Katupöly heikensi pääkaupunkiseudun ilmanlaatua jo talvella

HSY:n mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli joulu–helmikuussa suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Ilmanlaatu oli ajoittain huono erityisesti katupölyn takia. Myös pakkassää vaikutti ilmansaasteiden laimenemiseen.

Ilmanlaatu heikointa yleensä tyyninä pakkasaamuina

- Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä tänä talvena. Heikointa ilmanlaatu oli koko seudulla helmikuussa. Katupöly heikensi ilmanlaatua etenkin tammi–helmikuussa, kertoo Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki.

Sääolosuhteet vaikuttavat ilmansaasteiden laimenemiseen. Talvisina, tyyninä pakkasaamuina ilmanlaatua heikentää tyypillisesti pakokaasut ja hiukkaset. Helmikuun loppupuolella säätilassa vallitsi ns. inversiotilanne, jolloin kylmä ja raskas ilma maanpinnassa ja heikot tuulet estivät ilmansaasteiden normaalia laimenemista. Tällöin ilmanlaatu heikkeni katupölyn vuoksi paikoin jopa erittäin huonoksi. Myös muiden ilmansaasteiden pitoisuudet olivat koholla.

- Ilmanlaatu oli kuitenkin melko samankaltainen kuin edellisenä talvena huolimatta pitemmästä pakkasjaksosta helmikuussa, Malkki sanoo.

Pahin katupölykausi vielä edessä

- Katupölyä on ollut runsaasti ilmassa ajoittain jo nyt, mutta pahin pölykausi on vielä edessä. Katupölyä on tyypillisesti eniten pääkaupunkiseudun ilmassa maalis–huhtikuussa, HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen toteaa.

- Seuraamme ilmanlaatua 11 mittausasemalla eri puolilla pääkaupunkiseutua. Reaaliaikaiset mittaustulokset näkyvät verkkosivuillamme osoitteessa hsy.fi/ilmanlaatu, Inkinen kertoo.

Katupöly on pääasiassa autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa. Erityisesti nastarenkaat kuluttavat asfalttia ja tuottavat siten katupölyä.

Lisätietoa:

• ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki, puh. 050 3519 492, marjatta.malkki(at)hsy.fi
  • toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
  • HSY:n ilmanlaatukatsaus

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi