Katutaide- ja musiikkifestivaali Nummela Art Nightia tähdittävät maailmankuulu balilainen katutaiteilija WD ja kotimaisen vaihtoehtopopin kärkikaarti

Nummelan lentokentällä 8. lokakuuta järjestettävä Nummela Art Night -tapahtuma tarjoaa juhlijoiden iloksi taianomaisen katutaidekokonaisuuden ja yhden syksyn viimeisistä ulkoilmamusiikkifestivaaleista. Vihtiläisen Salla Ikosen kuratoima ja maailmankuulun balilaisen WD:n tähdittämä kuuden muraalitaiteilijan yhteisö luo pimenevään syysiltaan fantasian ja maagisen realismin maustamia hehkuvia teoksia. Visuaalisesti ainutlaatuisessa tapahtumassa esiintyy myös vaihtoehtoisemman popmusiikin kotimainen kärki: Vesta, pehmoaino, MELO, Antti Autio, View, Malla ja Koisjärven Disko sekä huippu-dj:t. Ennakkoliput ovat myynnissä Tiketissä.

Yksityiskohta Palma Art Night 2021 -tapahtumasta. Kuva: Tomi Palsa

Viime vuonna menestyksekkäästi järjestetystä Palma Art Night -tapahtumasta versoneessa musiikkia, katutaideseiniä, teoskokonaisuuksia sekä installaatioita tarjoavassa Nummela Art Night -tapahtumassa on luvassa tällä kertaa lentämisen teemaa runollisesti sivuavia teoksia, koristeellisia steampunk-henkisiä eläimen ja koneen yhdistelmiä, sekä paljon muuta arkipäivästä poikkeavaa kuvastoa.

– Teokset on suunniteltu juuri Nummela Art Nightia varten, ja ne jatkavat matkaansa ympäri Vihtiä tapahtuman jälkeen. Taideyön kansainvälinen tähti, balilainen WD eli Wild Drawing tekee Nummela Art Night -teostensa lisäksi Nummelan keskustaan aivan paraatipaikalle Pilkkukuja 1:een pysyvän muraalin. Kiinteistön omistaja Lassi Kiviniemi antoi omistamansa kiinteistön seinän WD:n kanvaasiksi vihtiläisiä ilahduttaakseen, Vihdin kunnan kulttuurituottaja Tommi Muhli paljastaa.

WD:n uniikkeja optisia illuusioita ja anamorfisia muraaleja löytyy ympäri maailman. Tekniikassaan tela- ja spraymaaleja yhdistelevä, taiteen maisteriksi kouluttautunut WD on keskittynyt nimenomaan maanläheiseen katutaiteeseen 2000-luvun alusta saakka, omien sanojensa mukaan "taidelajin vapauden ja saavutettavuuden vuoksi". Muita Nummela Art Nightin taiteilijoita ovat joensuulainen Katja Kouvalainen eli Decoradora, helsinkiläinen graffititaiteilija JUGIX2 eli Jukka Metsäaho, muun muassa scifistä, animesta ja tatuointitaiteesta ammentava Occultocto, vihtiläinen Nummela Art Night -kuraattori Salla Ikonen, 1980-luvun puolivälissä graffiteilla uransa aloittanut monialataiteilija Kaih / soved HRC, nummelalainen taiteilija Teemu Leino sekä vihtiläinen kuvataiteilija ja opettaja, erityisesti kierrätys- ja ympäristötaiteeseen keskittyvä Minka Heino

Lisäksi tapahtumassa on mukana toiminnastaan lukuisia lastenkulttuuripalkintoja voittanut SirkusRakkausPumPum, joka järjestää katutaidetoimintaa, graffitikursseja, katutaidetapahtumia ja julkisen taiteen projekteja ympäri Suomen. Pumpumin kaikki toiminta on esteetöntä ja soveltuu myös erityisryhmille. Nummela Art Nightissa PumPum tarjoaa kaikille avoimen spray-maalaustyöpajan.

Nummela Art Night

8.10. 2022, Nummelan lentokenttä, Lentokentäntie 5, Nummela

Vihdin suurimman asuinkeskittymän Nummelan lentokentälle valmistuu valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnettujen taiteilijoiden toimesta katutaideseiniä, teoskokonaisuuksia sekä installaatioita, joita tehostetaan syksyn pimenevässä illassa värikkäillä valoilla ja videotaiteella. Nummela Art Nightin taiteellinen sisältö ammentaa aiheensa mm. tapahtumapaikan uniikista harjuluonnosta ja lentämisen teemoista. Mukana myös lentävä kaiutin!

Tapahtumassa esiintyvät Vesta, pehmoaino, MELO, Antti Autio, View, Malla ja Koisjärven Disko sekä huippu-dj:t Xmies, Huge Hefner, Mizfire ja Antti Kneckt. Tapahtuma on ikärajaton (rajattu anniskelualue). Lipun hinta 20 €.

Katso Joenrinne Filmsin kuvaama minidokumentti vuoden 2021 Palma Art Night -tapahtuman synnystä.

Liput ja lisätiedot:

Nummela Art Night ennakkoliput

www.vihti.fi/nummelartnight

FB:https://fb.me/e/3hIP6Dq3D

IG:https://www.instagram.com/nummelartnight/

#nummelartnight

Tommi Muhli, kulttuurituottaja, Vihdin kunta

Puhelin: 044 7674627

tommi.muhli@vihti.fi

www.vihti.fi

Vihdin kunta Facebookissa

Vihdin kunta YouTubessa

Tapahtuman värikkäistä visuista vastaa viime vuonna Palma Artiin osallistunut kuvataiteilija, kuvittaja/graafikko Ossi Pirkonen.

Yksityiskohta Palma Art Night 2021 -tapahtumasta. Kuva: Tomi Palsa
Nummela Art Nightin taidetarjonnan kuratoinut taiteilija Salla Ikonen. Kuva: Salla Ikonen
Balilaisen Wild Drawingin muraaliteos. Kuva: Moebius
Nummela Art Night. Graafinen suunnittelu: Ossi Pirkonen.
Vihdin kunnan kulttuurituottaja Tommi Muhli. Kuva: Tommi Muhli

Knucklebone Oscar juhlii 50-vuotispäiväänsä uudella It’s So Easy -singlellä ja -videolla14.11.2022 10:10:53 EET | Tiedote

Knucklebone Oscar täyttää tänään maanantaina 14.11. 50 vuotta ja juhlistaa merkkipäiväänsä uuden It’s So Easy -singlen ja videon julkaisulla. Teemallisesti kappale enteilee ensi vuonna ilmestyvää juhla-albumia, jolla vierailee nimekäs kotimainen artistijoukko Jesse Markinista Edu Kehäkettuseen. Materiaali koostuu Knucklebone Oscarin ja vierailijoiden versioimista vanhoista suosikkibiiseistä sekä originaaleista. Albumi kulkee työnimellä “Knucklebone With Friends”/“Rhythm Box”.

The Valkyriansin tänään julkaistava Monsterpiece-albumi juhlistaa bändin 20 vuotta kotimaisen musakartan värikkäänä kulmapalana21.10.2022 12:34:10 EEST | Tiedote

Suomen kansainvälisesti tunnetuimman ja kotimaassa rakastetuimman ska-rocksteady-punk-reggae-yhtyeen The Valkyriansin juhlalevy Monsterpiece (Stupido Records) on tänään kaupoissa. Odotettu albumi summaa bändin 20 vuotisen uran täsmällisesti, suuria käänteitä ja tunteita kaihtamatta. Tarjolla on 12 uutta biisiä ehtaa The Valkyriansia, ja mikäs sen parempaa. Rytmikäs matka on omistettu yhtyeen edesmenneelle kitaristille, Juha “Gladiator” Laineelle.

Kaija Saariaho kuratoi kaksi 70-vuotisjuhlakuunsa esitystä – maanantaina 17.10. Musiikkitalon valtaavat Mirage ja Sotilas Fatzerin tarina13.10.2022 12:47:40 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotisjuhlakuun toinen viikko alkaa maanantaina 17.10. Musiikkitalossa kahdella säveltäjän itse kuratoimalla esityksellä. Mirage-konsertti kutsuu tutustumaan Kaija Saariahon moni-ilmeiseen säveltäjäprofiiliin kamarimusiikin parissa. Aleksi Barrièren käsikirjoittama ja ohjaama Sotilas Fatzerin tarina taas edustaa poikkitaiteellista crossoveria, musiikkiteatterin ja klassisen musiikin liittoa. Konsertit järjestetään peräkkäin ja yleisö pääsee kulkemaan Camerata-salista Musiikkitalon ravintolaan näyttelijä Thomas Kellnerin johdolla.

Kaija Saariahon syntymäpäiväviikko huipentuu Musiikkitalon urkuseminaariin ja Temppeliaukion kirkon Offrande-urku- ja kuorokonserttiin11.10.2022 11:38:14 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäiväviikko huipentuu sunnuntaina 16.10. Helsingin Musiikkitalossa järjestettävään urkuseminaariin, joka keskittyy Saariahon miljoonan euron lahjoituksen mahdollistamiin, ensi vuonna valmistuviin Musiikkitalon urkuihin. Heti seminaarin jälkeen Temppeliaukion kirkossa kuullaan Offrande-konsertti, jossa esitetään Kaija Saariahon ja Juha T. Koskisen urku- ja kuoromusiikkia. Saariahon juhlakuu ei lokakuun ensimmäiseen viikkoon lopu, kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat on koottu sivuille saariaho70.fi