”Kasvuvauhti lyö kaikki ennätykset” – Joulumyynti verkossa helposti tuplaantumassa: Jo Black Weekin verkkomyynti kasvoi 66%

Joulumyynti verkossa on ainakin tuplaantumassa, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski Black Weekin verkkomyyntidatan perusteella.

Lehdistötiedote 2.12.2020

Verkkokauppiaat tekevät ennätystulosta ja logistiikkatoimittajat saavat venyä huippusuorituksiin tänä jouluna. Tätä ennakoivat Black Weekin verkkokaupan myyntiluvut ajalta 24.11.-30.11.

”Black Weekin myynnin paino oli vielä kivijalassa, mutta verkkokaupan kasvu tilausmäärissä kipusi silti jo lähelle 70 prosenttia. Joulukaupan kasvu verkossa olisi varmasti muutenkin vähintään tätä luokkaa, mutta uusi vakava koronapiikki on nostamassa sen vielä ihan eri tasolle”, taustoittaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.

Ennätykset paukkuvat: ”Asiakkaiden hyvä olla ajoissa liikkeellä”

Vilkkaan keräämät yli 2000 suomalaisen verkkokaupan lähes reaaliaikaiset tiedot ovat kattavin aineisto Suomen verkkokaupasta. Korkiakosken ennusteilla on siksi vissi pohja.

”Joulumyynti verkossa on helposti tuplaantumassa. Suurempikin kasvu on mahdollinen. Tiukentuvat koronarajoitukset eivät ehtineet vielä merkittävästi vaikuttaa Black Weekin myyntiin ja silti sen verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat 66%, tarkalleen ottaen. Nyt kun korona pitää ihmiset joulun alla kotona entistä enemmän, niin kyllä kasvuvauhti lyö kaikki ennätykset”, arvioi Korkiakoski.

Logistiikkatoimittajat ovat helisemässä, kun paketteja on tulossa jouluksi liikenteeseen ainakin kaksinkertainen määrä viime vuoteen verrattuna.

”Onhan tämä melkoinen haaste koko verkkokaupan logistiikalle. Vaikka logistiikkatoimittajat ovat varmasti osanneet varautua toimitusruuhkiin, niin kyllä asiakkaiden on hyvä olla ajoissa liikkeellä. Kotimaisiin verkkokauppiaisiin kannattaa tässä kohtaan luottaa, korona on aika lailla sekoittanut logistiikkaa maailmalla”, puntaroi Korkiakoski.

Samalla kun tilausmäärät kasvavat valtoimenaan, keskimääräisen kertaostoksen määrä on pienentynyt.

”Euromääräisesti Black Weekin myynti kasvoi 29% viime vuodesta. Myyntiä on siis reippaasti enemmän kappalemäärissä, mutta säästäminen näkyy ostoskorien koossa, joka on pudonnut melkein neljänneksen viime vuodesta. Oikeastaan hyvin looginen kehitys tähän omituiseen vuoteen nähden kaiken kaikkiaan”, summaa Korkiakoski.

Ennätyskasvu myös kotimaisen kaupan ja työn hyväksi: #pelastetaankauppa

Korkiakoski pystyy laskemaan jo koko vuodellekin ennakkoarvion verkkokaupan kasvusta. Arvioon liittyy vahva toive suomalaisille kuluttajille, kotimaisen #pelastetaankauppa-kampanjan hengessä.

”Varovainen arviomme tähänastisen datan ja kokonaistilanteen perusteella on 65 prosentin kasvu tilausmäärissä. Koko vuoden euromääräinen kasvu verkkomyynnille on näillä tiedoin arvioituna noin 25 prosenttia. Ja toiveemme on, että kun koko koronakriisin ajan olemme koettaneet pitää kotimaisen verkkokaupan ja kotimaisen työn puolta, niin ihmiset nyt ostaisivat suomalaista ja suomalaisista verkkokaupoista.”

”Yli 500 kivijalkakauppiasta ja yrittäjää saatiin pelastettua koronalta mukaan verkkokauppaan #pelastetaankauppa-kampanjan avulla. Nyt meillä kaikilla on tilaisuus tehdä toisillemme, itsellemme ja koko Suomelle vielä suuri palvelus: annetaan joulun myötä lahja Suomelle ostamalla suomalaista”, vetoaa Korkiakoskia #pelastetaankauppa-kampanjan johtohahmona.

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi

www.pelastetaankauppa.fi

”Iso kisa siirtyi verkkoon” – Verkkokauppa ajaa ohi perinteisen 2025 ennakoi verkkokauppaindeksi, Matkahuolto varautuu jo jättikasvuun8.1.2021 08:00:00 EETTiedote

”Hämeenkatu hehkumaan”: Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi – Tukena pormestari, kauppakamari ja valtuutetut21.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Suomessa lähes 40% verkkokauppiaista miettii palvelun vaihtoa – satojen miljardien maksupalvelumarkkina myllertää maailmalla23.11.2020 14:03:55 EETTiedote

Joulumyynti verkossa räjähtämässä! ”Korona ja käyttämättömät rahat luomassa kulutusjuhlan verkkoon”, arvioi ETLA:n Kangasharju8.10.2020 11:30:00 EESTTiedote

Verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat heinä-syyskuussa lähes 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava verkkokauppaindeksi. ”Indeksi ennakoi kaikkiaan hurjaa kasvua joulumyyntiin verkossa”, tiivistää indeksiä julkaisevan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Koronan takia on syntynyt patoutunutta kysyntää, kun ei ole voitu kuluttaa esimerkiksi matkoihin. Verkkomyynnin miljardibuumi voi näkyä jopa kauppataseessa saakka”, arvioi ETLA:n toimitusjohtaja Aki Kangasharju.

”Verkkokauppa pelasti ja antoi uskallusta kasvuun” – Yli 500 yritystä verkkoon taikonut #pelastetaankauppa-kampanja ehdolla EU-palkintoon1.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Korona iski Suomeen runsaat puoli vuotta sitten ennenkokemattomalla voimalla. #pelastetaankauppa-kampanja syntyi ennätysvauhtia auttamaan kivijalkakauppiaita ja muita korona-ahdinkoon ajautuneita yrityksiä. ”Yli 500 verkkoon ilmaiseksi pelastettua yritystä ja lähes 1300 yritystä #pelastetaankauppa-portaalissa on melkoinen saavutus”, toteaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. #pelastetaankauppa-kampanja on nyt ehdolla EU:n solidaarisuuspalkinnon saajaksi ansioista koronahaittojen torjumisessa.

”Amazon-herätys on todellakin tarpeen” – EU:n selvitettävä Amazonin vaikutukset Suomeen”, perää #pelastetaankauppa-kampanja8.9.2020 00:01:00 EESTTiedote

Suomalaisten yrittäjien, kaupan ja kuluttajien asema on turvattava Amazonin varalta, peräänkuuluttaa #pelastetaankauppa-kampanja. ”Amazon tarjoaa myös mahdollisuuksia, mutta kielteisistä vaikutuksista on saatava pian parempi ymmärrys”, painottaa suomalaisia verkkokauppoja edustavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. On erittäin arvokasta, jos EU voi tuottaa Suomelle lisätietoa ja ehdotuksia suuren digiuudistuksensa yhteydessä, arvioi Korkiakoski. Tärkeä EU-digikuuleminen umpeutuu tänään.