Helin5.4.2018 14:22Tiedote

Tiedote 5.4.2018. Lounais-Suomen Puutarhayhdistys on valinnut vuoden 2018 Vuoden Puutarhuriksi hortonomi Mari Helinin. Hän on ollut Turun kaupungin palveluksessa vuodesta 1999 ja toimii tällä hetkellä kaupungin infran ylläpitopäällikkönä. Vajaan 20 vuoden aikana Mari on noussut puistosuunnittelijasta kaupungin ympäristöstä vastaavaksi henkilöksi, jonka vastuulla on viheralueiden lisäksi kaiken muunkin yleisten alueiden kuten katujen, metsien ja viljelyalueiden sekä saariston toimivuus ja kehittäminen. Turussa onkin saatu näin yhdistettyä kaikki ihmisten ympäristöön vaikuttavat sektorit saumattomaan yhteistyöhön, mikä alentaa kustannuksia hyvän arkiympäristön luomisessa. Valinta julkistettiin Piha & Puutarha -messujen tiedotustilaisuudessa Turun Messukeskuksessa.

Messukävijät tähyävät urbaaniin puumajaan29.3.2018 09:54Tiedote

Piha & Puutarha -messuilla Turun Messukeskuksessa kurkistetaan kevääseen ja tulevaan kesään 6.-8.4. Messuilla on esillä mm. pioneja, joista kuullaan mm. Luonnonvarakeskuksen esityksiä. Pionien Koti myy messuilla mm. harvinaisempia pionilajikkeita. Messuilla tutustutaan ensimmäistä kertaa myrkkykasveihin ja puutarhan tuholaisiin. Mielenkiintoista kuultavaa on luvassa herbalisti Henriette Kressiltä. Hänen aiheenaan on puutarhakasvien käyttö rohtona ja villivihanneksena.

Kutsu toimituksille Piha & Puutarha -messujen ja Mökki & Meri -messujen infoon 5.4.28.3.2018 13:08Kutsu

Kevät! Turun Messukeskus virittäytyy jo kevääseen ja kesään. Suosittu Piha & Puutarha -messut yhdessä Mökki & Meri -messujen kanssa avautuu 6.-8.4. Tällä kertaa yleisö yllätetään mm. urbaanilla puumajalla, vihreällä puutarhalla ja variksenpelättimillä. Messujen tähtinä ovat mm. pionit. Mökki & Meri -kokonaisuudessa teemana on kalastus, ja luvassa on mm. ajankohtainen kuhaseminaari. Tervetuloa mediainfoon, joka on viimeisenä rakennuspäivänä torstaina 5.4. kello 11 – n. 12.15 kokoustilassa 4 (Turun Messukeskus 2. krs).