Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Kasvava metsätalous ja luonnonsuojelu eivät ole joko-tai vaan sekä-että

Vaikuttava ilmasto- ja ympäristöpolitiikka eivät onnistu ilman tervettä ja kasvavaa taloutta. MTK:n ohjeet uudelle hallitukselle ovat selvät: Lähdetään nostamaan metsien kasvu 150 miljoonaan kuutiometriin vuodessa.

- Tämä avaa huikeita näkymiä: Puun teollinen hyödyntäminen toisi miljardikaupalla lisää vientituloja ja talouskasvua. Julkinen sektori nauttisi verotuloista. Samaan aikaan myös hiilinieluja voidaan kasvattaa ja siirtyä päästöttömään energiaan, visioi MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ProForest -messujen avauspuheessa Haapavedellä.

- Kun samaan aikaan lisätään vapaaehtoisen metsiensuojelun resursseja, voidaan luonnon monimuotoisuutta samalla edistää. Kasvava metsätalous ja luonnonsuojelu eivät ole joko-tai. Ne voivat olla sekä-että, Marttila sanoi.

Suomella on monia vahvuuksia investointikohteena. Metsiä hoidetaan kestävästi. Sertifiointi, lainsäädäntö ja 600 000 metsänomistajaa varmistavat monimuotoiset talousmetsät. Suojelualueitakin riittää, onhan yli puolet koko EU:n tiukasti suojellusta metsästä Suomessa. Tieverkosto on kattava. Osaaminen on huipputasoa ja puun kasvun kiihtyminen Suomen metsissä yllättää tutkijat kerta toisensa jälkeen.

Tällä hetkellä näyttää hyvältä. - Suomeen on suunnitteilla useita mittavia investointeja, joiden myötä puun käyttöä ja metsien hoitoa lisätään. Samalla annetaan vahva kasvusysäys tulevien vuosikymmenten entistä huikeammalle puun kasvulle. Jokaista kansalaista luulisi kiinnostavan se, että näiden investointien myötä valtiolle ja kansantalouteen virtaa rahaa, jolla hyvinvointiyhteiskunnan palvelut kyetään rahoittamaan, Marttila sanoi.

Suomi on vauhdilla vahvistamassa asemaansa kestävän biotalouden kärkimaana. Tosin kaikille ei siirtyminen fossiilitaloudesta kohti bio- ja kiertotaloutta näytä kelpaavan. Varsinkin Kemiin suunniteltu tehdas sai heti ilmastoperusteista kritiikkiä.

- Emme elä Suomen kokoisessa kasvihuoneessa. Sekä ilmasto että talous ovat globaaleja, Marttila muistutti.

Suomi ei ole ainoa paikka maailmassa, missä metsät ja metsäteollisuus ovat kiinnostava investointikohde. Sen vuoksi kysymys siitä, kelpuuttaako Suomi investointeja on typerä. Jokainen uusi investointi on juhlan paikka. Valtion tehtävä on tarjota vakaa toimintaympäristö pitkäjänteiselle metsätaloudelle ja -teollisuudelle.

puheenjohtaja Juha Marttila puh. 050 341 3167

MTK:n Marttila Maailman ruokapäivänä: Suomen ruokaturvan varmistaminen edellyttää myös lihan ja maidon tuotantoa16.10.2019 04:00:00 EESTTiedote

Tänään vietetään YK:n maailman ruokapäivää, joka tunnuksena on #ZeroHunger. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että suomalaiset viljelijät ovat sitoutuneet sekä työhönsä ruuan tuottamisessa että hillitsemään ilmastonmuutosta ja sopeutumaan siihen. Marttila muistuttaa kuitenkin, että Suomen maatalous on kokonaisuus, jossa kasvinviljely ja kotieläintuotanto tarvitsevat toinen toisiaan. Suomessa globaali ruokakeskustelu ja oma maataloutemme ovat menneet sekaisin. Viljelijät kokevat julkisen ilmastokeskustelun etenkin lihan ja maidon osalta kohtuuttomana ja syyllistävänä varsinkin, kun ilman heitä ruoka loppuisi.

Maanviljelijät ja metsänomistajat vahvasti sitoutuneita ilmastonmuutoksen hillintään – syyllistävästä ilmapiiristä on edettävä kohti aitoja ratkaisuja24.9.2019 09:49:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC jakavat YK:n ilmastokokouksen huolen ja viestin siitä, että nykyinen ilmastotoimien tahti maailmalla ei ole riittävä. MTK:n ilmasto-ohjelma tähtää siihen, että Suomen maatalous on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tuottajajärjestöjen mukaan päättäjillä on varsin hyvää tietoa maatalouden päästölähteistä sekä metsien sitomasta hiilestä, muttei riittävää tietoa maaperän ja kasvuston hiilensidonnasta.

Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille23.9.2019 11:17:45 EESTTiedote

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

Nyt on ruusukaalin aika20.9.2019 10:03:11 EESTTiedote

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla. Viimeistään nyt kotimaassa tuotettuna siihen on hyvä syy tutustua, jos sen on aiemmin ohittanut. Ruusukaalikausi on Suomessa parhaimmillaan. Kotimaisena lähiruokana ruusukaali piristää kasvisvalikoimia elo-syyskuun vaihteesta aina myöhäiseen syksyyn ja talveen saakka. Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (7.–13.10.2019).