Käsityöt, taide ja antiikki kaupankohteena Turussa

Yksi kevään vilkkaimmista tapahtumaviikonlopuista Turun Messukeskuksessa on 17.-18.3. Turun Taide- ja Antiikkimessut sekä Turun Kädentaitomessut saavat liikkeelle niin keräilijät kuin käsitöidenkin ystävät.

Kuva: Turun Messukeskus

Turun Taide- ja Antiikkimessujen puolella on lukuisia myyntiosastoja sekä monimuotoinen anti ohjelmalavalla. Tuttuun tapaan voit tuoda mukanasi messuille esineen, jonka ikä, käyttötarkoitus tai arvo kiinnostavat sinua. Arviointeja tekevät Stockholms Auktionsverkin Helena Laakso ja Dan von Koskull. Molemmat ovat tunnettuja asiantuntijoita, ja heillä on pitkä kokemus huutokauppa-alalta. Arviointi on maksutonta. Messuilla arvioidaan myös mm. koruja.

Turun Kädentaitomessut puolestaan kerää yhteen kaikki käsitöistä ja käsillä tekemisestä innostuneet. Mukana ovat kotimaiset kädentaitajat, jotka esittelevät valmistamiaan käyttö- ja koriste-esineitä sekä vaatteita ja asusteita. Lisäksi messuilta löytyy runsaasti tarvikkeita ja materiaaleja alan harrastajille. Aulassa vieraita tervehtivät Sanni Kallosen upeat julkisuuden henkilöitä kuvaavat huopanuket.

Nukkekoti- ja Nukkemessujen osuus on täynnä kaikkea minimaalisen pientä. Nukkekotien sisustusta minikokoisista ryijyistä vaatteisiin. Raunistulan nukkekotikerhon viimeisin hiiriaiheinen yhteistyö Sadut herää eloon tulee tänä vuonna esille messuille.

Old Toy Swap eli vanhojen leikkikalujen markkinat tarjoavat nostalgiaryöpyllisen muistoja menneiltä vuosilta. Tarjolla on mm. peltiautoja ja pienoisrautatietarvikkeita.

Turun Messukeskuksen tekemän facebook-kyselyn mukaan vanhat lelut herättävät paljon muistoja. Vastanneiden kesken nostalgisimmat lelut ovat mm. isän tekemä puuhevonen, peltilelut, nallet, nuket ja peltinen ompelukone.

Turun Rahan Päivä -tapahtuman messuilla järjestää Turun Numismaattinen Seura ry. Mukana on n. 15 kauppiasta ja näyttely, jossa on mukana n. 12 näyttelyvitriiniä. Lauantaina 18.3. kello 12 huutokaupataan yli 500 kohdetta. Tarjolla on myös ilmaista arviointia koko viikonlopun ajan.

Erikoisnäyttelyn aiheena on ammattilaisuraa tehneen tenniksenpelaaja Jarkko Niemisen palkinnot. Niemisen isä Kauko Nieminen ja ensimmäinen ammattivalmentaja Henrik Johansén ovat haastattelussa lauantaina 17.3.

Esittelyssä on myös mm. salonkivene Boniton pelastusprojekti. Tietoa saadaan myös taide- ja kulttuurimatkoista.

Muistoja:

Hyvin pelottava sininen orava.
”Kävelevä nukke.”
”Isän tekemä puinen talo.
”Ruotsista tuodut nukenrattaat.
”Liisa- ja Pirkko-nuket.”

Turun Messukeskus Oy; Turun Taide- ja Antiikkimessut, projektijohtaja Tiina Heiskari, puh. 050 487 2015, tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi
Avoinna: 17.-18.3. klo 10-17

Tietoa Turun Taide- ja Antiikkimessuista

Tietoa Turun Kädentaitomessuista:

Kierrätys ja ekologisuus on käsityöläisten uudelle sukupolvelle tärkeä arvo

Turun Kädentaitomessut järjestetään Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa tulevana viikonloppuna 17.-18.3. - jo 15. kerran. Esillä on käsityöläisten Suomessa valmistamia koriste- ja käyttöesineitä, vaatteita ja asusteita, sisustustuotteita, keramiikkaa, koruja sekä paljon muuta. Messuilla tehdään uniikkeja löytöjä, nautitaan luomisen ilosta ja nähdään uusimmat trendit kädentaidon värikkäästä maailmasta. Tapahtuma on käsityön ja kädentaitojen ystäville perinteisesti kevään ykköstapahtuma.

Elämme yhä enemmän luontoa ja ekologisuutta arvostavassa maailmassa, mikä heijastuu myös kädentaitajien töihin. Nuoret käsityöläiset ovat kasvaneet jo pienestä pitäen tähän ajattelutapaan, ja arvostavat sitä, että valmistusmateriaalit ja tavat tehdä tuotteita kestävät lähemmänkin tarkastelun. He haluavat tehdä töitä luontoa ja ympäristöä kunnioittaen, ilman huonoa omaatuntoa. Jo itse lopputuotekin voi olla kannanotto, esim. ekologinen kestokassi. Mikä parasta, tämä ajattelutapa on ravistellut myös vanhemman polven käsityöläisten ajatuksia ja toimintatapoja. Kotimaiset kädentaidon tuotteet ovatkin tänä päivänä kuluttajalle ekologinen, eettinen ja turvallinen valinta. Kädentaidon messuilla on myös upeaa, kun voi itse haastatella tekijää, ja kysyä tarkemmin materiaalien alkuperästä ja valmistustavoista. Näin myös tuntee ostamiensa tavaroiden ja esineiden tarinan, ja niille syntyy oma sielu.

Kädentaitajien kekseliäisyys vanhojen ja käytettyjen tavaroiden ja materiaalien uusiokäyttöön on rajaton, ja taito tehdä näistä ihania luomuksia hämmästyttää. Pitkään on jo käytetty esim. vanhoja lusikoita korujen valmistukseen, mutta voipa uutta tehdä myös vaikkapa vanhoista, huonokuntoisista kirjoista tai pyörän sisäkumista. Messuilla osastoja kannattaakin kiertää uteliain, avoimin silmin, ja nauttia väreistä, luovuudesta ja ihanasta tunnelmasta. Jos omaa itsekin tekemisen ja luomisen palon, Kädentaitomessuilta löytää paljon uusia ideoita, laadukkaita materiaaleja ja tarvikkeita. Tänä vuonna messuilla on myös pari työpajaa, joissa tekemisen intoa pääsee purkamaan jo paikan päällä. Aulassa kävijöitä tervehtii valtavan suosion saaneet nukketaiteilija Sanni Kallosen julkkisnuket ja muut huovutustyöt, ja myös itse taiteilija on paikalla tavattavissa.

Mediapro Messujen toiminta alkoi jo vuonna 1992 Antiikki- ja keräilymessuilla, joita edelleenkin järjestetään Jyväskylässä. Vuodesta 2002 lähtien mukaan tulivat Kädentaitomessut, ja kolmantena alkunsa saivat vuonna 2008 Hyvinvointimessut, joita järjestetään Oulussa, Kuopiossa ja Jyväskylässä. Kaikkien paikkakuntien tapahtumien sielu ovat kuitenkin juuri suositut Kädentaitomessut. Tänä vuonna Kädentaitomessuja järjestetään jo kuudella paikkakunnalla - uusimpana tulokkaana syksyn Kuopio.

Messuilla voi helpolla tavalla tukea kotimaista pientuotantoa ja käsityöläisyyttä. Tervetuloa näkemään sekä kädentaitajat ja kaikki käsitöihin hurahtaneet kävijät messuilla lauantaina ja sunnuntaina klo 10-17!

Sari Kallio, messutuottaja
sari.kallio@mediapromessut.fi
puh. 050-3288835
www.kadentaitomessut.fi

Tiedote: Ekologisia ja eettisiä hyvän mielen neuleita

Tiedote: Huovutetut näköisnuket

Kansainvälinen Life Science Live -tapahtuma Suomeen19.6.2018 12:10Tiedote

Life Science Live on uusi, kansainvälinen lääketieteen ja terveydenhoidon ammattitapahtuma. Kokonaisuus järjestetään Turun Messukeskuksessa 15.-16.5.2019. Life Science Live -tapahtuman sisällöstä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä. Turku Science Park Oy järjestää perinteisen HealthBIO-tapahtumansa Life Science Live -tapahtuman yhteyteen. Osana tapahtumakokonaisuutta on myös kaksipäiväinen i-HD (Improved Health Data) konferenssi.

Tiedote ja kutsu: Kansainvälinen Navigate yhdistää alan osaajat 16.-17.5. Meriteollisuuden ja -logistiikan tulevaisuus esillä Navigate-messuilla14.5.2018 13:36Kutsu

Noin 20 maata on edustettuna Navigate-messuilla, Turussa 16.-17.5. Kansainvälinen meriteollisuuden, varustamoiden ja merilogistiikan huippukohtaaminen järjestetään joka toinen vuosi Turun Messukeskuksessa. Tapahtuma on kasvussa ja mukana noin 200 alan yritystä. Messuille on tulossa kansainvälisiä osallistujia, näytteilleasettajia ja toimittajia mm. Venäjältä, Kiinasta, Etelä-Koreasta, Espanjasta, Virosta ja Ranskasta.

Viron nykykirjallisuus ja mm. lastenkirjallisuuden tuoreet suomennokset esillä Turun Kirjamessuilla8.5.2018 13:12Tiedote

Turun Kirjamessujen teemana on 100-vuotisjuhlavuottaan viettävä Viro. Turun Messukeskuksessa 5.–7.10.2018 nähdään maan nykykirjailijoita laajalta rintamalta. Mukana ovat esimerkiksi Kai Aareleid, Paavo Matsin, Valdur Mikita ja Andrei Ivanov. Ohjelmaa tuottavat Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto. Viro-teemakokonaisuuden suunnittelussa on mukana Jenni Haukio.