Kasviksia on nyt monipuolisesti ja runsaasti

Sadonkorjuuviikkoja vietetään koko maassa viikoilla 33 ja 34 (12.8.–25.8.2019). Osallistu viikkoihin käyttämällä kotimaisia sadonkorjuun meheviä ja maukkaita kasviksia monipuolisesti ja runsaasti, eri tavoin valmistettuina.

Kuva: Kotimaiset Kasvikset ry

Kasvuolosuhteilla on vaikutusta

Avomaan kasvisten satokausi on edennyt Suomessa melko suotuisissa olosuhteissa. Kovalta kuumuudelta on vältytty, joskin kuivuus ja tuholaiset ovat työllistäneet ja pitäneet viljelijät valppaina. Heinäkuun lopun helleviikko aiheutti herkimmille kasviksille stressiä, mutta kasvisten laadussa tämä ei näy. Ahkera kastelu on korvannut puuttuvia sateita, ja sillä on saatu satoja pelastetuksi. Viime vuoteen verrattuna tätä kesää voi pitää ainakin tässä vaiheessa helpompana niin kasvisten kuin viljelijöidenkin kannalta.

Maltillisista, parinkymmenen asteen lämpötiloista avomaan kasvikset pitävät. Elo- ja syyskuulle toivotaan vähin erin tasaisia sadekuuroja, koska kasvu ja kehitys ovat vielä kesken. Nyt näyttää siltä, että moniin kasviksiin on saatu hyvää makua ja aromia, kun yön ja päivän lämpötilat ovat riittävästi eronneet toisistaan. Tämän huomaa vaikkapa porkkanan aromista. Elokuun kasvikset maistuvat meheviltä ja aromikkailta, mikä kertoo hyvistä kasvuolosuhteista.

Käsittele kasviksia syöntivalmiiksi

Elokuu on hyvä ajankohta tarkistaa omaa, todellista kasvisten kulutustaan. Lomakautena kasvisten käyttö saattaa helposti jäädä monella aikuisella ja lapsella yksipuolisemmaksi kuin silloin, kun nautitaan henkilöstöravintoloiden, koulujen ja päiväkotien salaattipöydistä. Koulujen alkamisen kunniaksi kannattaa miettiä, mitä kodin jääkaapista tai keittiön pöydältä löytyy varsinkin lasten ja nuorten välipaloiksi. Kun sellaisenaan naposteltavia kasviksia on varattu kotiin, ne kyllä tekevät kauppansa.

Porkkanasta pitävät yleensä kaikki. Nyt kun porkkanat tuoksuvat ja maistuvat siltä, miltä porkkanan kuuluukin, varaa niitä reilusti tuoreina syötäviksi. Myös kyssäkaali on kasvis, jolle tuskin kukaan on allerginen tai jonka mausta ei pitäisi, kun sitä kerran maistaa. Paloittele porkkanaa, kyssäkaalia ja vaikkapa kukkakaalin nuppuja suljettaviin jääkaappirasioihin edellisiltana. Ne kuuluvat osaksi terveellistä välipalaa koulusta palaaville. Lisäksi keittiön pöydälle voi varata syöntivalmiita tomaatteja ja kurkkua.

Muista keitot, muista keräkaalit

Keitot ovat unohtuneet monen kodin ruokarepertuaarista. Kun eletään kasvisten kulta-aikaa, keitoista saa todella maistuvia ja monipuolisia. Keitot tuovat kaivattua vaihtelua kesän grilliruokiin. Kerralla kannattaa keittää iso kattilallinen, sillä keittohan ei siitä pahastu, kun sitä lämmitetään uudelleen. Sipulit, kesäkurpitsa, erilaiset juurekset ja kaalit sopivat keittoihin, samoin kuin tomaatit, paprikat, pavut ja herneet. Keitto tukevoituu perunasta ja vaihdellen erilaisista proteiinilähteistä. Kruunaa keitto tuoreilla yrteillä.

Kesäkuun varhaiskaalikauden jälkeen keräkaali näyttää helposti unohtuvan. Aina sitä ei edes ruokakaupasta löydy kysynnän puutteen takia. Kuitenkin myös loppukesään ja alkavaan syksyyn valkokaali on mitä parhain valinta. Kaalilaatikko, kaalipadat ja kaalikääryleet herauttavat veden kielelle. Nyt on aika ottaa esille kaaliruokien luottoreseptit ja etsiä uusiakin herkkuohjeita kokeiltavaksi. Salaatteja voi vaihteeksi sommitella punakaalista.

Lisätiedot: kasviviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, 0400 544 728

Kasvispainotteisia ruokaohjeita:

Pirjo Toikkanen, www.rouvakasvis.blogspot.fi

Herkulliset kesäkurpitsarullat

Sadonkorjuun kaalikääryleet

Kasvisseljanka

Pauliina Aarnivuo, viestintäharjoittelija, MTK, p. 040 559 3503

Kuva: Kotimaiset Kasvikset ry

Suomessa lihaa tuotetaan vastuullisesti – kilpailijat vastuullisuudessa takamatkalla15.8.2019 10:59:15 EESTTiedote

Suomalainen lihaketju on jo vuosia tehnyt tutkimus- ja kehitystyötä sen eteen, että kotimaisen valkuaisen osuutta voidaan kasvattaa ja soijan käyttöä rehustuksessa saadaan vähennettyä. Euroopassa soijaa käytetään kotieläinten rehustuksessa enemmän ja kauppasodan myötä lisääntyvä soijan tuonti parantanee soijaa runsaasti käyttävien kilpailukykyä. Suomalainen vastuullisempi tapa tuottaa lihaa on saatava esiin, ettei se jää kilpakumppaneiden jalkoihin.

Suomalaiset maanviljelijät ja yksityismetsänomistajat tukevat IPCC:n erikoisraportin suosituksia – Suomen tunnustettava omat vahvuutensa ja erityispiirteensä8.8.2019 11:11:08 EESTTiedote

Viljelijöitä ja yksityismetsänomistajia edustavat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC pitävät tänään julkistetun Hallitustenvälisen ilmastopaneeli IPCC:n erikoisraportin viestiä ilmastonmuutoksen vaikutuksista ruokaturvaan ja maaperän kasvukuntoon hälyttävänä. Maankäyttöön keskittyvä raportti alleviivaa ilmastonäkökulmasta maatalouden, maankäytön ja uusiutuvien luonnonvarojen ratkaisevaa roolia ilmastonmuutosta vastaan taistelemisessa ja ruokaturvan takaajana muuttuvaan ilmastoon sopeutuen.

Mediakutsu: Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija tutustuvat Varsinais-Suomen saariston maatalousyrittäjiin ja ruoantuotantoon 12.-13.8.7.8.2019 11:17:23 EESTKutsu

Vuoden Kokki 2019 Mikko Kaukonen ja Vuoden Tarjoilija 2019 Heidi Martikainen vierailevat 12.–13. elokuuta maatiloilla Varsinais-Suomen saaristossa ja tutustuvat maatalousyrittäjiin ja ruoan alkuperään. Median edustajat kutsutaan osallistumaan maatilavierailuihin sekä lounastamaan ja keskustelemaan ruoantuottajien ja ravintola-alan huippuammattilaisten kanssa.

Maitovaliokunta: Hallitusohjelma sisältää hyviä aihioita maatalouden toimintaedellytysten kestävään vahvistamiseen6.8.2019 15:54:43 EESTTiedote

MTK:n maitovaliokunta vaatii hallitusta viipymättä panemaan maataloutta koskevat aloitteet toimeen. Maitotilojen määrän ennustetaan vähenevän kuluvana vuonna kahdeksan prosenttia. Maito-omavaraisuus lepää jatkavien tilojen harteilla. Hallituksen lupaamat toimet tulonmuodostuksen tasapainottamiseksi tarjontaketjussa, sekä investointeja, tuottajien jaksamista ja aktiivituotantoa tukeva politiikka ja lainsäädäntöratkaisut eivät voi odottaa. Huomio on kiinnitettävä myös lopettaviin ja rakennettava toimiva malli tuotannosta luopumiseen.