Kasvua yrityskaupoilla - nämä yritykset valittiin sparraukseen

Kohti Yrityskauppaa -kasvuohjelmaan on valittu eri puolilta Suomea 15 yritystä, joilla on eniten potentiaalia kasvaa yrityskaupan kautta. Hakijoita oli kaikkiaan 34. Yksi valituista, kuopiolainen Merplast Oyj, hakee yrityskaupasta ratkaisua vauhdikkaampaan kasvuun. Kohti Yrityskauppaa -Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät kasvusuunnitelmansa perusteella jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat GreenStreet Oy Helsingistä, CWP Coloured Wood Products Oy Imatralta, Emergence Oy Espoosta, Fidescon Oy ja Verkkoasema Oy Oulusta, Kaakon Kuntohoito Oy Virolahdelta, KBA Finland Oy Sipoosta, Keskisen Mylly Oy Vilppulasta, Merplast Oyj ja SwanMedica Oy Kuopiosta sekä Ruukin Turvallisuuspalvelut Siikajoelta. Näiden lisäksi 4 yritystä ei halunnut nimeään julkisuuteen.

Mukaan valittujen yritysten liikeideat liittyvät mm. IoT-ratkaisuihin, digitalisointiin eri toimialoilla, koivuviilun läpivärjäämiseen, erikoiskoneiden valmistukseen, elintarvikkeiden valmistukseen, terveys- ja hyvinvointipalveluihin, paperi- ja kartonkituotteiden valmistukseen sekä koulutukseen.

Tuomaristossa mukana olleen valtakunnallisen Omistajanvaihdosfoorumin sihteeri Mika Haavisto on ilahtunut hakijoiden määrästä tässä Yrityskauppaan valmentavassa Kasvu Open -ohjelmassa. Hän kannustaa yrityksiä keskittymään kasvuun ja yrityksen arvon kehittämiseen, vaikkei yrityskauppa, osto tai myynti, olisikaan juuri nyt ajankohtainen. Yrityksen arvon kehittäminen kannattaa aina.

“Saimme valita yritykset Kasvupolun sparraukseen isosta joukosta ja on hienoa huomata, miten pienemmätkin yritykset näkevät yrityskaupan vaihtoehtona kasvaa. Mukana on myös niitä, jotka haluavat kasvattaa yrityksen arvoa ja suunnittelevat yrityksensä myymistä”, Haavisto korostaa.

Haaviston lisäksi tuomaristoon kuuluivat Kimmo Hyvärinen Fenniasta, Iiro Korander Nordeasta, Juha Rantanen Suomen Yrityskaupoista, Mikko Tolvanen Fenno Law:lta, Aki Niinistö Danske Bankista sekä Juha Ketola Finnverasta.

Vauhtia kasvuun yrityskaupoilla

Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on kuopiolainen yritysten ensiapuvalmiuteen keskittynyt Merplast Oyj, jonka tavoitteena on vauhdittaa kasvuaan yrityskauppojen avulla. Yrityksen perustaja Marko Parviainen haluaa kasvattaa yrityksen reilusti isommaksi.

“Ensiapuvälineitä ja -koulutuksia tarjoavia yrityksiä on alalla paljon, mutta pääsääntöisesti ne ovat hyvin pieniä. Me olemme tietoisesti konseptoineet palvelumallimme asiakaslähtöiseksi ja hyödynnämme digitaalisia työkaluja. Kasvumme on ollut viime aikoina 30 prosentin luokkaa, johon haemme nyt lisää vauhtia”, sanoo Parviainen.

Kasvua Merplast tavoittelee niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Kasvupolun asiantuntijoilta Parviainen toivoo apua yritysjärjestelyiden eri vaiheisiin.

“Kaikki kokemukset ja uudet näkökulmat ovat tervetulleita. Asiantuntijajoukko on kokenutta kaartia. Yritysjärjestelyiden lisäksi kehittämisideoita tulee varmasti myös meidän konseptin kehittämiseen”.

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 14.3. ja 11.4. Espoossa. Tällöin eri alojen (yrityskauppa, juridiikka, hallitustyö, rahoitus, talous, strategia, arvon määritys, myynti, kasvu) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin tavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa 10 mylläriä 45 minuutin luottamuksellisissa tapaamisissa. Kasvupolun voittajat julkistetaan Kasvajat Kiertueen yhteydessä Helsingissä 28.5. Voittajat etenevät jatkosparrauksiin ja lokakuussa 23.-24.10.2019 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Lisätietoja:

Satu Haka, Kasvu Open -fasilitoija, p. 050 3048779 satu.haka@roihu.com*
Mika Haavisto, Omistajanvaihdosfoorumi, p. 050 550 1993, mika.haavisto@yrittajat.fi
Marko Parviainen, toimitusjohtaja, Merplast Oyj, p. 010 279 2601, marko.parviainen@merplast.fi

Lutakonaukio 7

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuoden 2019 aikana noin 400 yrityksen kasvusuunnitelmaa sparrataan yli tuhannen asiantuntijan voimin 24 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2019, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.

Kohti Yrityskauppaa - Kasvupolun mahdollistaa valtakunnallinen yhteishanke Omistajanvaihdosfoorumi, jossa haetaan uusia keinoja omistajanvaihdosten edistämiseen. Hankkeen kumppaneina toimivat Työ- ja elinkeinoministeriö, Finnvera, Suomen Yrittäjät, Suomen Yrityskaupat, Elinkeinoelämän keskusliitto, Suomen Yrityskummit, Nordea, Danske Bank, Suomen Uusyrityskeskukset, Seudulliset kehittämisyhtiöt SEKES, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Fennia, Elo, Keskuskauppakamari ja Business Finland. Hankkeen rahoittajien lisäksi kiertueen kumppanina toimii myös asianajotoimisto Fennolaw. Kasvu Openin valtakunnalliset kumppanit ovat Nordea, Finnvera, Technopolis, TT-säätiö, MarkkinointiAkatemia MAK, Varma, BusinessJKL, Keski-Suomen Liitto, Innovestor, Kiteen kaupunki, KPMG, Grano, Laukaan kunta, Lombard International Assurance, Vauraus, Isku ja Suomen Yrittäjät.

*Kasvun Roihu Oy on Kasvu Open -tapahtumien valtuutettu järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Aava & Bang Oy.

Uusiutuva metsä ja maaseutu Kasvupolku®: Voittajaksi valittiin Lunawood Oy21.3.2019 18:37:30 EETTiedote

Uusiutuva metsä ja maaseutu Kasvupolun lupaavimmaksi kasvajaksi on valittu lahtelainen Lunawood Oy. Kunniamaininnan saivat Suomen Agrometsä Oy, Suomen Konesiirot Oy ja Kiteen Mato ja Multa. Yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin, 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Finalistijoukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa Kasvu Open Karnevaalissa. Tapahtuma järjestetään 23.-24.10.2019 Jyväskylässä.

Älykkäiden kaupunkiratkaisujen kasvukykyisimmät yritykset valittu8.3.2019 03:00:00 EETTiedote

Toisen kerran järjestettävään yritysten kasvuohjelmaan Smart City -Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaalisinta yritystä 52 hakemuksen joukosta. Yksi Kasvupolulle mukaan valituista on ylöjärveläinen Lehtovuori Oy, jonka tavoittelee voimakasta kasvua kansainvälisiltä markkinoilta. Smart City -Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.