Kasvu Open seuloo Suomesta juhlavuoden kunniaksi 100 kasvuhaluisinta yritystä

Pk-yritysten kasvun sparrausohjelma Kasvu Open haluaa tarjota ennätysmäärän yrityksille maksutonta sparrausta tänä vuonna. Haettavana on nyt 25 eri toimialoille tai alueille suunnattua kasvuohjelmaa, joissa yritysten kasvusuunnitelmia haastavat ja tukevat eri alojen asiantuntijat.

Täysin uusia kasvuohjelmia ovat mm. liikenteeseen, matkailuun, myyntiin ja markkinointiin, elintarvikealaan ja maaseudulla toimivaan yrittäjyyteen liittyvät Kasvupolut. Mukana on myös alueellisia kasvuohjelmia Lapista pääkaupunkiseudulle ja Pohjanmaalta Etelä-Karjalaan.

Kullekin Kasvupolulle valitaan 15 yritystä, joista edelleen kaksi lupaavinta etenee kohti valtakunnallista finaalia. Kaiken kaikkiaan tavoitteena on sparrata 450 yritystä, joista finaalivaiheeseen valikoituu 100, Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

“Haluamme tuoda sparrauksen mahdollisimman monen suomalaisen yrityksen ulottuville. Pk-yritykset ovat tulevaisuuden tärkeimpiä työllistäjiä, ja Kasvu Openiakin enemmän niitä tarvitsee koko Suomi”, Kasvu Open -johtaja Uljas Valkeinen sanoo.

Kasvu Openin kohderyhmää ovat erityisesti jo toimintansa vakiinnuttaneet Start Again -yritykset, mutta myös startupit.

“Koska olimme pieni tiimi, ulkopuolisten näkemysten, inspiraation ja verkostojen hakemisen merkitys kasvoi. Saimme Kasvu Openissa kaiken tämän, ja paljon muutakin. Sparrauksissa meille esitettiin hyviä kysymyksiä, saimme sijoittajia, asiakkaita, uuden pankin, menestystä, rohkaisua ja julkisuutta”, toimitusjohtaja Mervi Heinaro Flexound Systems Oy:stä sanoo.

Flexound Systems voitti viime vuonna Pääkaupunkiseudun Kasvupolun, sai kunniamaininnan Kasvu Openin valtakunnallisessa finaalissa ja keräsi hiljattain liki miljoona euroa enkelisijoittajilta.

Noin 200 yhteistyökumppania, yli tuhat sparraajaa

Kasvu Open pyörii noin 200 alueellisen ja valtakunnallisen yhteistyökumppanin tuella. Yhteistyökumppaneissa on rahoituslaitoksia, erilaisia asiantuntijaorganisaatioita, korkeakouluja, yrityskehittäjiä ja yrityksiä, joiden asiantuntijat toimivat modernilla talkoohengellä myös yritysten sparraajina eli mylläreinä prosessissa. Mylläreitä on Kasvu Openin verkostossa tänä vuonna yli tuhat.

“Olemme mukana tässä kansanliikkeessä, koska kasvuyritykset ovat niin tärkeitä. Olemme saaneet matkan varrella havaita, että Born Global -ajattelu lisääntyy koko ajan. Etenkin nuoremman sukupolven asenne on se, että tähdätään suoraan globaaleille markkinoille”, Finnveran liiketoimintajohtaja Katja Keitaanniemi sanoo.

Nordea puolestaan on jo neljättä vuotta Kasvu Openin kumppanina, ja nyt tähän saakka suurimmalla panostuksellaan.

“Toimintamme ylipäätään on fokusoitunut kasvuyritysten tukemiseen, sillä perustimme oman kasvuyritysyksikön sen lisäksi, että lisäämme paukkujamme Kasvu Openissa. Tämä näkyy esimerkiksi siten, että kentällä olevat myllärimme ovat entistä kokeneempia”, Nordean varatoimitusjohtaja ja pk-yrityksistä vastaava liiketoimintajohtaja Sampsa Laine kertoo.

Sparrauksiin eli Kiitoratapäiviin tilojaan tarjoaa Technopolis.

"En yleensä ehdi käyttää aikaa tämäntyyppiseen toimintaan, mutta Kasvu Openiin sitä mielestäni kannattaa käyttää. Konsepti on loistava, kasvanut aidosti valtakunnalliseksi eikä yksikään toinen hanke tue kasvua yhtä pitkäjänteisesti," toimitusjohtaja Keith Silverang summaa.

Haku käynnissä

Haku eri kasvuohjelmiin on käynnissä. Yritys hakee mukaan täyttämällä hakulomakkeen verkossa. Kasvupoluittain kootut tuomaristot valitsevat hakijoista 15 kuhunkin kasvuohjelmaan. Valintakriteerejä ovat mm. liikeidean skaalautuvuus, erottuvuus ja kyky vaikuttaa markkinaansa, kansainvälitysmispotentiaali ja tiimin uskottavuus. Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan pääosin kahtena päivänä. Tällöin eri alojen (kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Kasvupolun tuomaristo valitsee lopuksi kaksi parasta yritystä, jotka etenevät 25.-26.10.2017 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin. Karnevaalissa valitaan Suomen lupaavimmat kasvuyritykset Start Again- ja Startup -sarjoissa.

Uljas Valkeinen, Kasvu Open -johtaja, p. 050 5688555 uljas.valkeinen@kasvuopen.fi

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2017 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2017, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvu Openin mahdollistavat valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Sitra, Team Finland, Isku, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Avance/Johtamiskoulutus, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut, Keski-Suomen Liitto sekä joukko alueellisia kumppaneita.