Katupöly heikensi pääkaupunkiseudun ilmanlaatua jo talvella

HSY:n mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli joulu–helmikuussa suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Ilmanlaatu oli ajoittain huono erityisesti katupölyn takia. Myös pakkassää vaikutti ilmansaasteiden laimenemiseen.

Ilmanlaatu heikointa yleensä tyyninä pakkasaamuina

- Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä tänä talvena. Heikointa ilmanlaatu oli koko seudulla helmikuussa. Katupöly heikensi ilmanlaatua etenkin tammi–helmikuussa, kertoo Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki.

Sääolosuhteet vaikuttavat ilmansaasteiden laimenemiseen. Talvisina, tyyninä pakkasaamuina ilmanlaatua heikentää tyypillisesti pakokaasut ja hiukkaset. Helmikuun loppupuolella säätilassa vallitsi ns. inversiotilanne, jolloin kylmä ja raskas ilma maanpinnassa ja heikot tuulet estivät ilmansaasteiden normaalia laimenemista. Tällöin ilmanlaatu heikkeni katupölyn vuoksi paikoin jopa erittäin huonoksi. Myös muiden ilmansaasteiden pitoisuudet olivat koholla.

- Ilmanlaatu oli kuitenkin melko samankaltainen kuin edellisenä talvena huolimatta pitemmästä pakkasjaksosta helmikuussa, Malkki sanoo.

Pahin katupölykausi vielä edessä

- Katupölyä on ollut runsaasti ilmassa ajoittain jo nyt, mutta pahin pölykausi on vielä edessä. Katupölyä on tyypillisesti eniten pääkaupunkiseudun ilmassa maalis–huhtikuussa, HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen toteaa.

- Seuraamme ilmanlaatua 11 mittausasemalla eri puolilla pääkaupunkiseutua. Reaaliaikaiset mittaustulokset näkyvät verkkosivuillamme osoitteessa hsy.fi/ilmanlaatu, Inkinen kertoo.

Katupöly on pääasiassa autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa. Erityisesti nastarenkaat kuluttavat asfalttia ja tuottavat siten katupölyä.

Lisätietoa:

• ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki, puh. 050 3519 492, marjatta.malkki(at)hsy.fi
  • toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
  • HSY:n ilmanlaatukatsaus

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja