Forever Pihlajalinna

Katse pakaroihin – ne ovat sen arvoiset

Muhkeat ja muodokkaat pakarat – niitä näkyy nyt kaikkialla. On oikeastaan ihme, ettei pakaravillitys ole levinnyt Suomeen aiemmin, sillä onhan hyvin muodostunut takamus korostanut voimaa, terveyttä ja vetänyt puoleensa iän kaiken. Mutta miten on, onko pakaratreenillä muutakin kuin viestinnällistä merkitystä?
Matinkylän Booty Studio

– Olkoon pakaratreenien motiivina mikä tahansa, on niiden treenaaminen viisasta, toteaa Forever Pihlajalinna –liikuntakeskusten fysioterapiatoiminnasta vastaava Risto Turunen.

Pakaralihakset – tuo kehomme suurin ja hallitsevin lihasryhmä koostuu kolmesta osasta: isoista, keskimmäisistä ja pienistä pakaralihaksista. Ne kaikki kiinnittyvät lantiokoriin, ja niillä on sanattoman viestinnän lisäksi muitakin tärkeitä tehtäviä. Pakaralihakset kontrolloivat ja tuottavat voimaa lähes kaikkeen liikkumiseen; ne kuljettavat eteenpäin, vievät alas ja tuovat ylös. Hyvät työskentelyasennot lähtevät pakaralihaksista ryhdistä puhumattakaan.

Jos pakaralihakset ovat heikot, sen seuraukset näkyvät Turusen mukaan kropassa monin eri tavoin; ryhti repsahtaa, lantiokori kallistuu, kävely- ja nostoasennot notkahtavat, nivelet kuluvat ja nämä kaikki voivat generoida kipua niska- ja hartiaseudulle, alaselkään sekä lonkkiin.

– Pakaralihasten kunto korreloi suoraan koko kehon hyvinvointiin, tiivistää Turunen.

Pakaratreeni – pelkkää pintaa, vai paljon enemmän?

Mutta että pakaratreeni? Luulisi pakaroiden saavan kylliksi kyytiä ihan tavallisessa elämässä.

Turusen mukaan näin ei kuitenkaan nykypäivänä ole. Pitkään jatkuvassa istumatyössä peppu toimii vain pehmusteena, jolloin pakaralihakset surkastuvat ja ikäänkuin nukahtavat. Hommia täytyy kuitenkin tehdä ja liikkua pitää, jolloin reidet ja selkä joutuvat ottamaan pakaroiden tehtävät hoitaakseen. Ne rasittuvat siitä itse ja vetävät koko kropan virheasentoon.

– Moni selkäkipu olisikin vältettävissä, jos pakaralihakset pantaisiin kantamaan vastuunsa, toteaa Turunen.

Pakaralihaksilla on Turusen mukaan avainrooli myös kehon tasapainon hallinnassa. Toki siihen vaikuttavat monet muutkin elimet, mutta pakaralihakset tuottavat voiman pystyssä pysymiseen ja asennon korjaamiseen horjahdettaessa.

– Liukkaat kelit ovat hyvä muistutus siitä, että pakaralihaksista kannattaa pitää huolta. Asiassa on yksilön hyvinvoinnin lisäksi myös yhteiskunnallinen aspekti; ovathan kaatumiset suurin iäkkäiden ihmisten tapaturmatyypeistä, Turunen toteaa.

Forever Pihlajalinna -liikuntakeskukset ovat tarttuneet haasteeseen lanseeraamalla Matinkylän klubille pakaralihasten täsmätreeniin keskittyvän Booty Studion. Matinkylän lisäksi pakaralaitteita löytyy myös kaikilta Foreverin klubeilta. Vaikka kyseessä ovat pakaralaitteet, tulee niillä treenatessa harjoitettua samalla lähes koko kehoa. Myös kehonhallinta ja tasapaino paranevat, kunvartaloa pidetään treenin ajan pienessä staattisessa pidossa.

Katso fysioterapeutti Risto Turusen luento aiheesta Pakaratreeni – pelkkää pintaa, vai paljon enemmän?

Lataa ilmainen pakaratreeni tästä ilmainen pakaratreeni

Alexandra Naumanen
Forever Helsinki Oy
Vetokuja 1 E, 01610 Vantaa
alexandra.naumanen@foreverclub.fi
www.foreverclub.fi

Matinkylän Booty Studio

Forever Pihlajalinna
Martinkyläntie 39b

+358 500 480 161http://www.foreverclub.fi

Forever-kuntoklubit tarjoavat sinulle mahdollisuuden panostaa hyvään oloon ja terveyteen keskellä kiireistä arkea. Meillä voit harjoitella monipuolisesti tavoitteesi mukaan inspiroivassa ympäristössä. Forever liikuttaa ihmisiä 19 toimipisteessä eri puolin Suomea. Olemme osa Pihlajalinna konsernia.

Forever. Meillä on tapana onnistua.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Forever Pihlajalinna