Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Kasvava metsätalous ja luonnonsuojelu eivät ole joko-tai vaan sekä-että

Vaikuttava ilmasto- ja ympäristöpolitiikka eivät onnistu ilman tervettä ja kasvavaa taloutta. MTK:n ohjeet uudelle hallitukselle ovat selvät: Lähdetään nostamaan metsien kasvu 150 miljoonaan kuutiometriin vuodessa.

- Tämä avaa huikeita näkymiä: Puun teollinen hyödyntäminen toisi miljardikaupalla lisää vientituloja ja talouskasvua. Julkinen sektori nauttisi verotuloista. Samaan aikaan myös hiilinieluja voidaan kasvattaa ja siirtyä päästöttömään energiaan, visioi MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ProForest -messujen avauspuheessa Haapavedellä.

- Kun samaan aikaan lisätään vapaaehtoisen metsiensuojelun resursseja, voidaan luonnon monimuotoisuutta samalla edistää. Kasvava metsätalous ja luonnonsuojelu eivät ole joko-tai. Ne voivat olla sekä-että, Marttila sanoi.

Suomella on monia vahvuuksia investointikohteena. Metsiä hoidetaan kestävästi. Sertifiointi, lainsäädäntö ja 600 000 metsänomistajaa varmistavat monimuotoiset talousmetsät. Suojelualueitakin riittää, onhan yli puolet koko EU:n tiukasti suojellusta metsästä Suomessa. Tieverkosto on kattava. Osaaminen on huipputasoa ja puun kasvun kiihtyminen Suomen metsissä yllättää tutkijat kerta toisensa jälkeen.

Tällä hetkellä näyttää hyvältä. - Suomeen on suunnitteilla useita mittavia investointeja, joiden myötä puun käyttöä ja metsien hoitoa lisätään. Samalla annetaan vahva kasvusysäys tulevien vuosikymmenten entistä huikeammalle puun kasvulle. Jokaista kansalaista luulisi kiinnostavan se, että näiden investointien myötä valtiolle ja kansantalouteen virtaa rahaa, jolla hyvinvointiyhteiskunnan palvelut kyetään rahoittamaan, Marttila sanoi.

Suomi on vauhdilla vahvistamassa asemaansa kestävän biotalouden kärkimaana. Tosin kaikille ei siirtyminen fossiilitaloudesta kohti bio- ja kiertotaloutta näytä kelpaavan. Varsinkin Kemiin suunniteltu tehdas sai heti ilmastoperusteista kritiikkiä.

- Emme elä Suomen kokoisessa kasvihuoneessa. Sekä ilmasto että talous ovat globaaleja, Marttila muistutti.

Suomi ei ole ainoa paikka maailmassa, missä metsät ja metsäteollisuus ovat kiinnostava investointikohde. Sen vuoksi kysymys siitä, kelpuuttaako Suomi investointeja on typerä. Jokainen uusi investointi on juhlan paikka. Valtion tehtävä on tarjota vakaa toimintaympäristö pitkäjänteiselle metsätaloudelle ja -teollisuudelle.

puheenjohtaja Juha Marttila puh. 050 341 3167

Nyt panostetaan ruokavientiin17.1.2020 08:56:17 EETTiedote

Ruokavienti kasvuun -hankkeen (RuoKasvu) käynnistäminen ja merkittävä panostaminen Berliinin Grüne Woche -messuilla viime ja tänä vuonna ovat vahva osoitus siitä, että MTK haluaa satsata vientiin. Järjestö on sitoutunut edistämään ruokavientiä ja se näkyy järjestön toiminnassa kaikilla tasoilla. - Nyt viimeistään pitää siirtyä globaalimpaan ajatteluun, kun puhutaan markkinoista ja ruuantuotannosta. Maatilojen ja yritysten on tehtävä yhteistyötä, jos ne haluavat päästä kansainvälisille markkinoille.

Sipuli kuuluu joka keittiöön16.1.2020 09:23:38 EETTiedote

Hyvää ruokaa ei synny ilman sipulia. Tätä mieltä ovat huippukokitkin. Monia ylistyspuheita sipulille on pidetty, mutta varmaa on ainakin se, että sipuli sopii todella moneen ruokaan, ja sipuleita on monia erilaisia vaihtoehtoja. Sipuli voi olla maun piristäjä tai ruuan raikkauden ja makeuden korostaja. Sipuli saa makuihin syvyyttä ja se tukee ruuan muiden ainesten makuja. Sipulissa on kerroksellisuutta ja ripaus mystiikkaa. Muodoltaan kaikki sipulit ovat kauniita.

Elintarvikealan vuosi käynnistyy ensimmäistä kertaa viennin viikolla ja juuri julkaistun vientipolun voimalla!14.1.2020 00:00:00 EETTiedote

Yksi suomalaisen elintarvikealan keskeisimmistä haasteista on kotimarkkinakeskeisyys, joka viennin viikolla halutaan murtaa. MTK ja Aava & Bang Oy:n Iskussa maailmalle -kasvuohjelma ovat mallintaneet elintarvikealan vientipolun yritysten kasvun moottoriksi. 14.1. julkaistavalla vientipolulla halutaan selkeyttää monivaiheista viennin kokonaisuutta. Kansainvälistymisen mahdollisuuksia korostava viikko huipentuu 17.1. käynnistyviin Grüne Woche -messuihin Saksassa.

MTK markkinoi suomalaista naudanlihaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla9.1.2020 07:30:00 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK nostaa vastuullisen suomalaisen naudanlihantuotannon esille tänään Helsinki-Vantaan lentoasemalla käynnistyvällä mainonnalla. Englanninkielinen kampanja tuo esille suomalaisen tuotannon edut kestävän kehityksen ja erityisesti vesistressin näkökulmasta. Mainonta Terminaalin 2 Meeting pointilla alkaa tänään 9.1. ja jatkuu puoli vuotta. Kampanja voi tavoittaa enimmillään 6-7 miljoonaa lentokentällä vierailijaa. Mainonnan on suunnitellut mainostoimisto Kari Eklund DM.