Kasvavalla Raumasterilla merkittävä cleantech-toimitus Kiinaan

Teollisuudelle kuljetinjärjestelmiä valmistava Raumaster on toimittanut laajan cleantech-kokonaisuuden Kiinaan. Yritys on myös saanut 20 miljoonan euron biopolttoaineen käsittelyjärjestelmäkaupan kotimaasta.
Metsä- ja energiateollisuudelle kuljetinjärjestelmiä Suomessa valmistava Raumaster vahvistaa jalansijaansa Aasian-markkinoilla. Yritys rekrytoi aktiivisesti länsirannikolle monenlaisia ammattilaisia täyttämään kasvavan liiketoiminnan resurssitarpeet.

Raumalla toimiva Raumaster on toimittanut Pekingin eteläpuolelle  Shandongin maakuntaan laajan materiaalinkäsittelyjärjestelmän jätevoimalaan kiinalaiselle Zibo Green Energy New Energy Co. Ltd:lle. Kauppasumma ei ole julkinen.

"Energiantuotannon prosesseissa materiaalinkäsittely on aina kriittisessä roolissa ja erityisesti jätteiden hyötykäytössä se on yksi suurimmista haasteista polttoaineen epätasalaatuisuuden takia. Kiinaan toimitetussa cleantech-kokonaisuudessa materiaalinhallinnan toimintavarmuus on saatu teknisillä ratkaisuilla erittäin korkealle tasolle, suurista käsittelyvolyymeistä huolimatta", kertoo Raumasterin toimitusjohtaja John Bergman.

Zibo Green Energy New Energy Co. tuottaa 145 MW laitoksessaan jätteistä sähköä ja lämpöä korkealla hyötysuhteella. Vuositasolla kiertotalousajattelua toteuttava laitos käyttää jätteitä hyödyksi 350 000 tonnia.

Idästä kasvua

Aasia on yritykselle kasvava uusi vientialue, niin kehittyneillä kuin kehittyvilläkin markkinoilla.

”Meillä on idän suunnalla merkittävä kasvupotentiaali, sekä korkeasti kehittyneillä että kehittyvillä markkinoilla. Kiinan lisäksi Japanikin on meille tärkeä vientialue”, sanoo Bergman.

Noin 70 prosenttia 1984 perustetun Raumasterin liikevaihdosta tulee viennistä ja yrityksen tilauskanta on nyt ennätyksellisen suuri. Elokuun lopussa päättyneellä tilikaudella myös Raumasterin liikevaihto kasvoi noin 115 miljoonaan. Kuluvankin tilikauden liikevaihto näyttää pysyvän huomattavassa kasvussa.

Lahteen 20 miljoonan euron biopolttoaineiden käsittelyjärjestelmä

Raumaster sai myös kotimaasta merkittävän tilauksen: Lahti Energian Kymijärven biovoimalaitokseen tulee Raumasterin polttoaineen käsittelyjärjestelmät. Kaupan arvo on noin 20 miljoonaa euroa.

Yritys valmistaa avaintuotteensa konepajoillaan Suomessa. Liiketoiminnan vilkkaus on kasvattanut rekrytointitarpeita: Vuoden sisään yritykseen on palkattu 15 henkeä ja seuraavan vuoden aikana henkilöstöä tarvitaan saman verran lisää.

”Etsimme Raumalle muun muassa suunnittelijoita, käyttöönoton osaajia sekä kokeneita ja kielitaitoisia projektinvetäjiä, joilla on ulkomaankaupan osaamista erityisesti Aasian-projekteja silmälläpitäen”, Bergman sanoo.

Raumaster
1984 perustettu Raumaster Oy on yksi maailman johtavista metsä- ja energiateollisuuden materiaalinkäsittelyjärjestelmien ja –laitteiden toimittajista. Yrityksen valttina on sen  innovatiivisten ja kestävän kehityksen mukaisten ratkaisujen luotettavuus sekä palveluiden korkea laatu. Raumasterin liikevaihto on noin 115 miljoonaa euroa (2016) ja yrityksessä on töissä lähes 300 henkilöä. www.raumaster.fi

Toimitusjohtaja John Bergman, john.bergman@raumaster.fi, puh. +358 40 668 4522

Avidly (ent. Zeeland Family) on Suomen johtava markkinoinnin palvelutoimisto ja johtava pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää lähes 250 henkilön voimin 15 toimipisteessä. Liikevaihtomme vuonna 2017 oli noin 16 miljoonaa euroa ja liikevoitto miljoona euroa. www.zeelandfamily.fi