Kasvua yrityskaupoilla - nämä yritykset valittiin kasvuohjelmaan

Kohti Yrityskauppaa -kasvuohjelmaan on valittu eri puolilta Suomea 30 yritystä, joilla on eniten potentiaalia kasvaa yrityskaupan kautta. Hakijoita oli kaikkiaan 68. Yksi valituista, ohjelmistoyritys Softability Group, hakee yrityskaupasta ratkaisua mm. rekrytointihaasteisiin. Kohti Yrityskauppaa -Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät kasvusuunnitelmansa perusteella jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat OptimeSys Group Oy ja Irti Maasta Oy Espoosta, Ovikas Oy ja Softability Group Oy Vantaalta, Enersense International Oy Porista, Raikastamo Oy, Ikkunanpesu.com, Bemax Oy / Vaihtoautomaa, Planeetta Internet Oy ja Kuluvaaka Oy Helsingistä, Flexbright Oy, Fintex-Tetrakem Oy ja Edututor Oy Kangasalalta, Kirjakaari Oy Jyväskylästä, Arjasmaa Yhtiöt Oy Raisiosta, Löfs Ab Oy Luodolta, Bonum/Roslund&Roslund Oy Lappeenrannasta, Holetec Industrial Oy Orivedeltä, Vammalan Seurahuone Oy Sastamalasta, Stolt Consulting Oy Hämeenlinnasta, FinnCow Oy/Ltd Turusta, GasOne Oy Naantalista, Inspector Sec Oy ja MedKit FInland Oy Oulusta, Liepuskan Herkkupaja Oy Nilsiästä, Valoram Oy Tampereelta, Arctic Lifestyle Rovaniemeltä sekä Epira Oy Karstulasta. Kaksi valituista ei halua julkistaa osallistumistaan tässä vaiheessa.

Yritysten liikeideat liittyvät esimerkiksi rakennushankkeiden projektinhallintaan, verkkokauppaan, ohjelmistosuunnitteluun, kustantamiseen, kiipeilyyn, tietoturvaan, alihankintakoneistukseen, majoitus- ja ravitsemustoimintaan, terveydenhuollon tavaranhankintaan, sisäilman laadun parantamiseen ja lehmien rehun valmistukseen.

Tuomariston mukaan ensimmäiset 10-12 yritystä kummallekin polulle valikoituivat helposti ja valitut edustavat toimialakenttää monipuolisesti. Suomen Yrittäjien valtakunnallisen omistajavaihdoshankkeen projektipäällikkö Mika Haavisto pitää Kohti Yrityskauppaa -Kasvupolkua myös herättelytoimena.

“Tällä halutaan havahduttaa yrittäjiä ajattelemaan, että oma yritys saattaisi olla kiinnostava kauppatavara.”

Tuomaristoon kuuluvat Haaviston lisäksi Nordean kasvuyritysyksikön vetäjä Vesa Riihimäki, asiakkuusjohtaja Antti Liimatainen Tietoakseli Oy:stä, Finnveran Sisä-Suomen yksikön aluejohtaja Juha Ketola, partneri Sampsa Kataja Eversheds Oy:stä, sijoitusjohtaja Miikka Laine Panostaja Oyj:stä, toimitusjohtaja Juha Rantanen Suomen Yrityskaupat Oy:stä sekä Varman yritysasiakkuuksien johtaja Mika Mäkinen.

Työvoimaa yritysoston kautta

Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on vantaalainen ohjelmistoyritys Softability Group, jolla on kaksi selkeää syytä hakea kasvua yrityskaupan kautta.

“It-alalla on haasteena löytää osaajia perusrekrytoinnin kautta, joten yritysoston kautta voisimme vastata jatkuvaan työvoimatarpeeseemme. Toisekseen meillä on uutena, voimakkaassa kasvussa olevana palveluna tehostetun todellisuuden ratkaisut, joihin haemme osaavaa kumppania”, toimitusjohtaja Janne Repo kertoo.

Repo sanoo hakevansa sparrausta yrityskauppaprosessiin, koska se on hänelle kohtuullisen tuntematon alue.

“Itselläni on tekninen tausta ja vaikka kokemusta ohjelmistoyrityksen johtamisesta onkin jo kertynyt roppakaupalla, niin yrityskauppaan liittyvät asiat ovat minulle vielä hieman vieraita.”

Softability tavoittelee nyt noin 15 prosentin vuosittaista kasvua ja työllistää tällä hetkellä 50 työntekijää. Repo arvelee työntekijöiden määrän kasvavan vuoden loppuun mennessä noin kuuteenkymmeneen.

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan Valmistaudu yrityskauppaan -ryhmässä 4.4. ja 3.5. sekä Kasvua yritysostoilla -ryhmässä 5.4. ja 4.5. Tällöin eri alojen (esimerkiksi yrityskauppa, juridiikka, hallitustyö, rahoitus, talous, strategia, arvon määritys, myynti, kasvu) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä kehittämään omaa kasvustrategiaansa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Tuomaristo valitsee semifinaaleissa 29.5. ja 5.6. kummastakin kategoriasta kaksi parasta yritystä, jotka etenevät lokakuussa 2017 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Mika Haavisto, p. 09 2292 2989 mika.haavisto@yrittajat.fi
Janne Repo, toimitusjohtaja Softability Group Oy, p. 040 550 8280, janne.repo@softability.fi
Satu Haka, Kasvupolun fasilitoija, Kasvun Roihu Oy*, p, 050 3048779 satu.haka@roihu.com

Kasvu Open auttaa suomalaisia kasvunnälkäisiä pk-yrityksiä kasvamaan yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Vuonna 2017 tavoitteena on antaa maksutta sparrausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2017, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Finnvera, Nordea, Suomen Yrittäjät, Suomen Yrityskaupat, Varma, Panostaja, Tietoakseli ja Eversheds sekä valtakunnalliset kumppanit Nordea, Finnvera, Technopolis, Varma, If, Sitra, Team Finland, Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Avance/Johtamiskoulutus, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän kaupunki, Jyväskylän Messut ja Keski-Suomen Liitto.
-------------------------
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jykes Oy ja Aava&Bang Oy.