Kasvisten ensisadot valmistumassa

Kylmä alkukevät hidasti varhaisvihannesten kasvuun lähtöä niin, että ensisadot alkavat valmistua noin viikon verran tavanomaista myöhemmin. Runsaslumisuus suojasi talvehtivia kasveja, joskin jää puolestaan aiheutti joillekin kasveille tuhoa, eniten syysviljalle. * * * Ensimmäiset kasvisten taimet ja perunat päästiin istuttamaan maaliskuun lopulla. Harsojen avulla lämpöä saatiin lisätyksi maan pintaan useita asteita, ja kasvu lähti vauhtiin. Viljelijät suhtautuvat alkaneeseen satokauteen toiveikkaasti. Tosin tuotantokustannukset ovat nyt ennätyskorkealla polttoaineiden, siementen, taimien ja rahtikulujen hintojen nousun takia. Tämä tulee näkymään myös kuluttajahinnoissa.

Juhannusviikko aloittaa kauden

Juhannusviikko ja juhannusjuhla aloittavat varhaisvihannesten ja varhaisperunoiden pääsesongin. Tätä aikaisemmat kasvisesikoiset eli primöörit ja ensimmäiset neitsytperunat on saatu harsojen alta tunnelikasvatettuina tai lämmittämättömistä kasvihuoneista.

On ollut havaittavissa, että kotimaista varhaiskaalia odotetaan jo malttamattomina, yhtä hartaasti kuin konsanaan uusia perunoita. Avomaalta tätä ainutlaatuista herkkua päästään leikkaamaan kesäkuun puolivälin tienoilla. Siitä alkaen varhaiskaali nousee salaattiainesten ja kasvislisäkkeiden ykköskaartiin.

Retiisi, broccoliini ja moni muu

Niputetut sipulit ja porkkanat ovat jo kaupoissa. Myös alkukesän retiisiä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Nuoret retiisit maistuvat rapsakoilta dippikastikkeen kanssa ja niitä voi paahtaa uunissa.

Raikasta ja rapeaa jäävuorisalaattia valmistuu parasta aikaa avomaalta. Kotimaan jäävuorisalaatti poikkeaa edukseen, koska se on erityisen mehukasta ja maukasta. Lohkottuna sitä voi grillata. Uuden sadon kiinankaali, samoin kukka- ja parsakaali sekä broccoliini eli varsiparsakaali laajentavat ilahduttavasti kasvisvalikoimia.

Raparperia ja marjoja makeiksi herkuiksi

Jälkiruokiin ja leivonnaisiin alkukesä tuottaa runsaasti raparperia. Kotimaisia vadelmia ja mansikoitakin on jo päästy maistelemaan. Suomalaisen suven uusi, upea kasvis-, marja- ja perunakausi alkakoon! Juhlitaan alkavaa kasvukautta ja ollaan kotimaisesta sadosta ylpeitä.

Valtakunnallista varhaisvihannesten ja varhaisperunan teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (20. - 26.6.2022).

Lisätiedot: kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK ry, puh. 0400 544 728

Kesän herkkureseptejä

Pähkinäiset salaatinlohkot

1 kerä jäävuorisalaattia

1–2 dl saksan- tai cashewpähkinöitä
1 dl persiljaa tai minttua
¾ dl laadukasta oliivi- tai rypsiöljyä tai voisulaa
ripaus mustapippuria myllystä
3 keitettyä kananmunaa

Paahda ja rouhi pähkinät. Hienonna yrtit. Lisää öljyyn tai voisulaan pähkinärouhe ja mausteet.
Kuori ja lohko kananmunat.

Leikkaa salaatti lohkoiksi niin, että lohkot pysyvät kannastaan kiinni. Jos lohko meinaa hajota, kiinnitä se cocktailtikuilla.

Kuumenna salaattilohkot grillissä, kevyesti öljytyssä parilassa tai paistinpannussa.

Tarjoa salaattilohkot heti niin, että valelet päälle pähkinä-mausteseosta ja lisäät annoksiin kananmunanlohkoja ja persiljaa.

Katso myös: Avomaan salaattien aika on nyt - MTK

Kesäinen coleslaw

2 kotimaista varhaiskaalia (á 450 g)
sitruunan- tai limetinmehua
ripaus suolaa
1/2 nippua retiisejä tai pari kesäporkkanaa
muutama tuoreyrtin oksa, esim. minttua, persiljaa tai tilliä

Kastike
1 ½ dl kreikkalaista jugurttia
4–5 rkl laadukasta majoneesia
1 rkl sitruunan- tai limetinmehua
1 tl (dijonin)sinappia
mintun- tai persiljanlehtiä

Huuhtaise kaalit ja leikkaa neljään osaan. Leikkaa lohkot ohuiksi suikaleiksi ja siirrä kulhoon. Puserra joukkoon sitrusmehua ja ripauta suolaa. Sekoittele kahdella lusikalla nostellen.

Sekoita kastikkeen ainekset ja tarkista maku. Yhdistä kastike kaalisalaattiin ja siirrä colewslaw peitettynä jääkaappiin vetäytymään.

Lisää salaattiin huuhdottuja, suikaloituja retiisejä tai nippuporkkanoita.

Salaatti sopii oikeastaan kaiken kesäruuan kaveriksi: lihalle, kalalle, makkaralle, kasvisruualle ja erityisesti kaikelle grillatulle ja savustetulle ruualle. Oikein hyvältä salaatti maistuu sellaisenaankin välipalana.

Pirjon paras perunasalaatti

1 kg varhaisperunoita
1 nippu retiisejä
2 nippusipulia
2 maustekurkkua
2 rkl kapriksia

Kastike
6 rkl rypsiöljyä
2 rkl valkoviinietikkaa
1 rkl vettä
2 tl (dijonin)sinappia
1 tl hunajaa
1 valkosipulinkynsi
¼ tl mustapippuria myllystä
tuoretta ruohosipulia

Keitä varhaisperunat hyvin harjattuina suolalla maustetussa vedessä. Siirrä jäähtymään.

Mittaa kastikkeen aineet pieneen, kannelliseen lasitölkkiin. Lisää valkosipuli kuorittuna ja mikroteräraastimella raastettuna ja ravista ainekset sekaisin.

Huuhtele ja viipaloi retiisit. Ota myös pienet, virkeät naatit talteen. Huuhtele sipulit ja leikkaa vinottain viipaleiksi. Leikkaa kurkut pitkittäin neljään osaan ja paloittele.

Paloittele perunat kulhoon. Lisää joukkoon retiisi- ja sipuliviipaleet sekä kurkkupalaset ja kaprikset. Lisää salaattiin myös retiisinlehtiä.

Valele kastike salaattiseokseen ja kääntele varovasti kahdella lusikalla. Siirrä salaatti tarjoiluastiaan ja saksi pinnalle tuoretta ruohosipulia.

Anna salaatin vetäytyä jääkaapissa ennen tarjoamista. Toinen vaihtoehto on pilkkoa perunat heti lämpiminä, lisätä kastike ja muut ainekset mukaan ja syödä salaatti haaleana.

Ohjeet ja kuvat: Pirjo Toikkanen

Kuva: Pirjo Toikkanen

Pohjoismaisen ruuan juhlaa Emblassa – Suomella vahva edustus kilpailussa – voiton nappasivat Tanska, Norja ja Ruotsi21.6.2022 12:42:19 EEST | Tiedote

Parhaat pohjoismaisen ruokakulttuurin edustajat ja esiintuojat nappasivat Embla Food Awards -palkinnot Oslossa. Pohjoismaista ruokakulttuuria edustamaan matkasi edustajia jokaisesta pohjoismaasta. Kisa jakaantui seitsemään eri kategoriaan, joihin jokainen pohjoismaa toi omat edustajansa. Suomesta kisassa oli mukana seitsemän ammattilaista ja innovatiivista yrittäjää. Tänä vuonna osallistujia oli ennätysmäärä, eikä tasokkaasta Suomen edustuksesta huolimatta voitto irronnut tällä kertaa Suomelle. Katso Suomen edustajat ja esittelyt täällä: https://www.mtk.fi/-/embla

Kuka kantaa vastuun ruokaturvasta, huoltovarmuudesta ja maatalouden vihreästä siirtymästä? - AgriCordin yleiskokous 20.-21.6. Helsingissä17.6.2022 12:24:52 EEST | Kutsu

MTK ja Food and Forest Development Finland (FFD) isännöivät AgriCord Allianssin yleiskokousta 20.-21.6.2022 Helsingissä. Tilaisuus kokoaa yhteen 25 tuottajajärjestövaikuttajaa ja kehitysyhteistyöstä vastaavaa johtajaa eri puolilta maailmaa. AgriCord ja sen 12 jäsentä kanavoivat noin 80 miljoonaa euroa vuodessa maa- ja metsätalouden kehittämiseksi ja köyhyyden vähentämiseksi kehittyvissä maissa. Varat kanavoidaan tuottajajärjestöjen ja osuuskuntien kautta. Kokouksessa keskusteluun noussee rajusti nousseet tuotantokustannukset, jotka vaikuttavat jo viljelijöiden mahdollisuuksiin tuottaa ruokaa.

Ilmastoahdistuksesta ilmastomahdollisuuksiin -palkinto tuuloslaiselle Jari Eerolalle 17.6.2022 11:40:49 EEST | Tiedote

MTK Säätiö myönsi Jari Eerolalle, Setälä-Eerola Oy, Ilmastoahdistuksesta ilmastomahdollisuuksiin –palkinnon, 10 000 euroa. Tunnustus myönnettiin toiminnasta, jolla on erityisesti tuotu esille ja parannettu maaseudun elinkeinojen mahdollisuuksia tehdä hyvää ilmastotyötä edistäen samalla elinkeinojen ja niiden parissa toimivien ihmisten kokonaishyvinvointia ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Palkinto luovutettiin MTK:n liittokokouksessa 15.6.2022 Porissa.