Katupöly heikensi pääkaupunkiseudun ilmanlaatua jo talvella

HSY:n mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli joulu–helmikuussa suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Ilmanlaatu oli ajoittain huono erityisesti katupölyn takia. Myös pakkassää vaikutti ilmansaasteiden laimenemiseen.

Ilmanlaatu heikointa yleensä tyyninä pakkasaamuina

- Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä tänä talvena. Heikointa ilmanlaatu oli koko seudulla helmikuussa. Katupöly heikensi ilmanlaatua etenkin tammi–helmikuussa, kertoo Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki.

Sääolosuhteet vaikuttavat ilmansaasteiden laimenemiseen. Talvisina, tyyninä pakkasaamuina ilmanlaatua heikentää tyypillisesti pakokaasut ja hiukkaset. Helmikuun loppupuolella säätilassa vallitsi ns. inversiotilanne, jolloin kylmä ja raskas ilma maanpinnassa ja heikot tuulet estivät ilmansaasteiden normaalia laimenemista. Tällöin ilmanlaatu heikkeni katupölyn vuoksi paikoin jopa erittäin huonoksi. Myös muiden ilmansaasteiden pitoisuudet olivat koholla.

- Ilmanlaatu oli kuitenkin melko samankaltainen kuin edellisenä talvena huolimatta pitemmästä pakkasjaksosta helmikuussa, Malkki sanoo.

Pahin katupölykausi vielä edessä

- Katupölyä on ollut runsaasti ilmassa ajoittain jo nyt, mutta pahin pölykausi on vielä edessä. Katupölyä on tyypillisesti eniten pääkaupunkiseudun ilmassa maalis–huhtikuussa, HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen toteaa.

- Seuraamme ilmanlaatua 11 mittausasemalla eri puolilla pääkaupunkiseutua. Reaaliaikaiset mittaustulokset näkyvät verkkosivuillamme osoitteessa hsy.fi/ilmanlaatu, Inkinen kertoo.

Katupöly on pääasiassa autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa. Erityisesti nastarenkaat kuluttavat asfalttia ja tuottavat siten katupölyä.

Lisätietoa:

• ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki, puh. 050 3519 492, marjatta.malkki(at)hsy.fi
  • toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
  • HSY:n ilmanlaatukatsaus

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoiston häiriö helpottumassa – typpi poistuu jo lähes 80-prosenttisesti6.8.2018 16:19Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa kaksi viikkoa jatkunut biologisen typenpoiston häiriö jatkuu yhä. Typenpoisto on kuitenkin saavuttamassa 80 % tason, joka on Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan mukainen vaatimus. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto palautuvat päivä päivältä. Normaalitilassa typenpoisto on yli 90 %, johon päästäneen tämän viikon aikana. Häiriötilanne käynnistyi maanantaina 23.7.2018 noin klo 03.00 ja sen selvittäminen aloitettiin välittömästi. Häiriön arvioidaan johtuvan tuntemattomasta teollisuuden kemikaalipäästöstä, joka on tappanut typenpoistosta vastaavia nitrifikaatiobakteereita. Prosessi toipuu sitä mukaa kun bakteerit lisääntyvät. Häiriöstä johtuen typpikuorma vesistöön kasvoi huomattavasti. Jätevedenpuhdistamon muu biologinen puhdistusprosessi toimii kuitenkin normaalisti, kuten myös kemiallinen fosforinpoisto. Muita vaikutuksia typpikuorman kasvun lisäksi ei arvioida olevan. Varsinaisen häiriötilanteen voi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoisto normalisoitumassa hiljalleen1.8.2018 16:12Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamon biologisen typenpoiston vakava häiriö jatkuu ja typenpoistoteho on edelleen merkittävästi tavallista heikompi. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto ovat kuitenkin elpymässä hiljalleen. Typenpoistoaste on tänään keskiviikkona 45 % ja se paranee päivä päivältä nitrifikaation elpyessä. Häiriön aikana typenpoistoaste oli matalimmillaan vain 20 %, kun se Viikinmäessä on normaalitilassa yli 90 %.