Katupöly heikensi pääkaupunkiseudun ilmanlaatua jo talvella

HSY:n mittausten mukaan pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli joulu–helmikuussa suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä. Ilmanlaatu oli ajoittain huono erityisesti katupölyn takia. Myös pakkassää vaikutti ilmansaasteiden laimenemiseen.

Ilmanlaatu heikointa yleensä tyyninä pakkasaamuina

- Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu oli suurimman osan ajasta hyvä tai tyydyttävä tänä talvena. Heikointa ilmanlaatu oli koko seudulla helmikuussa. Katupöly heikensi ilmanlaatua etenkin tammi–helmikuussa, kertoo Helsingin seudun ympäristöpalveluiden ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki.

Sääolosuhteet vaikuttavat ilmansaasteiden laimenemiseen. Talvisina, tyyninä pakkasaamuina ilmanlaatua heikentää tyypillisesti pakokaasut ja hiukkaset. Helmikuun loppupuolella säätilassa vallitsi ns. inversiotilanne, jolloin kylmä ja raskas ilma maanpinnassa ja heikot tuulet estivät ilmansaasteiden normaalia laimenemista. Tällöin ilmanlaatu heikkeni katupölyn vuoksi paikoin jopa erittäin huonoksi. Myös muiden ilmansaasteiden pitoisuudet olivat koholla.

- Ilmanlaatu oli kuitenkin melko samankaltainen kuin edellisenä talvena huolimatta pitemmästä pakkasjaksosta helmikuussa, Malkki sanoo.

Pahin katupölykausi vielä edessä

- Katupölyä on ollut runsaasti ilmassa ajoittain jo nyt, mutta pahin pölykausi on vielä edessä. Katupölyä on tyypillisesti eniten pääkaupunkiseudun ilmassa maalis–huhtikuussa, HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen toteaa.

- Seuraamme ilmanlaatua 11 mittausasemalla eri puolilla pääkaupunkiseutua. Reaaliaikaiset mittaustulokset näkyvät verkkosivuillamme osoitteessa hsy.fi/ilmanlaatu, Inkinen kertoo.

Katupöly on pääasiassa autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa. Erityisesti nastarenkaat kuluttavat asfalttia ja tuottavat siten katupölyä.

Lisätietoa:

• ilmansuojeluasiantuntija Marjatta Malkki, puh. 050 3519 492, marjatta.malkki(at)hsy.fi
  • toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741
  • HSY:n ilmanlaatukatsaus

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä