Kaunokirjallisuuden Finlandia Jukka Viikilälle

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinto on myönnetty Jukka Viikilän romaanille Taivaallinen vastaanotto. Se on vahvan omakohtainen tarina avosydänleikkaukseen joutuvasta kirjailijasta sekä romaanin vastaanotosta.

Kaunokirjallisuuden Finlandian valitsi kuuden ehdokaskirjan joukosta elokuvaohjaaja Zaida Bergroth. Hän perusteli valintaansa mm. näin:

Tämä teos on kielellisen tarkkuutensa ja havaintojensa omaperäisyyden ja osuvuuden ansiosta ainutlaatuinen. Sen fragmentaarinen, kokeellinen rakenne on yllättävän luonnollinen, ja lukemisen jälkeen olo on kevyt, mutta ravittu. (…) Sain kuin lahjaksi ajatuksia ja havaintoja, jotka mielessäni edelleen elävät ja muuttavat muotoaan. Poikkeuksellinen rakenne, poikkeuksellista, terävää ajattelua – lukijana ilahduin siitä, että romaanin voi todella kirjoittaa näinkin.

Taivaallinen vastaanotto -romaanissa kirjailija Jan Holm joutuu pikaiseen leikkaukseen: veri hänen sydämessään on kiertänyt väärään suuntaan ties kuinka kauan. Holm julkaisee sairaalasta päästyään omakohtaisen romaanin, jonka nimi on "Taivaallinen vastaanotto". Pian siitä ja sen kirjoittajasta on jokaisella mielipide. Viikilän romaani koostuu tätä kuvitteellista teosta kommentoivien lukijoiden pohdinnoista, näkemyksistä, mielenjohteista ja teoksesta inspiroituneista teksteistä. Lisäksi se sisältää sitaatteja mainitusta teoksesta. Romaanin tekstit luovat yhdessä monisäikeisen maailman, jossa keskeisiä teemoja ovat kuolevaisuus ja seksuaalisuus sekä kauneuden ja hellyyden kaipuu.

Jukka Viikilä on helsinkiläinen kirjailija ja dramaturgi. Hän on kirjoittanut runoutta, lyhytproosaa ja romaaneja, kuunnelmia ja käsikirjoituksia ja toiminut dramaturgina teattereissa. Taivaallinen vastaanotto on Viikilän toinen romaani. Edellinen, Akvarelleja Engelin kaupungista (Gummerus), sai kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon vuonna 2016.

Kaunokirjallisuuden Finlandia on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaasta suomalaisesta romaanista. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa. Tämän vuoden Finlandia-ehdokaslautakunnan puheenjohtajana toimi kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto ja jäseninä päätoimittaja Antti Kokkonen sekä keskustakirjaston johtaja Anna-Maria Soininvaara.

Tiedustelut ja haastattelupyynnöt: jenni.heiti@otava.fi

”Me ollaan aina oltu täällä” – Third Culture Kids kertoo tämän päivän suomalaisista, jotka elävät kulttuurien risteyksissä26.1.2022 08:56:00 EET | Tiedote

Millaista on kasvaa ja elää usean kulttuurin todellisuuksissa samanaikaisesti? Tähän vastaavat suomalaiset, jotka luovat omaa identiteettiään ja määrittelevät uusia olemisen tapoja erilaisten kulttuuritaustojen keskellä. Koko Hubara, Mona Eid, Caroline Suinner ja Kiia Beilinson ovat koonneet kansien väliin 40 ”kolmannen kulttuurin lapsen” tarinan.

Neulomisen ilo kuuluu kaikille – Ensimmäinen suomeksi julkaistu käsityöopas vasenkätisille ilmestyy13.1.2022 10:02:54 EET | Tiedote

Maria Laiho: Neulekirja vasenkätisille Ilmestyy 28.1.2022 Vasenkätisen käsityöharrastus ei ole aina itsestäänselvyys. Neulontaohjeet ovat lähes poikkeuksetta suunnattu oikeakätisille. Kouluissa opetus järjestetään yleensä enemmistölle sopivalla tavalla. Omakätinen ohjaus on tärkeä oppimisen edellytys ja se helpottaa neulonnan ilon löytämistä. Vasenkätisille ei ole ennen tehty neulontaohjeita tai opaskirjoja suomeksi. Maria Laihon Neulekirja vasenkätisille vapauttaa myös vasenkätiset nauttimaan neulonnan meditatiivisesta hurmoksesta. Raikkaat ohjeet opastavat neulonnan alkeisiin ja tarjoavat myös pitemmälle ehtineille haasteita. Kirjassa toteutetaan mm. raidallinen missonityyppinen kaulahuivi, muhkea Samu-Jacques pipo ja Cocoon-neuletakki. ​Kirjan tekijä Maria Laiho kertoo olevansa onnekas, sillä hänen vasenkätinen mumminsa opetti hänelle neulomisen ja virkkaamisen taidon. Hän on opetellut kääntämään oikeakätisille suunnattuja ohjeita peilikuviksi ja lukemaan niitä omalla tavallaan. Lai