Kasvisten ensisadot valmistumassa

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).

Kesakauden kasviksia

Alkukauden kasvissadot saadaan eteläisestä ja lounaisesta Suomesta, Hämeestä ja Etelä-Savosta. Peltotöihin päästiin huhtikuun lopulla, kun istuttaminen säiden puolesta oli mahdollista ja taimet oli saatu kasvatetuiksi sopivaan kokoonsa. Koska säät jatkuivat varhaisvihannesten kannalta melko suotuisina, kasvua ei tarvinnut jarrutella eikä liioin kiihdyttää. Istutukset pääsivät hyvään alkuun. Harsojen ansiosta pakkasöistäkin selvittiin, eikä paleltumia havaittu.

Alkukauden viileys takaa laadukkuuden

Kasvisten satokausi vaikuttaa tässä vaiheessa lupaavalta varsinkin, kun verrataan vuoden takaiseen kuivaan ja helteiseen kevääseen ja kesään. Viileässä ja sopivasti sadetta saadessaan kasvikset kehittyvät meheviksi ja maukkaiksi. Etenkään kerä-, kukka- ja parsakaalit eivät pidä kovasta kuumuudesta. Kuluttaja ehtii maltillisesti eteneviin kasvissesonkeihin paremmin kuin kiihkeän kasvun kesinä. Ennusteen mukaan pöytään saadaan laadukkaita kasviksia.

Kesäkeittiössä lautanen on helppo täyttää puolilleen kasviksia. Luottosalaattiaines on varhaiskaali, kauden edetessä kesäkaali. Mehevästä, raikkaan rapsahtavasta kaalista tehty salaatti sopii kaiken grillatun ja muun kesäruuan kaveriksi. Ravintoarvo varhaiskaalilla on hyvä. Se sisältää vain vähän kaloreita, mutta sitäkin enemmän kivennäisaineita, vitamiineja, flavonoideja ja kuitua.

Kesän paras salaatti

Puolita varhaiskaali tai useampikin ja leikkaa terävällä veitsellä leikkuulautaa vasten ohuiksi suikaleiksi. Siirrä suikaleet kulhoon, ripauta joukkoon hieman suolaa ja purista sitruunanmehua. Yhdistä kastikkeeksi paksua jogurttia ja noin neljännes laadukasta majoneesia. Mausta sitruunanmehulla, sinapilla ja haluamallasi tuoreyrtillä. Sekoita kastike kahdella lusikalla nostellen kaalisuikaleisiin ja peitä kulho jääkaappiin.

Voit nauttia salaatin sellaisenaan tai lisää mukaan viipaloitua retiisiä, raastettua porkkanaa, paloiteltua ananasta tai omenaa. Vaihtele tuoreyrttiä mielesi mukaan. Maailman aromikkain tilli kasvaa Pohjolassa, ja se sopii kaalin kaveriksi hyvin. Voit nauttia varhaiskaalisalaattia grillimakkaran, lihan, kalan tai kasvisaterian osana, sämpylöiden tai pitaleipien välissä, hampurilaisessa tai tacojen täytteenä.

Joko maistoit näitä?

Kiinankaalin tavoin nykyään myös rapea keräsalaatti eli jäävuorisalaatti on osin unohdettu ja se on menettänyt arvostustaan. Ehkä syykin on sama, koska jäävuorisalaattia on tarjolla kautta vuoden ammattikeittiöiden salaattipöydissä, usein aika mauttomana täyteaineksena. Lähellä tuotettu avomaan jäävuorisalaatti on ihan toista maata! Se erottuu edukseen niin rapeudessa, mehukkuudessa kuin maukkaudessakin. Myös pehmeään lehtisalaattiin, isoäidin salaattiaineksena tunnettuun, kannattaa tutustua ja yllättyä positiivisesti!

kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544 728

Ruokaohjeita varhaisvihanneksista ja -perunoista: Pirjo Toikkanen, www.rouvakasvis.blogspot.fi

Tillipesto ja paahdettu kukkakaali

Kesäkeitto varhaisvihanneksista ja -perunoista

Paahdetut retiisit ja jugurttikastike

Lisää kuvia täältä:

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Kesakauden kasviksia

MTK:n Marttila Maailman ruokapäivänä: Suomen ruokaturvan varmistaminen edellyttää myös lihan ja maidon tuotantoa16.10.2019 04:00:00 EESTTiedote

Tänään vietetään YK:n maailman ruokapäivää, joka tunnuksena on #ZeroHunger. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa, että suomalaiset viljelijät ovat sitoutuneet sekä työhönsä ruuan tuottamisessa että hillitsemään ilmastonmuutosta ja sopeutumaan siihen. Marttila muistuttaa kuitenkin, että Suomen maatalous on kokonaisuus, jossa kasvinviljely ja kotieläintuotanto tarvitsevat toinen toisiaan. Suomessa globaali ruokakeskustelu ja oma maataloutemme ovat menneet sekaisin. Viljelijät kokevat julkisen ilmastokeskustelun etenkin lihan ja maidon osalta kohtuuttomana ja syyllistävänä varsinkin, kun ilman heitä ruoka loppuisi.

Maanviljelijät ja metsänomistajat vahvasti sitoutuneita ilmastonmuutoksen hillintään – syyllistävästä ilmapiiristä on edettävä kohti aitoja ratkaisuja24.9.2019 09:49:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC jakavat YK:n ilmastokokouksen huolen ja viestin siitä, että nykyinen ilmastotoimien tahti maailmalla ei ole riittävä. MTK:n ilmasto-ohjelma tähtää siihen, että Suomen maatalous on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tuottajajärjestöjen mukaan päättäjillä on varsin hyvää tietoa maatalouden päästölähteistä sekä metsien sitomasta hiilestä, muttei riittävää tietoa maaperän ja kasvuston hiilensidonnasta.

Viljelijät ja metsänomistajat veivät viestiä Suomessa vieraileville EU-maatalousministereille23.9.2019 11:17:45 EESTTiedote

EU-maiden maatalousministerit vierailivat 23.9.2019 maitotilalla Vihdissä. Maatilavierailulla ministerit tutustuivat mm. eläinten terveyteen ja hyvinvointiin, ilmastonmuutos- ja ympäristöasioihin, maatalouden digitalisaatioon sekä maatilayrityksen talouteen ja riskienhallintaan. Vierailua isännöivät Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Järjestöt viestivät ministereille, että maaseutumme elinkeinot ovat ratkaisu ilmasto- ja ympäristöhaasteisiin. Ministerit kokoontuvat 24.9.2019 epäviralliseen maatalousneuvoston kokoukseen Finlandia-talolle.

Nyt on ruusukaalin aika20.9.2019 10:03:11 EESTTiedote

Ruusukaali on vähitellen ottanut paikkansa monimuotoisen kaaliperheen jäsenenä. Se lisää Suomessakin suosiotaan joka vuosi, vaikka sen käyttö lähti liikkeelle olemattoman pienestä, yhdestä pikkukerästä per henkilö vuositasolla. Viimeistään nyt kotimaassa tuotettuna siihen on hyvä syy tutustua, jos sen on aiemmin ohittanut. Ruusukaalikausi on Suomessa parhaimmillaan. Kotimaisena lähiruokana ruusukaali piristää kasvisvalikoimia elo-syyskuun vaihteesta aina myöhäiseen syksyyn ja talveen saakka. Valtakunnallista ruusukaaliviikkoa vietetään viikolla 41 (7.–13.10.2019).