”Kasvuvauhti lyö kaikki ennätykset” – Joulumyynti verkossa helposti tuplaantumassa: Jo Black Weekin verkkomyynti kasvoi 66%
Lehdistötiedote 2.12.2020
Verkkokauppiaat tekevät ennätystulosta ja logistiikkatoimittajat saavat venyä huippusuorituksiin tänä jouluna. Tätä ennakoivat Black Weekin verkkokaupan myyntiluvut ajalta 24.11.-30.11.
”Black Weekin myynnin paino oli vielä kivijalassa, mutta verkkokaupan kasvu tilausmäärissä kipusi silti jo lähelle 70 prosenttia. Joulukaupan kasvu verkossa olisi varmasti muutenkin vähintään tätä luokkaa, mutta uusi vakava koronapiikki on nostamassa sen vielä ihan eri tasolle”, taustoittaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
Ennätykset paukkuvat: ”Asiakkaiden hyvä olla ajoissa liikkeellä”
Vilkkaan keräämät yli 2000 suomalaisen verkkokaupan lähes reaaliaikaiset tiedot ovat kattavin aineisto Suomen verkkokaupasta. Korkiakosken ennusteilla on siksi vissi pohja.
”Joulumyynti verkossa on helposti tuplaantumassa. Suurempikin kasvu on mahdollinen. Tiukentuvat koronarajoitukset eivät ehtineet vielä merkittävästi vaikuttaa Black Weekin myyntiin ja silti sen verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat 66%, tarkalleen ottaen. Nyt kun korona pitää ihmiset joulun alla kotona entistä enemmän, niin kyllä kasvuvauhti lyö kaikki ennätykset”, arvioi Korkiakoski.
Logistiikkatoimittajat ovat helisemässä, kun paketteja on tulossa jouluksi liikenteeseen ainakin kaksinkertainen määrä viime vuoteen verrattuna.
”Onhan tämä melkoinen haaste koko verkkokaupan logistiikalle. Vaikka logistiikkatoimittajat ovat varmasti osanneet varautua toimitusruuhkiin, niin kyllä asiakkaiden on hyvä olla ajoissa liikkeellä. Kotimaisiin verkkokauppiaisiin kannattaa tässä kohtaan luottaa, korona on aika lailla sekoittanut logistiikkaa maailmalla”, puntaroi Korkiakoski.
Samalla kun tilausmäärät kasvavat valtoimenaan, keskimääräisen kertaostoksen määrä on pienentynyt.
”Euromääräisesti Black Weekin myynti kasvoi 29% viime vuodesta. Myyntiä on siis reippaasti enemmän kappalemäärissä, mutta säästäminen näkyy ostoskorien koossa, joka on pudonnut melkein neljänneksen viime vuodesta. Oikeastaan hyvin looginen kehitys tähän omituiseen vuoteen nähden kaiken kaikkiaan”, summaa Korkiakoski.
Ennätyskasvu myös kotimaisen kaupan ja työn hyväksi: #pelastetaankauppa
Korkiakoski pystyy laskemaan jo koko vuodellekin ennakkoarvion verkkokaupan kasvusta. Arvioon liittyy vahva toive suomalaisille kuluttajille, kotimaisen #pelastetaankauppa-kampanjan hengessä.
”Varovainen arviomme tähänastisen datan ja kokonaistilanteen perusteella on 65 prosentin kasvu tilausmäärissä. Koko vuoden euromääräinen kasvu verkkomyynnille on näillä tiedoin arvioituna noin 25 prosenttia. Ja toiveemme on, että kun koko koronakriisin ajan olemme koettaneet pitää kotimaisen verkkokaupan ja kotimaisen työn puolta, niin ihmiset nyt ostaisivat suomalaista ja suomalaisista verkkokaupoista.”
”Yli 500 kivijalkakauppiasta ja yrittäjää saatiin pelastettua koronalta mukaan verkkokauppaan #pelastetaankauppa-kampanjan avulla. Nyt meillä kaikilla on tilaisuus tehdä toisillemme, itsellemme ja koko Suomelle vielä suuri palvelus: annetaan joulun myötä lahja Suomelle ostamalla suomalaista”, vetoaa Korkiakoskia #pelastetaankauppa-kampanjan johtohahmona.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote
Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”
”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote
Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.
Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote
Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.
Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote
Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.
”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme