Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Kasvava puu sitoo hiiltä -tilaisuus 4.9. klo 11-14

Rajoittaako EU valmisteilla olevilla päätöksillään Suomen metsäalan kehittämistä ja Suomen mahdollisuuksia sitoa hiiltä? Mitä maan hallitus aikoo tehdä?

MTK:n ja SLC:n 4.9.2017 klo 11.00 - 14.30 Pörssisalissa (Fabianinkatu 14, Helsinki) järjestämään tilaisuuteen on kutsuttu metsänomistajien lisäksi metsäalan toimijoita ja päättäjiä, suomalaiset mepit sekä Suomen hallitus vastaamaan, miten Suomen metsätalouden kehittäminen varmistetaan.

Hirvikeittolounas klo 11.00 alkaen.

Ohjelma klo 12.00 - 14.30

• Tilaisuuden avaus, puheenjohtaja Juha Marttila, MTK
  • SLC:n puheenvuoro, puheenjohtaja Holger Falck
  • Valtioneuvoston puheenvuoro, ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen
  • Suomen metsät ja hiilinielukeskustelu, johtaja Taneli Kollström, LUKE
  • Kommenttipuheenvuorot
    •  MEP Nils Torvalds
    • Ahti Fagerblom, Metsäteollisuus ry
  • Keskustelua ja kysymyksiä
  • Tilaisuuden päätössanat, MTK:n metsävaltuuskunnan puheenjohtaja Mikko Tiirola

Tilaisuuden juontaa Maaseudun Tulevaisuuden päätoimittaja Jouni Kemppainen.

Ilmoittautuminen: https://www.lyyti.in/Kasvava_puu_sitoo_hiilta__metsatilaisuus_2297

MTK ja metsänhoitoyhdistykset jakavat samaan aikaan seminaaritilaisuuden kanssa kuusentaimia maanantaina 4.9. klo 11.30-14.30 Helsingissä Fabianinkadun ja Pohjoisesplanadin kulmassa.

Toiminnanjohtaja Antti Sahi puh. 0400 804 496
Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen puh. 040 169 2060

tilaisuuden järjestelyt ja ohjelma: järjestöjohtaja Matti Voutilainen puh. 0400 672 807

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.