Kasvisten osuus ostoskoreissa laskee – Prismoista ja S-marketeista hedelmiä ja vihanneksia alle eurolla

S-ryhmän myyntidatan mukaan kasvisten eli hedelmien, vihannesten, marjojen ja juuresten osuus asiakkaiden elintarvikeostoista laski loppuvuonna 2022. Alkuvuodesta 2022 elintarvikkeiden ostoista (kg) noin 17 % tuli hevi-tuotteista, elo-marraskuussa sama osuus oli noin 15 %. Alkuvuonna joka toisesta ostokuitista löytyi vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja juureksia ja loppuvuonna niitä löytyi noin 46 prosentista ostokuiteista.
Hedelmä- ja vihannestuotteiden kulutus on vähentynyt kaikissa asiakassegmenteissä. Suurimpia hevin kuluttajia ovat ruoanlaittoa harrastavat sekä vastuullisuutta arvostavat kuluttajat, jotka noudattavat usein kasvisruokavaliota tai fleksaavat eli syövät välillä kasvisruokia ja joskus sekaruokaa. Näillä kuluttajaryhmillä hevin osuus elintarvikkeista on ollut vajaa neljännes ja on syksyn aikana laskenut noin viidennekseen.
Pienintä osuus on lapsiperheiden asiakassegmenteissä sekä kuluttajilla, joille hinnalla on suuri merkitys. Näissä segmenteissä hevin osuus elintarvikeostoista kiloissa on ollut reilusti yli kymmenesosa ja loppuvuonna osuus on vähentynyt pari prosenttiyksikköä.
– Me suomalaiset emme ole aikaisemminkaan syöneet tarpeeksi kasviksia. Niiden väheneminen ruokalautasilta syksyn aikana yhä enemmän on huono suunta ja haluamme osaltamme yrittää muuttaa tätä. Kannustamme ihmisiä lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossaan auttamalla heitä löytämään hevi-osaston edulliset vaihtoehdot. Suositusten mukaanhan meidän pitäisi syödä vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä, hevi-tuotteiden myyntipäällikkö Katarina Vikman S-ryhmän päivittäistavarakaupasta kertoo.
Työtä kasvisten suosimisen eteen on S-ryhmässä tehty vuosia myös muun muassa Satokausi-konseptilla. Oman ruokakunnan hedelmien ja vihannesten kulutusta voi tarkastella S-mobiilissa. Sovelluksesta löytyy muun muassa ravintolaskuri, joka koosta ostosten ravintoarvot yhteen näkymään.
Edullisia aineksia välipaloihin ja helppoihin arkiruokiin
S-ryhmässä tahtotila on palauttaa kasvikset ihmisten ostoslistalle. Tammikuun toisella viikolla Prismoissa ja S-marketeissa alkaa Alle euron hevi -kampanja, jonka tuotteet maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale.
Prismoissa ja S-marketeissa nostetaan esiin esimerkiksi porkkanaa, parsakaalia, paprikaa, appelsiineja, päärynää tai kirsikkatomaatteja. Kampanjatuotteisiin on valittu monipuolisesti hedelmiä, kasviksia ja juureksia, jotka ovat suomalaisille tuttuja.
Joukosta löytyy välipalaksi sopivia tuotteita sekä aineksia edullisiin ja helppoihin arkiruokiin. Kampanjatuotteiden valintaan vaikuttaa myös se, mitä tuotteita on hyvin saatavilla.
– Tavoitteenamme on, että ihmiset huomaisivat, että hevi-osastolta voi myös sydäntalvella ja kohonneista hinnoista huolimatta löytää edullisia vaihtoehtoja. Toivon myös, että kampanja aidosti helpottaisi kasvisten valintaa ja innostaisi lisäämään niitä arkiruokaan, Vikman painottaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina Vikman, hevi-tuotteiden myyntipäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakauppa, katarina.vikman@sok.fi, 010 768 6020
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Pääsiäisen ykkösherkku on mämmi – nuorilla suklaa29.3.2023 08:20:54 EEST | Tiedote
S-ryhmä selvitti suosituimpia pääsiäisherkkuja sekä kyselytutkimuksella että edellisvuoden myyntidatasta. Tulos on selvä: pääsiäisen ykkösherkku on mämmi. Asiakkailta kysyttäessä selkeä kakkosherkku on suklaa, mutta viime vuoden pääsiäistä edeltävien viikkojen myynnin volyymia tarkastellessa mämmin ja suklaan väliin kiilaavat rahka ja lohi. Pääsiäisruoissa näkyy sukupolvieroa: vanhemmat ikäluokat vaalivat vahvemmin perinteisiä ruokia, nuoremmat kokeilevat myös uutta.
Paperittoman asioinnin valitsemisella suuri vaikutus: kuittipaperia säästyy satoja kilometrejä kuukaudessa27.3.2023 08:01:09 EEST | Tiedote
Ranskassa automaattisesti tulostettavat paperikuitit ovat pian historiaa. Myös Suomessa yhä useampi asiakas valitsee sähköisen kuitin paperikuitin sijaan tai sen lisäksi, S-ryhmän asiakasdatasta selviää.
S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on julkaistu: ”Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa pidemmälle”23.3.2023 14:09:47 EET | Tiedote
Huoltovarmuus, huoli toimeentulosta ja energiakriisi leimasivat poikkeuksellista vuotta 2022. Samalla S-ryhmä jatkoi vastuullisuusohjelmansa pitkän aikavälin tavoitteiden edistämistä. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on nyt julkaistu.
Suomalaiset arvioivat S-ryhmän ketjuineen jälleen alojensa vastuullisimmiksi brändeiksi21.3.2023 12:33:43 EET | Tiedote
S-ryhmä ja sen ketjubrändit pärjäsivät hienosti Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Kun suomalaisilta kysytään, S-ryhmä koetaan vastuullisimmaksi brändiksi kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä ja myös ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki äänestettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan. Vuosittainen Sustainable Brand Index on Euroopan laajin kuluttajien vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus.
Nyt laskee ruoan hinta – S-ryhmän myymälöissä uudet halvemmat hinnat lähes 400 Xtra-tuotteelle21.3.2023 08:00:08 EET | Tiedote
Ruoan hinnan nousu on koskettanut suomalaisia ja moni on joutunut muuttamaan ostokäyttäytymistään säästääkseen arkisissa ruokamenoissa. S-ryhmä haluaa tiukassakin taloustilanteessa mahdollistaa asiakasomistajilleen mahdollisimman edullisen ostoskorin, ja tässä kaupan omilla merkeillä on tärkeä rooli. Huomisesta alkaen kaikkien lähes neljännsadan jo ennestään edullisen Xtra-tuotteen hintaa lasketaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme