Makery Oy

Kasvijäätelöiden ominaisuuksista löytyi selviä eroja!

Kasvipohjaisien vaniljajäätelöiden ominaisuuksissa oli paljon eroja. Isoja eroja tuotteiden välillä löytyi makeudessa, suutuntuman täyteläisyydessä, kiteiden määrässä ja vaniljan siementen määrässä. Makery Oy:n asiantuntijaraadin arvioitavina tuotteina olivat Choice vaniljariisijäätelö, Choice vaniljasoijajäätelö ja Oatly kaurajäätelö.

Riisijäätelön makeus aistittiin voimakkaimmin soija- ja kaurajäätelöihin verrattuna. Lisäksi siinä oli voimakkain jälkimaku ja täyteläisin suutuntuma. Soijajäätelössä oli eniten vaniljan siemeniä ja maku oli vaniljaisin. Kaurajäätelön suutuntuma oli hieman hiekkainen pienten kiteiden takia, joita ei esiintynyt muissa kasvijäätelöissä. Kaurajäätelössä ei ollut vaniljan siemeniä ollenkaan toisin kuin soija- ja riisijäätelöissä.

Osaltaan ominaisuuseroja voivat selittää eroavaisuudet kasviraaka-aineissa sekä ravintoarvosisällössä. Riisi raaka-aineena on suhteellisen neutraali maultaan verrattuna kauraan ja soijaan. Aistitun makeuden voimakkuuteen vaikuttaa myös tuotteessa olevat muut maut mikä voi aiheuttaa sen, että riisijäätelössä makeus aistittiin voimakkaimmin.

Jäätelöiden välillä olevia eroja suutuntuman täyteläisyyden arvioinnissa voi pitää mielenkiintoisina. Kaurajäätelössä oli eniten rasvaa, joka yleensä aistitaan täyteläisyytenä, mutta kaurajäätelön suutuntuman täyteläisyys arvioitiin vähäisimmäksi. Tämä voi johtua käytetyistä stabilointiaineista, joita kaurajäätelössä oli vähemmän kuin muissa arvioiduissa tuotteissa.

Tutkimuksen toteutti Makery Oy:n neljä asiantuntijaa. Asiantuntijaraadin laatiman ominaisuusprofiilin avulla saadaan objektiivista tietoa tuotteiden keskeisistä aistittavista ominaisuuksista (maku, haju, rakenne, ulkonäkö) ja niiden voimakkuuksien eroista. Se on erinomainen työkalu tukemaan tuotekehitysprosessia erityisesti silloin, kun tarvitaan tarkempaa tietoa kilpailijoiden tuotteista.

Aistinvaraisen ominaisuusprofiilin teko aloitettiin tuotteisiin tutustumalla. Tämän jälkeen raadin jäsenet loivat yhdessä sanaston arvioitavien tuotteiden keskeisistä aistittavista ominaisuuksista ja sopivat vertailunäytteet. Testiarvioinnin jälkeen tuotteiden ominaisuudet arvioitiin kymmenportaisella asteikolla. Tulokset tuotteiden välisistä eroista ovat nähtävillä alla olevassa kuvaajassa.  Isoimmat erot tuotteiden välillä löytyivät tuoksussa ja maussa.

Laura Männistö, Tuotekehitysasiantuntija

Makery Oy
Pasilankatu 2

0400 838 115http://makery.fi

Makery  Oy on elintarvikealan kehittämisen asiantuntijayhtiö, joka tuottaa asiakkailleen keskeistä tietoa liiketoiminnan kehittämiseksi muun muassa kuluttaja- ja markkinatutkimuspalvelujen avulla. Makery tukee asiakkaita tuote- ja konseptikehityksessä avustamalla mm. tuoteominaisuuksien kehittämisessä, kilpailijoista erottautumisessa ja markkinointiviestinnän terävöittämisessä. Makery tarjoaa apua myös vientimarkkinoiden kartoittamisessa ja tuotteiden ulkomaan lanseerausta varten tarvittavien tietojen keräämisessä sekä elintarvikelainsäädännössä. Yrityksessä työskentelee kymmenkunta henkilöä ja yrityksen toimitilat sijaitsevat Helsingin Pasilassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Makery Oy