Katsaus vuoteen 2021: Pankkisektori vakaalla ja terveellä pohjalla – vakuutusyhtiöillä hyvä vuosi

Finanssiala ry on julkaissut katsaukset sekä vakuutusyhtiöiden että pankkien vuoteen 2021. Vakuutusyhtiöiden maksutulo kasvoi 13 prosenttia ja oli 26,2 miljardia euroa. Vakuutusyhtiöiden sijoitusten tuotto oli muikea 13,7 prosenttia. Pankkisektorin vakavaraisuus säilyi eurooppalaista keskitasoa vahvempana. Pankkien keskimääräinen ydinvakavaraisuussuhde oli 17,8 prosenttia ja kokonaisvakavaraisuussuhde 21,4 prosenttia.

Vakavaraisuudella mitattuna suomalaiset pankit ovat hoitaneet asiansa ensiluokkaisen hyvin – tämän osoittavat kesällä 2021 julkaistut pankkien stressitestien tulokset. Terveellä pohjalla oleva pankkisektori voi kriisin yllättäessä tarjota asiakkailleen lainanhoitoon joustoja ja tukea heitä muillakin tavoilla, mikä hyödyttää suoraan reaalitaloutta.

Pitkittynyt koronapandemia aiheutti epävarmuutta vuonna 2021, mutta samanaikaisesti maailmantalous elpyi muun muassa mittavan elvytyksen sekä patoutuneen kysynnän purkautumisen ansiosta. Monia muita toimialoja hyydyttäneen pandemian aikana asuntomarkkinat ovat käyneet vilkkaina ja pankit ovat jatkaneet kotitalouksien luotottamista normaaliin tapaan.

”Luototuksen jatkuminen on tärkeää muun muassa etätyön suosion kasvun sekä työvoiman liikkuvuuden kannalta. Myös kevyt rahapolitiikka, kotitalouksille kertyneet säästöt sekä sijoitusten arvon nousu ovat mahdollistaneet monelle kotitaloudelle uuden asunnon hankkimisen”, sanoo Pankkivuosi-katsauksen laatinut Finanssiala ry:n asiantuntija Jussi Kettunen.

Kettunen korostaa, että on tärkeää säilyttää pankkien edellytykset harjoittaa kannattavaa liiketoimintaa ja kannustimet kehittää uusia palveluita ja toimintoja.

”Suomen pankkisektorin rooli talouden siirtymässä kohti hiilineutraalia tulevaisuutta on merkittävä investointien rahoittajana. Tätä roolia ei tule väheksyä.”

Vakuutusyhtiöille muikeat sijoitustuotot

Elpynyt maailmantalous ja parantunut työllisyys kasvattivat myös vakuutusyhtiöiden maksutuloa. Vuonna 2021 vakuutusyhtiöiden yhteenlaskettu maksutulo kasvoi 13 prosenttia 26,2 miljardiin euroon. Sijoitusmarkkinoilla vuosi oli ennätysmäisen hyvä. Osakesijoituksista vakuutusyhtiöt saivat 28 prosentin tuoton, mikä nosti koko sijoitusomaisuuden nettotuoton liki 14 prosenttiin. Korvauksia ja eläkkeitä yhtiöt maksoivat 24,2 miljardia euroa. Kasvua oli 1 prosentti.

”Etenkin työeläkevakuutusyhtiöillä korkeat sijoitustuotot vahvistavat tulosta ja sitä kautta myös vakavaraisuutta. Kaiken kaikkiaan voi sanoa, että vuosi 2021 oli vakuutusyhtiöille lukujen perusteella erinomainen”, toteaa Vakuutusvuosi-katsauksen laatinut Finanssiala ry:n analyytikko Kimmo Koivisto.

Samoilla linjoilla on Finanssivalvonta, jonka raportin mukaan vakuutusyhtiöiden vuoden 2021 vakavaraisuus säilyi erittäin hyvällä tasolla. Työeläkeyhtiöiden ja vahinkovakuutusyhtiöiden vakavaraisuusasemat ovat ennätyskorkealla, ja henkivakuutusyhtiöiden vakavaraisuus vahvistui hieman.

Finanssiala ry:n Pankkivuosi-julkaisussa käydään läpi Suomen pankkimarkkinoiden rakennetta, kehitystä sekä siihen olennaisesti vaikuttaneita toimintaympäristön muutoksia. Vakuutusvuosi-julkaisu on katsaus vakuutusyhtiöiden tulokseen ja tunnuslukuihin. Kumpikin julkaistaan kerran vuodessa.

Tutustu katsauksiin

Pankkivuosi 2021

Vakuutusvuosi 2021

Vuotovahingot kääntyivät nousuun – putkiremontin suunnittelu kannattaa aloittaa jo ennen kuin putket vanhenevat käsiin20.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Vuotovahingot kääntyivät kasvuun vuonna 2021. Niitä tapahtui 34 800 kappaletta, korvausmäärä 171 miljoonaa euroa. Murtovahingot jatkoivat laskuaan. Niitä tapahtui 21 400 kappaletta, korvausmäärä 22 miljoonaa euroa. Palovahinkojen määrä pysyi suurin piirtein ennallaan. Niitä tapahtui 6 100 kappaletta, korvausmäärä 168 miljoonaa euroa.

Finanssiala odottaa, että hallitus ajaa Basel-neuvotteluissa aktiivisesti Suomen erityispiirteiden huomioon ottamista 13.5.2022 16:26:00 EEST | Tiedote

Suomen on aktiivisesti ajettava suomalaisen pankkijärjestelmän erityispiirteiden huomioon ottamista meneillään olevissa Basel-neuvotteluissa EU:ssa. Finanssiala ry olisi toivonut eduskunnan suurelta valiokunnalta selkeämpää kantaa Basel III -uudistukseen, mutta tänään hyväksytyn lausunnon pohjaltaviesti neuvotteluihin tulee ottaa vakavasti: ”Suuren valiokunnan lausunto sisältää selkeän vaatimuksen ottaa vähäriskisiksi luokiteltavat asunto- ja yritysluotot sekä Suomen erityispiirteet huomioon.Tämän on syytä näkyä aktiivisesti EU-neuvotteluissa”, FA:n johtava lakimies Olli Salmi sanoo. Eduskunnan suuri valiokunta sai perjantaina 13.5.2022 valmiiksi lausuntonsa, joka koskee komission ehdotusta niin kutsuttujen lopullisten Basel III -standardien toimeenpanosta EU:ssa. Suomessa riskitaso on kansainvälisesti vertailtuna matala Pankkien toimintaa sääntelevän Basel III -uudistuksen viimeisen vaiheen tarkoituksena on parantaa pankkien riskilaskentaa nostamatta merkittävästi pääomavaateita. Pääo

Pankkineuvontaa betonibunkkerissa – Ukrainassa pankkipalvelut pelaavat, myös Suomessa varauduttu kriisitilanteisiin12.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa toimivista pankeista saatujen tietojen mukaan pankkipalvelut sotatoimialueilla toimivat kohtalaisesti. Sähkö- ja tietoverkot ovat Ukrainassa toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Suomessa pankit ja finanssiviranomaiset ovat jo pitkään varautuneet erilaisiin kriiseihin ja harjoittelevat säännöllisesti. Pankkeihin kohdistuu normaaliaikanakin kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on testattu ja viritetty huippuunsa.

Henkivakuutus on tarpeen erityisesti silloin, kun on lapsia ja lainaa – Suomesta ainutlaatuinen tutkimus10.5.2022 09:01:10 EEST | Tiedote

Liian harvalla on henkivakuutus. Tämä käy ilmi Etlan tuoreesta tutkimusraportista, jossa selvitettiin henkivakuutusturvan vajetta Suomessa. Etlan selvityksessä vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista oli vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus. Huoltajan kuolemasta aiheutuvan henkivakuutusturvan vajeeksi Etla laski keskimäärin 65 000–70 000 euroa henkilöä kohti. Etlan tutkimuksen on rahoittanut Finanssiala ry. Tutkimus on maailman mittakaavassa harvinainen, sillä vastaavalla tavalla aineistoja yhdistäviä tutkimuksia ei juuri ole tehty.

Markkinoilla epävarmuutta ilmassa – rahastoista lunastettiin huhtikuussa 104 miljoonaa euroa9.5.2022 14:12:02 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin huhtikuussa yhteensä 104 miljoonaa euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli huhtikuun lopussa 147 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.