Katutaide- ja musiikkifestivaali Nummela Art Nightia tähdittävät maailmankuulu balilainen katutaiteilija WD ja kotimaisen vaihtoehtopopin kärkikaarti

Nummelan lentokentällä 8. lokakuuta järjestettävä Nummela Art Night -tapahtuma tarjoaa juhlijoiden iloksi taianomaisen katutaidekokonaisuuden ja yhden syksyn viimeisistä ulkoilmamusiikkifestivaaleista. Vihtiläisen Salla Ikosen kuratoima ja maailmankuulun balilaisen WD:n tähdittämä kuuden muraalitaiteilijan yhteisö luo pimenevään syysiltaan fantasian ja maagisen realismin maustamia hehkuvia teoksia. Visuaalisesti ainutlaatuisessa tapahtumassa esiintyy myös vaihtoehtoisemman popmusiikin kotimainen kärki: Vesta, pehmoaino, MELO, Antti Autio, View, Malla ja Koisjärven Disko sekä huippu-dj:t. Ennakkoliput ovat myynnissä Tiketissä.

Yksityiskohta Palma Art Night 2021 -tapahtumasta. Kuva: Tomi Palsa

Viime vuonna menestyksekkäästi järjestetystä Palma Art Night -tapahtumasta versoneessa musiikkia, katutaideseiniä, teoskokonaisuuksia sekä installaatioita tarjoavassa Nummela Art Night -tapahtumassa on luvassa tällä kertaa lentämisen teemaa runollisesti sivuavia teoksia, koristeellisia steampunk-henkisiä eläimen ja koneen yhdistelmiä, sekä paljon muuta arkipäivästä poikkeavaa kuvastoa.

– Teokset on suunniteltu juuri Nummela Art Nightia varten, ja ne jatkavat matkaansa ympäri Vihtiä tapahtuman jälkeen. Taideyön kansainvälinen tähti, balilainen WD eli Wild Drawing tekee Nummela Art Night -teostensa lisäksi Nummelan keskustaan aivan paraatipaikalle Pilkkukuja 1:een pysyvän muraalin. Kiinteistön omistaja Lassi Kiviniemi antoi omistamansa kiinteistön seinän WD:n kanvaasiksi vihtiläisiä ilahduttaakseen, Vihdin kunnan kulttuurituottaja Tommi Muhli paljastaa.

WD:n uniikkeja optisia illuusioita ja anamorfisia muraaleja löytyy ympäri maailman. Tekniikassaan tela- ja spraymaaleja yhdistelevä, taiteen maisteriksi kouluttautunut WD on keskittynyt nimenomaan maanläheiseen katutaiteeseen 2000-luvun alusta saakka, omien sanojensa mukaan "taidelajin vapauden ja saavutettavuuden vuoksi". Muita Nummela Art Nightin taiteilijoita ovat joensuulainen Katja Kouvalainen eli Decoradora, helsinkiläinen graffititaiteilija JUGIX2 eli Jukka Metsäaho, muun muassa scifistä, animesta ja tatuointitaiteesta ammentava Occultocto, vihtiläinen Nummela Art Night -kuraattori Salla Ikonen, 1980-luvun puolivälissä graffiteilla uransa aloittanut monialataiteilija Kaih / soved HRC, nummelalainen taiteilija Teemu Leino sekä vihtiläinen kuvataiteilija ja opettaja, erityisesti kierrätys- ja ympäristötaiteeseen keskittyvä Minka Heino

Lisäksi tapahtumassa on mukana toiminnastaan lukuisia lastenkulttuuripalkintoja voittanut SirkusRakkausPumPum, joka järjestää katutaidetoimintaa, graffitikursseja, katutaidetapahtumia ja julkisen taiteen projekteja ympäri Suomen. Pumpumin kaikki toiminta on esteetöntä ja soveltuu myös erityisryhmille. Nummela Art Nightissa PumPum tarjoaa kaikille avoimen spray-maalaustyöpajan.

Nummela Art Night

8.10. 2022, Nummelan lentokenttä, Lentokentäntie 5, Nummela

Vihdin suurimman asuinkeskittymän Nummelan lentokentälle valmistuu valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tunnettujen taiteilijoiden toimesta katutaideseiniä, teoskokonaisuuksia sekä installaatioita, joita tehostetaan syksyn pimenevässä illassa värikkäillä valoilla ja videotaiteella. Nummela Art Nightin taiteellinen sisältö ammentaa aiheensa mm. tapahtumapaikan uniikista harjuluonnosta ja lentämisen teemoista. Mukana myös lentävä kaiutin!

Tapahtumassa esiintyvät Vesta, pehmoaino, MELO, Antti Autio, View, Malla ja Koisjärven Disko sekä huippu-dj:t Xmies, Huge Hefner, Mizfire ja Antti Kneckt. Tapahtuma on ikärajaton (rajattu anniskelualue). Lipun hinta 20 €.

Katso Joenrinne Filmsin kuvaama minidokumentti vuoden 2021 Palma Art Night -tapahtuman synnystä.

Liput ja lisätiedot:

Nummela Art Night ennakkoliput

www.vihti.fi/nummelartnight

FB:https://fb.me/e/3hIP6Dq3D

IG:https://www.instagram.com/nummelartnight/

#nummelartnight

Tommi Muhli, kulttuurituottaja, Vihdin kunta

Puhelin: 044 7674627

tommi.muhli@vihti.fi

www.vihti.fi

Vihdin kunta Facebookissa

Vihdin kunta YouTubessa

Tapahtuman värikkäistä visuista vastaa viime vuonna Palma Artiin osallistunut kuvataiteilija, kuvittaja/graafikko Ossi Pirkonen.

Yksityiskohta Palma Art Night 2021 -tapahtumasta. Kuva: Tomi Palsa
Nummela Art Nightin taidetarjonnan kuratoinut taiteilija Salla Ikonen. Kuva: Salla Ikonen
Balilaisen Wild Drawingin muraaliteos. Kuva: Moebius
Nummela Art Night. Graafinen suunnittelu: Ossi Pirkonen.
Vihdin kunnan kulttuurituottaja Tommi Muhli. Kuva: Tommi Muhli

Lokakuu on 70 vuotta täyttävän Kaija Saariahon musiikin juhlaa ympäri Suomen6.10.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäivää ja musiikkia juhlitaan lokakuussa ympäri Suomen kymmenin erilaisin konsertein ja esityksin. Arvostettujen kotimaisten orkestereiden ja klassisen musiikin kentän vapaiden toimijoiden yhteistyössä järjestämän Kaija Saariaho 70 -tapahtumasarjan avaa tänään 6.10. Oulun Musiikkikeskuksen Madetojan salissa Oulu Sinfonian Focus Kaija Saariaho -konsertti, joka on osa Uuden Musiikin Lokakuu -festivaalia. Yksin Helsingin Musiikkitalossa voi lokakuun aikana kokea kolmetoista Kaija Saariahon musiikin innoittamaa tapahtumaa, ja esimerkiksi Tampere Filharmonia järjestää Tampere-talon Isossa salissa kaksi juhlakonserttia. Kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat löytyvät kootusti sivuilta saariaho70.fi

The Valkyriansilta vihdoin uutta musiikkia – Mr. Train -single ja video julki tänään, Monsterpiece-albumi ilmestyy lokakuun lopulla30.9.2022 10:14:33 EEST | Tiedote

Suomen parhaan ja kansainvälisesti tunnetuimman rocksteadya, skata, reggaeta ja punkia sulavasti yhdistelevän The Valkyriansin uusi single Mr. Train on ilmestynyt tänään sympaattisen ja nostalgisen junamatkavideon saattelemana. Pandemian vuoksi viivästynyt bändin odotettu 20-vuotisjuhla-albumi Monsterpiece ilmestyy 21. lokakuuta. Uusi levy on omistettu The Valkyriansin edesmenneelle kitaristille Juha “Gladiator” Laineelle.

Viimeinen maistiainen 14.10. ilmestyvältä Tuomo & Markus: Game Changing -albumilta julki tänään – Love Coming Down on Verneri Pohjolan haikean trumpetin saattelema antirakkauslaulu23.9.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Tuomo ja Markus -voimaduon uusi kappale Love Coming Down on julkaistu tänään. Viimeisen ja neljännen tulevalta Game Changing -levyltä (14.10. Grandpop Records) lohkaistun singlen tarina osuu ajan henkeen. Verneri Pohjolan jazzahtavien trumpettisoolojen kuljettama kappale pohtii esimerkiksi #metoo-kysymyksiä ja kyseenalaistaa rakkauden pyyteettömyyttä.

Akateeminen Kirjakauppa on solminut uuden vuokrasopimuksen – Kirjatalo pysyy Helsingissä historiallisella paikallaan myös tulevaisuudessa15.9.2022 12:35:02 EEST | Tiedote

Akateeminen Kirjakauppa on solminut jatkovuokrasopimuksen Helsingin Kirjatalosta. Uusi vuokrasopimus on voimassa 1.2.2023 - 31.1.2028. Vuonna 1893 perustettu “Kirjojen koti” Akateeminen Kirjakauppa on pysynyt samalla paikalla Helsingin Pohjoisesplanadin ja Keskuskadun kulmassa vuodesta 1969 saakka, jolloin Alvar Aallon suunnittelema Kirjatalo valmistui.